Nastupom u Velikom salonu pariškog kompleksa Hotel national des Invalides Cantus Ansambl pod ravnanjem Berislava Šipuša uspješno predstavio djela hrvatskih skladatelja 20. stoljeća
Zahvaljujući dobroj suradnji koju je hrvatska muzikologinja i diplomatkinja Seadeta Midžić za vrijeme rada u Veleposlanstvu Republike Hrvatske u Parizu uspostavila s Christinom Helfrich, voditeljicom Odjela za kulturnu akciju i glazbu u Hotel national des Invalides, već je u prošlim godinama održano nekoliko vrlo vrijednih koncerata hrvatskih glazbenika u tom uglednom i velebnom pariškom prostoru, koji je za potrebe vojske i vojnih veterana krajem 17. stoljeća počeo graditi "kralj sunce" Louis XIV.
U ovoj je sezoni red došao na najugledniji hrvatski sastav specijaliziran za suvremenu glazbu, na Cantus Ansambl, koji je u prekrasno uređenom Velikom salonu nastupio 7. lipnja. Naime, voditeljica projekta Christine Helfrich za ovu je sezonu programirala glazbu nastalu u vrijeme europske podijeljenosti na države Zapada i na države tzv. istočnog bloka, te se ovog proljeća nižu koncerti glazbenika iz niza bivših komunističkih zemalja, a izvode djela nastala uglavnom nakon Drugog svjetskog rata.
Gostovanje Cantus Ansambla u Hotel national des Invalides organiziralo je Veleposlanstvo RH u suradnji s Odjelom za kulturu Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija RH, koji je, uz Ministarstvo kulture RH i Grad Zagreb, financijski podržao projekt nastupa glazbenika u Parizu, a francuska je strana osigurala prostor za koncert, kojemu su se odazvali brojni francuski slušatelji, diplomatski zbor, kao i Hrvati koji žive u Parizu.
Večer uoči koncerta održala je autorica ovog napisa u hrvatskom Veleposlanstvu za članove udruge Alma Matris Croaticae Alumni, poznate AMCA-e, i druge namjernike predavanje na francuskom jeziku o hrvatskoj glazbi 20. stoljeća, pa je i to bio dodatni poticaj za recepciju predstavljenog programa. Prije koncerta publici se obratila Christine Helfrich, naglasivši uzornu suradnju s hrvatskom diplomatskom misijom u Parizu, a za francuske je slušatelje naglasila značenje koje je za glazbu 20. stoljeća imalo utemeljenje Muzičkog biennala Zagreb 1961. godine, a čiji je nositelj bio skladatelj Milko Kelemen. Veleposlanik RH, Nj. E. Mirko Galić sa zadovoljstvom
je istakao mogućnost da glazbenici iz Zagreba mogu pariškoj publici predstaviti djela hrvatskih velikana prošlog stoljeća. Publici se obratio i utemeljitelj, umjetnički voditelj i dirigent Cantus Ansambla Berislav Šipuš, koji je ukratko pojasnio razloge za odabir djela na programu.
Koncentriranje na glazbu 60-ih i 70-ih godina 20. stoljeća u prvi je plan stavilo djela hrvatskih avangardista i skladatelja modernih usmjerenja. Na početku koncerta izveli su violinisti Ivan Novine i Mislav Pavlin Duo amical akademika Stanka Horvata (1930. - 2006.). Iako je riječ o djelu nastalom 1992. godine, važnost upravo Stanka Horvata za uspješne godine MBZ-a u kojima mu je bio umjetnički ravnatelj istaknula je potrebu za uključivanje njegove glazbe, a izvedeno djelo svojom je strukturom u spoju dviju violina jasno pokazalo usmjerenost na ozvučeni glazbeni diskurs karakterističan za novovjeku glazbu. Slijedio je Puhački trio uvjerenog hrvatskog avangardista Bogdana Gagića (1931.), koji je u pregnantnoj interpretaciji oboista Branka Mihanovića, klarinetista Danijela Martinovića i fagotista Ricarda Luque Perdoma zazvučao u jasnim linijama horizontalnoga tijeka i u harmonijskim slobodama koje pretpostavljaju fakture atonalitetne glazbe. Na programu je još bio i Puhački kvintet Aubade Mila Cipre (1906. - 1985.), djelo praizvedeno na MBZ-u 1965. godine, čiju su mediteransku osunčanost Dani Bošnjak, flauta, Bank Harkav, rog, te trojica već navedenih puhača iznijeli discipliniranom gestom i tehničkom suverenošću. Parižanima već dobro poznat hrvatVoditeljica projekta Christine Helfrich za ovu je sezonu programirala glazbu nastalu u vrijeme europske podijeljenosti na države Zapada i na države tzv. istočnog bloka, te se ovog proljeća nižu koncerti glazbenika iz niza bivših komunističkih zemalja.
Njemačka turneja Cantus Ansambla
Uspješnost Cantus Ansambla u predstavljanju hrvatske suvremene glazbe bila je nastavljena 8. lipnja nastupom u Dusseldorfu u poznatoj Tonhalle, a u organizaciji Art ansambla i Zapadno-njemačkog radija iz Kolna. Tom su prigodom bila izvedena djela Milka Kelemena, Ive Josipovića, Berislava Šipuša i Koncert za violončelo i ansambl Mire Dobrowolnog sa solistom Jasenom Chelfijem. Zajedno s Art ansamblom pod ravnanjem Dobrovvolnog bila je izvedena i Grupna improvizacija u prostoru dvorane Epilog 1. Koncert je snimio Zapadno-njemački radio i bit će emitiran na WDR 3. Njemačku je turneju Cantus Ansambl nastavio u Monchengladbachu, nastupom u okviru festivala Ensemblia, nastupivši drugi put na tom festivalu nakon 2007. godine. Na programu su bile skladbe Stanka Horvatat Bogdana Gagića, Milka Kelemena i Berislava Šipuša. Doista, iznimno korisna, a po reakcijama publike i naročito dobro percipirana prezentacija djela hrvatskih skladatelja.
ZDENKA WEBER
VJESNIK, 11.06.2011.