- Objavljeno: 02.12.2011.
Retrospektiva Mate Celestina Medovića
Izložbu je otvorila državna tajnica Ministarstva kulture mr. sc. Nina Obuljen koja je kao posebnu vrijednost tog projekta izdvojila što se sada prvi put Medović predstavlja u cjelini svoga opusa, od slikara pejzaža i portretista do autora velikih povijesnih kompozicija.
Retrospektivna izložba slikara Mate Celestina Medovića, koja donosi cjeloviti prikaz umjetničkog stvaralaštva tog najvećeg hrvatskog plenerista, otvorena je u Galeriji Klovićevi dvori. Obuhvaćeno je dvjestotinjak djela, od njegovih prepoznatljivih vrijesnih krajolika, mrtve prirode i raskošnih povijesnih kompozicija do produhovljenih sakralnih djela i profinjenih portreta. Na toj njegovoj prvoj retrospektivi nakon više od dvadeset godina predstavljene su sve faze i tematski slojevi Medovićeva slikarskog rada, počevši od najranijih radova iz formativne faze nastalih u Italiji i Njemačkoj do posljednjih slika koje je stvarao u osami sela Kuna na rodnome mu Pelješcu.
Slike za izložbu posuđene su iz 20-tak muzeja i galerija, šest crkvenih institucija i više od četrdeset privatnih zbirki iz cijele Hrvatske. Njih trideset sada se prvi put izlažu, neki radovi su za izložbu bili restaurirani, a za neke se dosad smatralo da su izgubljeni.
Izložene su Medovićeve svetačke slike, portreti žena rafinirane senzualnosti prevladavajućeg simbolizma i secesije te raskošne mrtve prirode koje prikazuju bogatstvo mediteranske trpeze. Osim štafelajnog slikarstva tu su skice, krokiji i studijski crteži koji uvode u proces nastanka njegovih monumentalnih povijesnih djela.
Vesna Kusin, ravnateljica Galerije Klovićevi dvori, istaknula je kako izložba "Mato Celestin Medović - retrospektiva", konačno ukazuje na presudnu Medovićevu ulogu u hrvatskoj povijesti umjetnosti, u kojoj njegov značaj dosad nije bio primjereno određen.
Premda se često ističe da je Medović s Vlahom Bukovcem utemeljitelj hrvatske Moderne, njegova pozicija pisanom rječju nikada nije bila čvrsto usidrena, a strukovni pregledi, kao da iz bojazni i respekta prema suvremenim mu kritičarima Izidoru Kršnjavome i Ljubi Babiću, koji su zbog međusobnih prijepora umanjivali njegov značaj, i dalje mu ne daju pravo mjesto koje mu pripada u umjetničkoj povijesti, ocijenila je.
Kusin je naglasila kako bi ta izložba morala, ne samo pružiti uvid u opseg umjetnikova stvaralaštva, nego i ukloniti neke povijesne predrasude o njegovoj ulozi u hrvatskom modernom slikarstvu, raščlaniti dosadašnje kritičke stranputice, ponuditi stručno vrednovanje njegova slikarstva i repozicionirati ga u hrvatskoj povijesti umjetnosti te ga smjestiti u europski kontekst.
Medović je bio čovjek začudno velikog raspona u stvaralaštvu, od prve sobe na izložbi s akademskim radovima do posljednje vidi se koliko je različitih slikara bilo u njemu, rekao je autor izložbe Igor Zidić. Iako je imao dobru klijentelu, nebrojene mogućnosti kojima je raspolagao zbunjivale su publiku i kritiku koja nije imala instinkt prepoznati ga, dodao je.
Zidić ocjenjuje kako je Medović bio najveći sakralni slikar i slikar historijskih kompozicija, ali i autor najmoćnijih modernih pejzaža koje je dalo hrvatsko slikarstvo.
U ime Grada okupljene je pozdravio pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Ivica Lovrić, izrazivši uvjerenje kako će ta "prvorazredna izložba" doprinijeti kulturnoj i turističkoj ponudi Zagreba.
Mato Celestin Medović (1857.-1920.), fratar i slikar, ostavio je iza sebe raznoliki i bogati opus, njegova posljednja retrospektiva bila je 1990. u Muzeju za umjetnost i obrt, a prije toga u Umjetničkom paviljonu 1958. godine.
Izložba u Klovićevim dvorima bit će otvorena do 12. veljače iduće godine.(Hina)