Priopćenje Ministarstva kulture i medija o transparentnosti financiranja elektroničkih medija


Vezano uz zakonski okvir koji uređuje pitanja financiranja medija, obavještavamo Vas da Ministarstvo kulture i medija dosljedno ističe važnost transparentnog financiranja medija, što je dodatno potvrđeno i znatno ojačanim regulatornim okvirom.

Odredbama Zakona o elektroničkim medijima usvojenima u listopadu 2021. godine tijelima javne vlasti uvedena je dodatna obveza javnog objavljivanja podataka o utrošenim sredstvima za oglašavanje u medijima, a  Agencija za elektroničke medije nadležno je tijelo za prikupljanje izvješća o oglašavanju tijela javne vlasti i javnih poduzeća. Istim Zakonom uvedena je i obveza da se, ukoliko se dodjeljuju sredstva za proizvodnju i objavljivanje radijskih i televizijskih programa, kao i u elektroničkim publikacijama, ta sredstva obvezno dodjeljuju putem javnih natječaja i s jasno objavljenim kriterijima.

Kako bismo ojačali primjenu ovih propisa, kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti osigurali smo 6,6 milijuna eura koji će se putem Agencije za elektroničke medije uložiti u uspostavu sustava javne provjere informacija, ali i uspostavu jedinstvene digitalne baze podataka o vlasništvu i izvorima financiranja svih medija u Republici Hrvatskoj. Javna objava podataka doprinijet će povjerenju u medije jer će svaki građanin imati uvid u vlasničku strukturu i moći samostalno prepoznati šalju li se putem medija informacije u interesu vlasnika, a ne javnosti. Istovremeno, javna objava podataka o financiranju obeshrabrit će čelnike javnih sustava, ali i vodeće ljude medija koji bi možda sklapali nemoralne ugovore koji bi za posljedicu imali plasiranje lažnih vijesti u interesu ili za korist financijera.

Ističemo i kako su u Nacionalnom planu razvoja kulture i medija od 2023. do 2027. godine, te pripadajućem Akcijskom planu, među ostalim mjerama i aktivnostima, jasno navedene mjere: poticanje transparentnog financiranja medija javnim sredstvima, uključujući tiskovne i neprofitne medije, unaprjeđenje regulacije sponzoriranog sadržaja i oglašavanja, uključujući razgraničenje uredničkog od informativnog sadržaja od oglašavanja, kao i jačanje obveze donošenja i uspostave statuta medija kao samoregulatornog akta.

Naglašavamo i kako Ministarstvo kulture i medija od dana objave nacrta Europskog akta o slobodi medija (EMFA) podržava ciljeve koji se EMFA-om žele postići, a uključuju zaštitne mjere protiv političkog uplitanja u uredničke odluke i nadzor te se fokus stavlja na neovisnost i stabilno financiranje javnih medija, kao i na transparentnost vlasništva nad medijima i raspodjelu državnog oglašavanja, rješavanje problema dezinformacija i podupiranje slobode i pluralizma medija, kako je utvrđeno u Akcijskom planu za europsku demokraciju (EDAP).

Republika Hrvatska još je 2004. godine ustrojila Vijeće za elektroničke medije kao samostalno regulatorno tijelo u području elektroničkih medija koje sukladno europskoj praksi ima obvezu provoditi nadzor nad radom elektroničkih medija uključujući praćenje i analizu podataka o oglašavanju. Nadalje, Zakonom o elektroničkim medijima iz 2021. godine Vijeću je ojačana mogućnost praćenja odredbi Zakona koje se odnose na financiranje medija, uvodeći obvezu svim pružateljima medijskih usluga dostave razvrstanih financijskih podataka koji se potom mogu uspoređivati s podatcima što su ih dostavila tijela javne vlasti i javnih poduzeća. Sukladno Zakonu, Vijeće ima mogućnost donositi upute za provedbu Zakona, što uključuje i pitanje oglašavanja.

 

Pisane vijesti