- Objavljeno: 14.03.2022.
Predstavljen projekt Bez naziva (Hrvatski paviljon), 2022. Tome Savića-Gecana
„Tomo Savić Gecan je u suradnji s kustosicom Elenom Filipovic ponudio projekt koji je po mnogu čemu poseban i inovativan, a na tragičan način savršeno pogađa trenutak u kojem živimo“, istaknula je ministrica Obuljen Koržinek s uvjerenjem kako umjetnik u trenutku kad se prijavio na poziv za natječaj Ministarstva nije mogao znati koliko će se naša stvarnost usložiti i koliko će se novih kriza otvoriti.
Zahvalivši umjetniku i kustosici i svim autorima koji su bili uključeni u zahtjevnu i opsežnu produkciju ovog projekta, ministrica je posebno ukazala na temu vijesti, košmara u kojem danas živimo i kojem je ponekad teško razaznati istinu od neistine, kao i na kontekst prepletenih kriza u kojima se nalazimo, od pandemije do rata koje nas potiču da preispitamo možemo li kao pojedinci svojim doprinosom unijeti promjene. Ministrica je ujedno iskazala i zadovoljstvo što se ovim projektom na bijenalu vizualnih umjetnosti otvara prostor interdisciplinarnog promišljanja umjetnosti u punom smislu.
Kustosica Elena Filipovic zahvalila je ministrici i članovima povjerenstva koji su odabrali tako radikalan rad koji zapravo nema svoju centralnu točku, svoj prostor, već se širi po cijelom Bijenalu, po drugim paviljonima i cijeloj Veneciji. Ukratko je objasnila okosnicu rada Tome Savića-Gecana Bez naziva (Hrvatski paviljon), 2022.: svakog dana za vrijeme trajanja Venecijanskog bijenala – 59. Međunarodne izložbe vizualnih umjetnosti, glavna vijest iz jednog od nasumično odabranih svjetskih medija osigurat će podatke za algoritam umjetne inteligencije, koji će potom odrediti vrijeme, lokaciju, trajanje, pokrete i misli skupine petero izvođača u Veneciji. Istaknula je kako je ovaj projekt kulminacija dosadašnjeg rada Tome Savić-Gecana i njegovog bavljenja pojmom percepcije istinitog i stvarnog. Posebno intrigantnim je postavljeno pitanje odnosa čovjeka i tehnologije koja je sve više prisutna u našoj svakodnevnici.
Voditelj tehničke produkcije Tomislav Pokrajčić objasnio je kako umjetna inteligencija, programirana za prepoznavanje i svrstavanje zadanog fonda tema (od klimatskih promjena, migracija i kriptovaluta, do vojnog djelovanja, povreda ljudskih prava itd.) proizvodi skup algoritamski izvedenih uputa namijenjenih grupi petero izvođača kojima će biti zadano vrijeme početka, trajanje, točna lokacija u Veneciji i koreografski detalji svake od izvedbi čiji će broj varirati ovisno o danu. Mrežne koordinate podataka dobivenih iz medija određuju u kojem će se od nacionalnih paviljona unutar i izvan Giardina izvođači nalaziti u danom trenutku. Osim toga, one određuju i u kakvoj formaciji izvođači ulaze ili izlaze iz prostora, koje minimalne pokrete izvode, a ostavljen je i prostor za osobna promišljanja svakog izvođača tijekom izvedbe.

Podsjećamo, na temelju raspisanog Javnog poziva za isticanje kandidature za povjerenika hrvatskog nastupa na 59. Venecijanskom bijenalu, Povjerenstvo, koje su činili umjetnici Igor Grubić i Kristian Kožul, Vesna Meštrić, kustosica Muzeja suvremene umjetnosti, Zoltan Novak, profesor Akademije likovnih umjetnosti, i Nevena Tudor Perković, ravnateljica Uprave za razvoj umjetnosti i kulture Ministarstva kulture i medija, zaključilo je da predloženi projekt Tome Savića-Gecana Bez naziva (Hrvatski paviljon), 2022. najpotpunije i najkvalitetnije odgovara na sve razmatrane natječajne kriterije – od razine sadržajne artikulacije koncepta, odnosa prijedloga i teme Bijenala, iskustva povjerenika te kvalitete umjetnikova prethodnoga rada.
Obavijest o održavanju hrvatskog projekta tijekom sedam mjeseci trajanja Bijenala nalazit će se na adresi Via Garibaldi, Castello, 1513 Venecija, a projekt će biti moguće pratiti na mrežnoj stranici www.croatianpavilion2022.com. Organizaciju i produkciju projekta potpisuju Olga Majcen Linn i Tereza Teklić iz KONTEJNER-a, a Diego Carpentiero je producent paviljona u Veneciji. Irma Omerzo je savjetnica za koreografiju, Tomislav Pokrajčić je voditelj tehničke produkcije koju su realizirali Jan Šnajder, Ana Barić i Sara Bakić iz TakeLab-a s Fakulteta elektronike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu. Projekt su podržali fondacija Mondriaan Fonds, Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske i Turistička zajednica grada Zagreba, Mato Perić i Kolekcija Perić, kao i rezidencija fondacije Art Explora u Parizu.