- Objavljeno: 11.08.2014.
Priopćenje povodom netočnih navoda koje iznosi inicijativa U ime obitelji, a povodom objave rezultata Programa dodjele bespovratnih sredstava neprofitnim medijima
Povodom netočnih navoda koje iznosi inicijativa „U ime obitelji“, a povodom objave rezultata Programa dodjele bespovratnih sredstava neprofitnim medijima, priopćujemo slijedeće:
Kriteriji po kojima sedmočlano povjerenstvo ocjenjuje prijavitelje na Program dodjele bespovratnih sredstava neprofitnim medijima javno su dostupni na stranicama Ministarstva kulture:www.min-kulture.hr/userdocsimages/Natjecaji/natjecaj%20neprofitni%2
0mediji/Upute%20za%20prijavitelje%2015%207%2014_neprofitni.pdf
Ustanovljeni su kroz prošlogodišnju dugu i opsežnu raspravu u kojoj je mogla sudjelovati cjelokupna zainteresirana javnost, pa su brojni akteri neprofitne i šire medijske scene doista i ponudili svoje prijedloge i kritike, a veliki dio njih pritom je uvažen. Ove godine kriteriji su dorađeni na temelju iskustava prošlogodišnjeg, prvog izdanja natječaja; ponovno uz javnu raspravu, dakako.
Natječaj se provodi u dva kruga. U kategoriji novih medija, u kojoj se neuspješno natjecao projekt zlatnegodine.info (samo su dva prijavitelja bila slabije ocijenjena od njega), prijave se ocjenjuju prema sedam kriterija: 1. Doprinos pluralizmu medijskog predstavljanja društvenih grupa, 2. Doprinos pluralizmu društvenih tema u medijima, 3. Različitost kuta gledanja odnosno pristupa u prikazu pojedinoj temi, 4. Doprinos afirmaciji građanskih, političkih i socijalnih ljudskih prava, 5. Ispunjavanje funkcije nadzora ekonomski i politički moćnih, 6. Informativna „širina“ komunikacije i 7. Kontekstualna „dubina“ komunikacije.
Budući da u kategoriji novih medija istodobno konkuriraju oni mediji koji postoje manje od godine dana kao i oni koji još uvijek nisu pokrenuti, povjerenstvo sve prijave ocjenjuje isključivo na temelju priložene Uredničke koncepcije. Sadržaj koji je neki medij eventualno do sada objavljivao, dakle, nema nikakvog utjecaja na odluku povjerenstva, jer bi bilo nemoguće uspoređivati ga s prijavama medija koji za sada „postoje“ samo u okvirima uredničke koncepcije. Utoliko je, unutar kategorije novih medija, posve deplasirano govoriti o „izmišljenim“ medijima.
Oni novi mediji koje povjerenstvo odluči predložiti za dodjelu bespovratnih sredstava trebaju, žele li ta sredstva i dobiti, u drugom krugu dostaviti neophodnu dodatnu dokumentaciju:
1) razradu Uredničke koncepcije u Plan rada
2) obrazac Proračuna koji sadrži detaljni financijski plan korištenja bespovratnih sredstava (potrebno je ispuniti tri verzije proračuna za sva tri moguća iznosa potpora)
3) presliku izvatka iz odgovarajućeg registra, ne starijeg od 3 mjeseca, kojim se dokazuje neprofitni status prijavitelja (npr. izvatka iz Registra udruga, Registra vijeća, koordinacija vijeća i predstavnika nacionalnih manjina pri Ministarstvu uprave RH, Evidencije vjerskih zajednica pri Ministarstvu uprave RH…)
4) potvrdu Porezne uprave o nepostojanju duga prema državi po osnovi javnih davanja, ne stariju od 30 dana od dana objave javnog poziva
5) za obveznike jednostavnog knjigovodstva, sukladno Uredbi o računovodstvu neprofitnih organizacija, presliku odluke o nesastavljanju financijskoga izvješća koju je usvojilo upravljačko tijelo podnositelja te presliku Knjige primitaka i izdataka za 2013. godinu
6) statut medija, u kojem se definiraju odnosi između nakladnika, urednika i novinara te sudjelovanje novinara u izboru glavnog urednika (prema Zakonu o medijima, članak 26, Narodne novine 59/04, 84/11).
Naravno, mediji koji još uvijek nisu pokrenuti, ako im se dodijele sredstva, dužni su ih opravdati u skladu s Planom rada i Proračunom, o čemu četiri puta godišnje izvješćuju članice i članove povjerenstva, strogo se držeći svojih precizno i detaljno propisanih obaveza te dostaviti dokumentaciju kojom potvrđuju svoj pravni status.
Kategorija „Novih medija“ nije kategorija „tek novopokrenutih stranica“, nego medija koji još uvijek nisu pokrenuti i onih koji postoje manje od godine dana. U ocjenjivanju portala zlatnegodine.info, kao i u slučaju bilo kojeg drugog prijavljenog medija, presudile su ocjene priložene uredničke koncepcije. Ocjene je dodijelilo sedmeročlano povjerenstvo izabrano na javnom natječaju, vodeći se kriterijima uspostavljenima kroz prošlogodišnju i ovogodišnju opsežnu javnu raspravu. Portal zlatnegodine.info u proceduri nije prošao u drugi krug natječaja.
O članicama i članovima povjerenstva odlučuje ministrica kulture, na prijedlog stručne komisije formirane od zaposlenika Ministarstva kulture koji na temelju jednakih, unaprijed zadanih i strukturiranih pitanja ocjenjuju prijavljene kandidate i kandidatkinje. Prijaviti se može svatko tko zadovoljava elementarne propisane uvjete, temeljem Javnog natječaja. Oni koji su izabrani, nakon izbora trebaju obustaviti bilo kakvu suradnju s bilo kojim prijaviteljem na natječaj, jer tek tada nastupa sukob interesa.
U nedavno izmijenjenom Zakonu o kulturnim vijećima (NN 48/04, NN 44/09, NN 68/13) specificirano je i kako se trebaju ponašati mogući članovi Vijeća u situacijama mogućeg sukoba interesa i na koji se način procjenjuje jesu li u sukobu interesa. Upute u pogledu sukoba interesa također su navedene i u Uputama za prijavitelje natječaja za neprofitne medije, pod točkom 4.1. Povjerenstvo za neprofitne medije kojeg možete pronaći na stranicama MK: (www.min-kulture.hr/userdocsimages/Natjecaji/natjecaj%20neprofitni
%20mediji/Upute%20za%20prijavitelje%20(2).pdf)