Otvorena izložba „Tragovi nestajanja (u tri čina)“ na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti

  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika

FOTO: Bojan Mrđenović
Ministrica kulture dr. sc. Nina Obuljen Koržinek otvorila je izložbu kojom se Hrvatska predstavlja na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti na Venecijanskom bijenalu u srijedu, 8. svibnja 2019. godine.  

Uz ministricu otvorenju izložbe „Tragovi nestajanja (u tri čina)“ autora Igora Grubića sudjelovala je i pomoćnica ministrice dr. sc. Iva Hraste Sočo.
 
Istaknuvši zadovoljstvo što se ove godine Hrvatska predstavlja s umjetnikom koji u svojem radu posebnu pažnju pridaje društvenoj ulozi umjetnosti, ministrica je nadodala kako je ova izložba izvrstan odgovor na temu ovogodišnjeg Bijenala ali i relevantna poruka u ovim turbulentnim vremenima. 

Autor Igor Grubić govorio je o samoj koncepciji izložbe, a detalje oko projekta nastupa predstavila je kustosica izložbe Katerina Gregos.

Projekt Igora Grubića, „Tragovi nestajanja (u tri čina)“ nastajao je tijekom trinaest godina, od 2006. do 2019. godine. Sačinjavaju ga tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljeni u posebno osmišljenoj mizansceni. Projektom se istražuje njegov utjecaj na promjene u stanovanju, urbanom tkivu, javnom prostoru i društvenim odnosima.

Divlja kuća, prvo poglavlje, odnosno „čin“ propituje promjene u domovima, stanovanju i javnom prostoru nakon privatizacije vlasništva i konsolidacije neoliberalizma u zemlji; Filigranski pločnik (2. čin) bavi se tradicionalnim zanatima poput lokalnih manufaktura i specijaliziranih radionica, naglašavajući koja su zanimanja preživjela, a koja su iščezla u novim ekonomskim okolnostima. Dekonstrukcija tvornice (3. čin) predstavlja niz ugaslih tvornica, monumentalnih podsjetnika na prelazak iz industrijskog u postindustrijsko doba i promijenjene uvjete rada. Istodobno je to i ambijent Grubićevog kratkometražnog filma Kako se kalio čelik u kojem se prepliću pitanja radničke povijesti, obiteljskih veza i generacijskih promjena, sugerirajući plodonosni potencijal budućih odnosa temeljenih na solidarnosti, zajedničkom društvenom prostoru i kreativnoj suradnji. Film je višestruko nagrađivan, a njegova će nova inačica po prvi puta biti predstavljena u Veneciji.

Grubićev umjetnički projekt čvrsto je usidren u humanističku dimenziju dokumentarne fotografije, spajajući poetiku, politiku i društvenu stvarnost. Projekt za Bijenale proširuje njegov već značajan doprinos društveno angažiranom dokumentarnom radu i očuvanju pamćenja hrvatske arhitektonske povijesti, rada i kulture. Njegov je opseg lokalan, ali i ekumenski, jer analizira promjene pod prijetnjom globalizacije, privatizacije i konsolidacije neoliberalizma. Naposljetku, projekt upućuje na nove situacije koje dolaze na mjesto starih, istodobno nas pozivajući da promislimo buduće načine zamišljanja i nastanjivanja našega svijeta.
 
Izložbu prati katalog s tekstovima Katerine Gregos i kustoskog kolektiva Što, kako i za koga/WHW koji je grafički oblikovala Rafaela Dražić. Izdavač kataloga je Sternberg Press, a suizdavač Moderna galerija. Izdavanje kataloga podržao je Kontakt: Umjetnička zbirka Erste Grupe i Fondacija ERSTE.
 
Hrvatski nastup na 58. Venecijanskom bijenalu organizira Moderna galerija, a povjerenik je Ministarstvo kulture. Hrvatski paviljon veličine 300 m2 nalazi se u neposrednoj blizini Fondazione Prada, do sada se nije koristio za nacionalne paviljone, ali je svojom arhitekturom napuštenog radnog prostora idealan za predstavljanje rada Igora Grubića. Ministarstvo kulture je za projekt izdvojilo 750.000,00 kuna te 80.000,00 eura za najam i adaptaciju prostora.

Neposredno prije otvorenja nastupa Hrvatske ministrica je posjetila izložbu “Antropometrija” postavljenu u čast talijanskom umjetniku, teoretičaru i kritičaru Getuliju Alvianiju. Na izložbi su osim djela Gatulija Alvianija prikazana i djela drugih umjetnika koji su bili dio umjetničkih pokreta 60-ih godina: Yaacov Agam, Josef Albers, Hans Arp, Max Bill, Alexander Calder, Enrico Castellani, Lucio Fontana, Yves Klein, Enzo Mari, Almir Mavignier, François Morellet i Paolo Scheggi.
 
Getulio Alviani surađivao je s umjetnicima i institucijama u Zagrebu, a 1998. godine inicirao je i organizirao akciju „22 iz budućnosti za budućnost Vukovara“ kada su na njegov poziv umjetnici donirali svoje radove Gradskom muzeju Vukovar. Donacija je predstavljena 2002. godine u Muzeju suvremene umjetnosti, a Gradskom muzeju Vukovar ukupno je donirano 169 umjetničkih djela iz 11 zemalja.


Croatian Pavilion
International Art Exhibition - La Biennale di Venezia
 

http://croatianpavilion-venicebiennale.hr
https://www.facebook.com/CroatianPavilionVenice


Igor Grubić, “How the steel was tempered”, 2018, animation,12 min


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part I


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part III


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part III

 

Najave