- Objavljeno: 04.10.2013.
Održan prvi seminar edukacijskog programa DeVos Instituta
Prvi od niza planiranih edukativnih seminara besplatne edukacije za menadžere u kulturi kao zajednički projekt DeVos Instituta pri J. F. Kennedy Centru za izvedbene umjetnosti u Washingtonu i Ministarstva kulture RH započeo je jutros u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu okupljajući
zaposlenike i članove 23 hrvatske kulturne institucije – institucionalne, umjetničke, neprofitne i civilne organizacije. Predavanje je vodio predsjednik Kennedy Centra, jedan od najcjenjenijih kulturnih menadžera današnjice Michael Kaiser.Intenzivna dvogodišnja edukacija za menadžere u kulturnom sektoru rezultat je sporazuma o razvoju kapaciteta između DeVos Instituta i Ministarstva kulture RH, potpisan proljetos u Washingtonu. Projekt su uoči seminara predstavili pomoćnica ministrice kulture Tamara Perišić, potpisnica ugovora u ime Ministarstva kulture i načelnica Sektora za europske poslove i medije Martina Borovac Pečarević, te u svom uvodnom predstavljanju Michael Kaiser. Polaznici edukativnog programa čine vrlo širok dijapazon kulturnih profesionalaca i djelatnika u Hrvatskoj predstavljajući sljedeće institucije i organizacije: Umjetnička akademija u Osijeku, Udruga za promicanje kulture “Kulturtreger”, Gradsko kazalište Žar ptica, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog, Hrvatski restauratorski zavod, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Domino, Galerija Klovićevi Dvori, Gradska knjižnica Rijeka, Kurziv – Platforma za pitanja kulture, medija I društva, Ansambl narodnih plesova I pjesama Hrvatske LADO, LAUBA, kuća za ljude i umjetnost, Muzej za umjetnost i obrt, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Muzej Međimurja, Udruga Voda , neprofitna umjetnička udruga, POGON – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade, Muzej grada Splita, Studentski Centar u Zagrebu, Sveučilište u Zagrebu, odjel kulture, zatim institucije koje sudjeluju samo na seminarima Udruženje hrvatskih arhitekata, Hrvatsko dizajnersko društvo, Eurokaz Festival i Artizana film, te djelatnici Ministarstva kulture RH.
Michael Kaiser u svom je predavanju predstavio glavne smjernice i metodologije rada koje karakteriziraju kulturni menadžment Sjedinjenih Američkih Država, te vrlo jednostavnim pristupom pojasnio prisutnima razlike između europskih i američkih modela. Naglasak njegove metodologije rada temelji se na razvojnim ciklusima i planskom petogodišnjem pristupu rada koji isključuje mogućnosti velikih improvizacija, već uključuje sistematično i kontinuirano stvaranje projekata i institucija.
Koristeći primjer rada s Plesnom skupinom Alvin Ailer, Kaiser je predstavio matricu rada koju predlaže sudionicima programa kao osnovu temeljem koje će polaznici pokušati kroz edukativne faze evaluacije primjenjivati različite metodologije u svom radu. Direktni marketing i strateško planiranje doista su stožerni termini koji karakteriziraju i obilježavaju rad ovog američkog cijenjenog kulturnog radnika, te će svoje polaznike u sljedeće dvije godine voditi kroz transformativno programiranje, radu na razvoju kapaciteta institucija, razvoju i opredjeljenju za programski ili institucionalni marketing, prepoznavanju ciljnih skupina.
Tokom svog predavanja Kaiser je nastojao aktivirati sudionike da podijele svoja iskustva sa svrhom upoznavanja i prezentacijom primjera dobre prakse, i/li uočavanja eventualnih grešaka.
Idući koraci u radnom procesu DeVos edukacijskog programa jest dodjeljivanje savjetnika / mentora svakoj od dvadeset participirajućih organizacija prema programu i rasporedu za prvih tri tjedna radnih sesija u grupama. Sve će daljnje faze rada biti intenzivirane kroz rad preko Internet servisa i e-mailom. Važnost ovakve metode rada upravo su ciljani praktični zadaci s planiranim rasporedom nakon svakog seminara sa svrhom kvalitetne i svrhovite evaluacije i strukturiranja prethodnih radnih procesa.
U prvoj fazi kroz e-mail korespondenciju svaka će organizacija biti zamoljena provesti svojevrsnu inventuru poznatiju u tržišnoj terminologiji kao Cycle Audit – dijagnostičko samo-ocjenjivanje i alatka za planiranje. Tri predstavnika svake organizacije mogu sudjelovati u tom procesu rada. Također, svaka će organizacija dobiti zadatak da napravi kompletnu seminarsku evaluaciju.
Metodološka karakteristika rada DeVos Instituta oblikovana je upravo na temeljima odabira načina evaluacije, komunikacije i vremenskom kontinuitetu svih sudionika ovog međunarodno etabliranog i priznatog edukativnog programa, koji uključuje intenzivnu razmjenu mišljenja, radne procese i zadatke putem webinara. Analiza vlastitih projekata i planova kroz prizmu kontinuiranog i planskog, te strateškog planiranja zbog prikupljanja sredstava i direktnih marketinških pristupa omogućuje polaznici dublji uvid u vlastitu djelatnost i otkrivanje slabih točaka s ciljem ispravljanja ili poboljšavanja istih. Tako su svi radni zadaci DeVos tima formirani kroz postavljanje jednogodišnjih i dvogodišnjih ciljeva na četiri ključna područja koja su kandidati već odabrali kao fokus i cilj svojeg interesa.
Edukativni proces omogućit će im individualni pristup edukaciji i radu s mentorom, tj. voditeljem skupine, koristeći najnovije ili već standardne novomedijske alate za mrežnu komunikaciju.
Svi su oni na natječaj raspisan u prvoj polovici godine morali priložiti pažljivo elaborirane projekte u kojima su opisali svoju umjetničku viziju, te dokazali ozbiljnost i profesionalnost svojih institucija, kao i opravdanost svojih ideja.
Sporazumom, Ministarstvo kulture i Kennedy Centar započeli su dvogodišnji obrazovni program za dvadesetak umjetničkih organizacija koji će uključivati grupne seminare, redovite online konzultacije i stalne individualne konzultacije s organizacijama koje sudjeluju u programu.