Kako povećati medijsku pismenost i pripremiti mlade za digitalno doba

05.11.2023.

20:27

Autor: Vlatka Kalinić/L.P./Dnevnik/HRT/IMS

Prema Reutersovu istraživanju društvene mreže su najvažniji izvor informiranja za sada već 60 posto punoljetnih hrvatskih građana. Kod mlađih generacija postotak povjerenja u društvene mreže je i drastično viši, što nije trend samo u našoj zemlji. Stručnjaci se slažu da se nismo dovoljno pripremili za digitalno doba prepuno dezinformacija i manipulacija. Zato je i Europska komisija objavila poziv za dostavu projekata koji podupiru medijsku pismenost.

U virtualnom prostoru mladi sve češće i sve dulje borave sami. Kako to utječe na njihovo mentalno zdravlje? Brojna istraživanja upućuju na isto.   


- Postoji veza s višim razinama depresije, anksioznosti i nižim razinama samopouzdanja i zadovoljstva vlastitim životom. To zabrinjava. A zanimljivo je da su djeca toga svjesna. Djeca su svjesna i zabrinuta zbog količine vremena provedenog na mrežama i zaokupljenošću nebitnim sadržajima, rekla je Marina Knežević Barišić iz ureda UNICEF-a za Hrvatsku.


Trebaju vodstvo, a učitelje i roditelje nitko nije pripremao za odgoj digitalne generacije. Portal Medijska pismenost nudi im prave alate.


- U ovom obilju informacija kojima smo svakodnevno izloženi pronaći točnu informaciju i vjerodostojan izvor, zaštititi svoju privatnost i naučiti se odgovorno koristiti društvene mreže. Glavni uspjeh portala medijska pismenost HR jesu brojni obrazovni materijali, sada ih ima preko 60 i u protekle četiri godine preuzeti su se više od milijun puta, govori Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.


No portal nije dovoljan. U Vijeću za elektroničke medije zagovaraju snažniju integraciju medijske pismenosti u obrazovni sustav. I dok iz resornog ministarstva šturo podsjećaju na obveznu međupredmetnu temu, u Ministarstvu kulture i medija otkrivaju da je međuresorna suradnja na pomolu potpomognuta sredstvima Europskog socijalnog fonda. 

Nagrada "Medijski sokrat"


- Razgovaramo o jednom pilot projektu kojim bi probali jedan dio medijskog obrazovanja implementirati kroz osnovne škole. U idućim tjednima ćemo imati sastanak s ministarstvom obrazovanja i agencijom za odgoj i obrazovanje da vidimo koji je najbolji način da se djeca ne preopterete dodatnim predmetom, ali da se ugradi nešto što je jako važno u njihovom razvoju, istaknuo je državni tajnik Ministarstva kulture i medija Krešimir Partl.


U obrazovnom sustavu već postoje svijetli primjeri. Zato je prvi put onima koji promiču medijsku pismenost - dodijeljena nagrada "Medijski Sokrat".


- Sokrat je bio čovjek, filozof, koji je svoje učenike poticao na kritičko razmišljanja, postavljao je ironična pitanja, sve su morali dobro argumentirati i mi danas želimo s djecom tako raditi, zaključio je predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu Danijel Labaš.


Medijskog Sokrata danas treba svaka škola. Jer razvili smo tehnologiju, ali ne i mentalne i kritičke filtere za naš život - sve uronjeniji u digitalni svijet.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!