Vjesnik - IZLOŽBA „In a Nutshell“

Dizajn s domaćim začinima


Putujuća izložba suvremenoga hrvatskog dizajna može se razgledati u Zagrebu prije gostovanja u europskim gradovima. Izložbu su zajednički organizirali Hrvatsko dizajnersko društvo i Ministarstvo kulture, a obuhvaća 120 radova više od 90 autora.

Putujuća izložba suvremenoga hrvatskog dizajna pod nazivom "In a Nutshell" (U orahovoj ljusci), namijenjena gostovanju u galerijama i muzejima u Bruxellesu, Helsinkiju i drugim europskim gradovima, može se razgledati još dva dana u Zagrebu, u privremenom izložbenom prostoru u Dukljaninovoj br. 1 (od 12 do 20 sati).


                                                                                                                        FOTO: VJESNIK

Iz postava izložbe

Izložbu su zajednički organizirali Hrvatsko dizajnersko društvo i Ministarstvo kulture, a obuhvaća 120 radova više od 90 autora koji djeluju na području grafičkog, modnog i proizvodnog dizajna.

Projekt je pokrenut 2009. godine, s namjerom predstavljanja domaćeg suvremenog dizajna međunarodnoj publici. Kustosi izložbe Koraljka Vlajo i Tonči Vladislavić osmislili su izložbu kao širok, kritički relevantan pregled najzanimljivijih pojava na hrvatskoj dizajnerskoj sceni. Također, vodili su računa o tome da izložba svojim fleksibilnim i praktičnim formatom bude prilagođena uvjetima putovanja i postavljanja u različitim izlagačkim prostorima u Europi i svijetu.

Izložba istodobno daje zgusnut i širok pogled na suvremenu domaću produkciju, a ima i specifičan dizajniran postav, koji objedinjava funkcije prijevoza i prezentacije. Naime, kutije/sanduci za transport istovremeno služe i kao podloge, postolja i okviri za predstavljanje izložaka.

I dizajn kataloga prilagođen je kreiranju raznih varijanti izložbe, a na tragu "transportne" koncepcije nastao je i vizualni identitet. Autori dizajna postava su Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Andro Giunio, Tina Ivezić i Ana Marija Poljanec.

Izložbu su zajednički organizirali Hrvatsko dizajnersko društvo i Ministarstvo kulture, a obuhvaća 120 radova više od 90 autora koji djeluju na području grafičkog, modnog i proizvodnog dizajna.

Prema riječima kustosice Koraljke Vlajo, izložba "In a Nutshell" skica je za portret suvremenoga hrvatskog dizajna kroz specifičan dio hrvatske dizajnerske prakse. U toj kratkoj, konciznoj priči, koja obuhvaća mali broj vrsnih dizajnerskih radova, kustosi su pokušali naznačiti najzanimljivije pojave na domaćoj sceni.


                                                                                                                        FOTO: VJESNIK


"Odabrani radovi ne dijele formalnu sličnost, dapače birani su radovi koji ilustriraju suvremeni pluralizam pristupa dizajnu – od radova s izrazitom estetskom / ekspresivnom komponentom (Cuculićev plakat Kvetch, Hoffbauerov plakat Mogwai) i briljantnih jednopoteznih krokija (plakat Kauboji Brukete & Žinića, rasvjetno tijelo Klupko Erike Šimić) do visoko konceptualnih radova (primjerice, časopis Frakcija u režiji studija Cavarpayer, a zatim studija Laboratorium) te kompleksnih projekata koji problematiziraju dizajnerske i/ili proizvodne procese (projekt Simbioza/Mitoza Ljiljane Tutnjević, plakat (Ne)rad Rute i Silvija Vujičića)", navodi Koraljka Vlajo.

Polica grupe Numen

Na izložbi, među ostalim, sudjeluju Maja Bagić, Bilić-Müller design studio, Dora Bilić, Roberta Bratović, Bruketa & Žinić OM, studio Cavarpayer, Dejan Dragosavac Ruta, Rafaela Dražić, Orsat Franković, Filip Gordon Frank, studio Grupa, Numen, Neven Kovačić, Dejan Kršić, Boris Ljubičić, Mauro Massarotto, studio I-gle, Željko Serdarević, studio Cuculić...

Rasvjetno tijelo "Kumuli" Ksenije Jurinec

Na pitanje što je zajednička nit koja povezuje izložene radove, Vlajo napominje da dijele ključne suvremene dizajnerske preokupacije poput lokalne određenosti, istraživačkog rakursa i društvene angažiranosti. Zaokupljaju ih međunarodno bitne teme poput globalizacije, kolonijalizma, ljudskih prava, etičnosti proizvodnje i konzumerizam, ali uz dodatak »domaćih začina«.

Izložba je usmjerena na lokalno obilježene, eksperimentalne i društveno odgovorne projekte koji najčešće postoje na rubovima potrošačkog društva. Riječ je o predmetima koji se proizvode u ograničenom broju primjeraka za posebne klijente, uglavnom kulturne institucije, nevladine organizacije ili za same autore.

Kad je posrijedi grafički dizajn, predstavljen kroz plakat, raznovrsne publikacije i tipografije, izložba pokazuje da najnapredniji primjerci grafičkog dizajna, koji su nekad nastajali uglavnom za kulturne institucije, danas nastaju za nezavisnu kulturnu scenu. U odsjeku domaćeg modnog dizajna vidljivo je da je vezan uglavnom uz male studije i alternativne načine rada, na koje su dizajneri bili prinuđeni s propašću modne industrije.

Nakon predstavljanja u Zagrebu, izložba 22. travnja seli u Bruxelles, a 06. rujna u Helsinki.
JELENA MANDIĆ-MUŠĆET

 
VJESNIK, 30.03.2012.