• 07-12-2023

    Dizajn u suživotu 

     

    U izdanju Udruženja hrvatskih arhitekata objavljena je knjiga Knjiga Designing in Coexistence – Reflections on Systemic Change, kao rezultat gotovo godinu dana intenzivnih aktivnosti u okviru diskurzivnog programa hrvatskog paviljona Same as it Ever Was na 18. izdanju Venecijanskog bijenala – međunarodne izložbe arhitekture koju smo na Vizkulturi predstavili ovdje

     

    *foto: Hrvoje Franjić

     

    Knjiga objedinjuje niz istraživanja predstavljenih kroz autorske tekstove, kao i rezultate radionica provedenih u organizaciji i suradnji s brojnim obrazovnim institucijama. Kako napominje urednički tim, teme istraživane u knjizi su brojne, a pristupalo im se iz perspektive načina na koji utječu na obrazovanje, posebno kako obrazovanje u području dizajna i arhitekture odgovara na zahtjeve i izazove 21. stoljeća – počevši od potencijala koji dizajn, urbanizam, arhitektura i umjetnost (i druge srodne discipline i prakse) imaju u stvaranju svjetova. 

    Urednici knjige su članovi autorskog tima paviljona: Ivica Mitrović kao voditelj diskurzivnog programa te povjerenici nastupa Mia Roth i Tonči Čerina, izvršna urednica je producentica hrvatskog paviljona Morana Matković, a dizajn potpisuje Niko Mihaljević, također član autorskog tima Same as it Ever Was

     

    *foto: Hrvoje Franjić

    *foto: Hrvoje Franjić

     

    Podsjetimo, Hrvatski paviljon na 18. Venecijanskom bijenalu arhitekture, zatvorenom prije nekoliko tjedana, bio je oda ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Hrvatski paviljon izveden je kao prostorna instalacija koja oblikovno pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja. 

    Ovogodišnje izdanje La Biennale di Venezia – 18. Međunarodne izložbe arhitekture službeno je zatvoreno 26. studenog. Tijekom šest mjeseci trajanja izložbu Bijenala u Giardinima i Arsenalima je posjetilo 285.000 posjetitelja/ica, čime je ovogodišnje izdanje postalo drugo najposjećenije u povijesti arhitektonskog bijenala.

    Značajan segment ovogodišnjeg nastupa Hrvatske na Venecijanskom bijenalu bio je popratni diskurzivni program radionica i istraživanja koji se odvijao na niz lokacija i edukacijskih ustanova za vrijeme trajanja Bijenala (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano te Lonjsko polje), kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja. Kako je na samom otvorenju Bijenala rekao Ivica Mitrović, kustos diskurzivnog programa i član autorskog tima paviljona: Diskurzivni program bavi se promišljanjem uloge obrazovanja u području arhitekture i dizajna u vremenima koja dolaze, propitujući kako ove discipline mogu pokrenuti promjene prema drugačijima budućnostima. Program se sastoji od sedam događanja koja će se održavati kroz ovu godinu, paralelno s trajanjem Bijenala, na kojima očekujemo sudjelovanje više od 200 internacionalnih participanata. Programom smo željeli izmjestiti aktivnosti iz samog paviljona i staviti ih u međunarodni kontekst. Započeli smo radionicom na Politecnico u Milana u veljači, a nastavili s razgovorom na otvaranju Bijenala gdje su nam gosti bili istaknuti edukatori, Harriet Harris s Pratt Instituta u New Yorku, James Auger sa sveučilišta ENS Paris Saclay i Martin Ávilas akademija Konstfack u Stockholmu.

     

    *foto: Hrvoje Franjić

    *foto: Hrvoje Franjić

     

    Prvi dio knjige Designing in Coexistence – Reflections on Systemic Change sadrži promišljanja sudionika diskurzivnog formata paviljona, počevši od uvodne rasprave u Veneciji, koju je moderirao Ivica Mitrović s istraživačima i edukatorima iz područja dizajna i arhitekture, Jamesom Augerom, Martinom Ávilom i Harriet Harriss, doprinos morskog biologa i ekologa Mladena Šolića, umjetnice i dizajnerice Ligie Oliveire, istraživača Michaela Smytha, kustosa hrvatskog nastupa Mie Roth i Tončija Čerine, te Ivice Mitrovića. Autori u svojim tekstovima iz različitih disciplinarnih pogleda istražuju odnose između sredstava i ciljeva u dizajnerskoj produkciji, mogućnosti ponovnog povezivanja dizajna i arhitekture kao podrške životu izvan ljudskog, relacijska značenja brige, umjetnost kao medij koji njeguje snažniju povezanost s prirodom, izazove zamišljanja alternativnih budućnosti, kao i uzajamnost i suradnju koja zamjenjuje dominantne principe biološkog preživljavanja. 

    Drugi dio knjige dokumentira radionice kao edukativne studije slučaja, koje su odvijale tijekom pripreme i za vrijeme trajanja Bijenala na različitim lokacijama. Gotovo 200 sudionika, mentora i gostiju sudjelovalo je na tim događajima otvorenima za različite sudionike, koji su se dolazili iz cijele Europe, Azije, Sjeverne i Južne Amerike, Australije i Afrike. Počevši na fakultetu Politecnico di Milano u veljači, radionice su se nastavile tijekom ljeta u suradnji sa školom Design+Science Summer School u Ljubljani, potom su se vratile u Lonjsko polje s radionicom feral drifting u organizaciji međunarodnog kolektiva Open Forest Collective. Aktivnosti su se nastavile u Motovunu, a sve je završilo na jadranskoj obali u listopadu, u Splitu, s radionicom i izložbom Homo Aquaticus. U sklopu pet radionica naglasak je stavljen na lekcije suživota čovjeka i prirode usmjerene na budućnost, definirane temom paviljona, kroz koje je istraživan potencijal otpornosti zajednice, netradicionalna tumačenja inteligencije koja nisu usmjerena na ljude, interakciju s divljinom kroz prožimajuće iskustvo, pokretanje kolektivne mašte i simbolizam odnosa prirode i kulture te u konačnici, spekuliranje o mogućoj budućnosti u odnosu na more.

    Ishodi predstavljeni u ovoj knjizi mišljeni su kao svojevrstan doprinos srodnim razmišljanjima, kao pokretač nastavka postojećih istraživanja te kao provokacija za obrazovna okruženja, nastavnike i učenike zainteresirane za istraživanje i razvoj transgresivnog potencijala dizajna i arhitekture za 21. stoljeće i nakon njega.

     

    *Predstavljanje knjige u Veneciji / foto: Ivan Dorotić

    *Predstavljanje knjige u Veneciji / foto: Ivan Dorotić

     

    Knjiga Designing in Coexistence – Reflections on Systemic Change premijerno je predstavljena u Veneciji na zatvaranju Bijenala, gdje su je javnosti predstavili povjerenici hrvatskog nastupa Mia Roth i Tonči Čerina, članice grupe Open Forest Collective – voditeljice radionice održane u Lonjskom polju Markéta Dolejšová i Jaz Hee-jeong Choi te Michael Smyth, jedan od autora tekstova, profesor na Sveučilištu Edinburgh Napier, a razgovor je moderirao kustos diskurzivnog programa hrvatskog paviljona Ivica Mitrović

    Tiskanje knjige realizirano je uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i tvrtke Hörmann Hrvatska d.o.o.

     

    *Predstavljanje knjige u Veneciji / foto: Ivan Dorotić

    *Mia Roth, Ivica Mitrović, Michael Smyth i Tonči Čerina / foto: Ivan Dorotić

     

    Naslov: Designing in Coexistence – Reflections on Systemic Change / Izdavač: Udruženje hrvatskih arhitekata / U suradnji s: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Umjetnička akademija (Sveučilište u Splitu), Arhitektonski fakultet (Sveučilište u Zagrebu), Arhitektonski fakultet – Studij dizajna (Sveučilište u Zagrebu), Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije (Sveučilište u Splitu), Odsjek za medijski dizajn (Sveučilište Sjever) 

    Urednici: Ivica Mitrović, Mia Roth i Tonči Čerina  / Izvršna urednica: Morana Matković / Dizajn: Niko Mihaljević 

    Suradnici: Martín Ávila, James Auger, M. Buonincontri, Sigrid Bürstmayr, Luka Fatović, Valentin Graillat, Francesco E. Guida, Harriet Harris, Vedran Kasap, Boštjan Botas Kenda, Emil Kozole, Niko Mihaljević, Ivica Mitrović, Lígia Oliveira, Open Forest Collective (Andrea Botero, Markéta Dolejšová, Jaz Hee-jeong Choi and Chewie), Nejc Prah, Mia Roth & Tonči Čerina, Michael Smyth, Mladen Šolić, Oleg Šuran, Olivier Troff, Ozana Ursić 

    Kako nabaviti primjerak knjige doznajte na mrežnoj stranici UHA-e.

     

     

  • ► SADRŽAJ ONLINE MAGAZINA VIZKULTURA.HR FINANCIJSKI PODUPIRU


    Projekti "VIZKULTURIRANJE DRUŠTVA" I "REFLEKSIJE AKTUALNOG" u 2023. bili su sufinancirani sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije


    Online magazin Vizkultura.hr i projekt "Instrospekcije galerijskog" u 2024. su sufinancirani sredstvima Ministarstva kulture i medija RH


    Online magazin Vizkultura.hr te projekti "DIJALOZI S UMJETNIČKOM SCENOM" "VIZKULTURIN PODCAST I IZLOŽBE" te "KRATKI, ANIMIRANI I EKSPERIMENTALNI FILM" sufinancirani su sredstvima Grada Zagreba