Poziv na Drugu radionicu ojkanja u Kuli Jankovića od 28. do 30. kolovoza 2015.

U Kuli Jankovića u Islamu Grčkom od 28. do 30. kolovoza 2015. godine održat će se Druga radionica ojkanja pod vodstvom dr. sc. Joška Ćalete, etnomuzikologa, glazbenog pedagoga i dirigenta iz Instituta za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu. Sudjelovanje na radionici je besplatno,

uz obaveznu prijavu. Prijave se primaju do popune mjesta ili najkasnije do 25. kolovoza 2015. godine.
     Predlagač i nositelj projekta Duga iznad Kule 2015. Ministarstva kulture RH je Društvo za obnovu i revitalizaciju Kule Stojana Jankovića - Mostovi
Projekt su podržali: Zadarska Županija, Grad Benkovac, Narodni muzej Zadar, Sveučilište u Zadru, SNV Zagreb, VSNM grada Zadra i Mjesni odbor Islam Grčki.



     Ojkanje/groktenje uvriježeni su nazivi za najstariji sloj tradicijskih pjevanja na područjima Hrvatske koja po etnografskoj podjeli spadaju u područje dinarskog areala. Riječ je o arhaičkom pjevanju za koje je karakteristično potresanje glasom posebnim načinom pjevanja iz grla. Ovu vrstu pjevanja, koju često nazivaju starinskim pjevanjem, izvodi pojedinac solo ili, mnogo češće, pojedinac uz pratnju drugoga glasa koji u trenutku potresanja leži na duljem pratećem tonu.
     Ojkanje je opstalo zahvaljujući skupinama lokalnih narodnih pjevača koji su tu tradiciju prenosili pjevajući na seoskim svečanostima. Danas se ojkanje prenosi i naučava oralno u folklornim društvima (KUD-ovima), ali i audio i video medijima. No, vještina tehnika individualnog tresenja glasom i brojnih dvodijelnih oblika ovisi većinom o talentiranim i vještim pjevačima i njihovoj sposobnosti obrazovanja novih generacija.

     Važnost ovog pjevanja prepoznalo je Ministarstvo kulture RH koje ju je, upisom u Registar kulturnih dobara RH, istaknulo kao nematerijalnu baštinu vrijednu javnoga promoviranja i poticanja lokalne kreativnosti i različitosti, posebno zbog svoje specifičnosti na području Dinarskog areala.
Nakon niza predradnji i akcija glazbeni izričaj ojkanje je upisan 2010. godine i na UNESCO-vu listu nematerijalne kulturne baštine, kao baština kojoj je potrebna hitna zaštita.
     Neprestana seoba seoskog stanovništva u grad kao trajni proces te dodatni veliki gubici stanovništva u nedavnom ratu, reducirali su broj izvođača ojkanja u Zadarskom zaleđu, čime su se izgubili mnogi arhaični stilovi i žanrovi solo pjevanja. Stoga i UNESCO ističe potrebu prijenosa ovog tradicijskog načina pjevanja na mlađe generacije, za što je potrebno istraživanje, dokumentiranje i međunarodna razmjena znanja i iskustava s državama koje imaju istu i sličnu tradiciju ovog posebnog načina pjevanja.
     Nadalje, kako je ojkanje nematerijalno kulturno dobro jednako prisutno i u hrvatskom i u srpskom entitetu rečenog areala, važno je osigurati da se doprinos, dobrim dijelom izbjeglog, srpskog entiteta ne izgubi iz tradicijske baštine Hrvatske. U projektu želimo okupiti pjevače obaju entiteta, kao i prezentirati i prenijeti iskustva stečena u radu s migrantima u Vojvodini. (Radionica1)



     Posljednjih godina jača svijest o potrebi revitalizacije ojkanja pa je namjera ovog projekta obuhvati vrhunske voditelje radionica, najbolje autohtone pjevače i motivirane učesnike. Kula Jankovića kao domaćin i udruga Mostovi kao organizator, imali su "ojkačke" aktivnosti u Danima Kule 2013. i 2014. godine te 2015. godine.
     
     Projekt se realizira kroz dvije radionice u Kuli Jankovića (Islam Grčki, Ravni Kotari) i Folklornoj večeri u Danima Kuli 2015 godine. Radionice ojkanja vode iskusni i visokostručni etnomuzikolozi-istraživači, dr. sc. Sanja Ranković, mr. sc. Ivo Brkić (Radionica 1) i dr. sc. Joško Ćaleta (Radionica 2), kojima u realizaciji ovog projekta pomažu autohtoni pjevači, nositelji tradicije, iz sela Zadarskog zaleđa. U cilju što boljeg i prisnijeg kontakta, broj polaznika radionica je ograničen na 16-20 polaznika. Voditelji radionica polaznicima će održati predavanja koja će ih prije samog procesa učenja pjevanja upoznati sa specifičnim karakteristikama ovih pjevanja uz prikazivanje relevantnih audio i video primjera glazbovanja na ovom području.
     Svakoga dana će se organizirati učenje ojkanja, specifično za mjesto iz kojeg dolaze demonstratori. Demonstratori će biti članovi pjevačkih sastava iz sela pretežito nastanjenim Hrvatima i sela pretežito nastanjenim Srbima.
     Polaznici će kroz susret i komunikaciju s kazivačima te obilaskom (terenski rad) i snimanjima (audio i video) seoskih grupa u Ravnim Kotarima i Bukovici imati priliku zabilježiti svjedočenja nositelja tradicije o nekdašnjoj i današnjoj glazbenoj praksi vezanoj uz glazbeni izričaj ojkanje.
     Planirana je i demonstraciju dvaju drugih tradicijskih aktivnosti, Nijemo kolo (mr. sc. Ivo Brkić) i vez četverokuke (dr. sc. Jasenka Lulić Štorić, Narodni muzej, Zadar). Nijemo kolo je ples bez glazbene pratnje – također zaštićeno nematerijalno dobro s UNESCO-ve Liste. Zbog međusobnih razlika u izvedbi strukture i koraka kola u pojedinim selima, ovo je kolo osnovni marker lokalnoga identiteta. Nijemo kolo usko je povezano s muzičkim izričajima ojkanja te s vezom četverokukom čini neku vrstu prepoznatljivog trolista tradicijske kulture dinarske Hrvatske.

     Očekujemo da će radionice rezultirati većim brojem novoeduciranih tradicionalnih pjevača ojkača, prvenstveno mlađe generacije, kao i pobuditi interes za plesanje Nijemog kola te vezenje četverokuke.

     Kroz čitavu vertikalu, od stručnog tima (ekspertni voditelji – etnomuzikolozi i etnokoreolog), preko autohtonog (lokalni demonstratori) do popularnog (KUD-ovi), u jedinstvenom ambijentu kulturnog dobra Kule Jankovića, dobivamo i vrhunski turistički proizvod koji prepoznaju turistički radnici i u Benkovcu i u Zadru.
      Okupljanje stručnjaka i razvoj prototipne metodologije predstavljat će pripremu za pokretanja međunarodnog projekta iz EU fondova.
Neposredni rezultati, video/audio material te predavanja, biti će prezentirani na web stranici Mostova (www.kulajankovica.hr).

Voditelji radionica:
dr. sc. Joško Ćaleta, etnomuzikolog, glazbeni pedagog i dirigent, stručni suradnik na Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagreb (IEF). Teme kojima se bavi u svojim istraživanjima uglavnom su vezane uz vokalnu glazbenu tradiciju dalmatinskog primorja i zaleđa. Član je stručnih, savjetodavnih i ocjenjivačkih komisija smotri i festivala diljem Hrvatske. Između ostalog, voditelj je internacionalnog Aklapela festivala u Dubrovniku pod pokroviteljstvom UNESCO-a, te umjetnički voditelj grupe Kantaduri.
dr. sc.Sanja Ranković, etnomuzikologinja iz Beograda, docentica na Katedri za etnomuzikologiju Fakulteta muzičke umjetnosti i profesorica na predmetu Tradicionalno narodno pjevanje i sviranje u muzičkoj školi "Mokranjac" u Beogradu. Dr. sc. Sanja Ranković je u svojoj doktorskoj disertaciji posebnu pažnju posvetila problemu groktenja (ojkanja) u Vojvodini, koje njeguje srpsko stanovništvo porijeklom iz dinarskih oblasti Hrvatske i Bosne. Sanja Ranković se aktivno bavi očuvanjem ove vještine..
mr.sc. Ivo Brkić, etnomuzikolog i etnokoreolog iz Zadra, dugogodišnji vanjski suradnik Narodnog muzeja u Zadru, koji upravo dovršava doktorsku disertaciju s temom Glazbeni folklor u Bukovici i Ravnim Kotarima.

Autor projekta Duga iznad Kule: Ilija Krneta, dipl. politolog, jedan od osnivača i prvi predsjednik Zbora novinara medija nacionalnih manjina Hrvatskog novinarskog društva.
Koordinatorica projekta: dr. sc. Nataša Desnica-Žerjavić, članica Upravnog odbora udruge Mostovi i predstavnica vlasnika Kule
Predsjednik Upravnog odbora udruge Mostovi: dr. sc. Uroš Desnica, dipl. ing., znanstveni savjetnik u trajnom zvanju, Institut Ruđer Bošković Zagreb


>>> Prijavnica za radionicu








Najave