Ministarstvo kulture i medija počinje objavljivati rezultate Javnog poziva za predlaganje javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2025. godinu

 

Foto: Korisnici programskih sredstava Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske



19. prosinca 2024. - Objavom rezultata u području nakladništva, časopisa i elektroničkih publikacija, knjižarske djelatnosti te književnih manifestacija, Ministarstvo kulture i medija počinje s redovitom objavom rezultata Javnog poziva za predlaganje javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2025. godinu koji je bio otvoren od 2. rujna do 2. listopada 2024. godine.

Ukupnim iznosom od 4.274.741,12 eura podržani su programi časopisa i elektroničkih publikacija, književnih manifestacija, potpore izdavanju knjiga, književnih programa u knjižarama te poticanja književnog stvaralaštvu za 2025. godinu, što je u ovom dijelu potpora za knjigu i nakladništvo povećanje od prosječno 28,6 % u odnosu na prošlu godinu.
 
Taj je porast na tragu kontinuiranog povećanja sredstava koja se izdvajaju za knjigu i nakladništvo i koja posljednjih godina dosežu iznose i do 7 milijuna eura. Podsjećamo, uz to se dodatno osiguravaju i sredstva za knjižnice, kako iz nacionalnog proračuna - za investicije, nabavu knjižne i neknjižne građe te razvojne programe, tako i iz europskih fondova za pokretanje velikih projekata.
 
Ministarstvo kulture i medija će u siječnju 2025. godine donijeti odluke o reviziji iznosa za ranije odobrene trogodišnje programe uzimajući u obzir povećanje proračuna Ministarstva.
 

Potpore za poticanje književnog stvaralaštva u 2025. godini:

Pregled odobrenih i odbijenih programa dostupan je na poveznici.
 
Na Javni poziv za dodjelu potpora za poticanje književnog stvaralaštva u 2025. godini koji je bio otvoren do 9. rujna 2024. godine, pristiglo je 197 prijava. Sve prijave s potpunom dokumentacijom pristigle u roku razmotrilo je posebno Povjerenstvo u kojem su radili: Tomica Bajsić, Mišo Grundler, Boris Perić, Robert Perišić i Darija Žilić.
 
Na temelju njihovih prijedloga donesena je odluka o dodjeli potpore 83 autora i prevoditelja u ukupnom iznosu od 315.000,00 eura. Šestomjesečnu potporu koristit će 22, a tromjesečnu 61 autor za rad na prijavljenim projektima.
 
U odnosu na 2024. godinu sredstva za potpore za poticanje književnog stvaralaštva povećana su za nešto više od 12%.
 
Podsjećamo, Ministarstvo kulture i medija dodjeljuje potpore za poticanje književnog stvaralaštva autorima za rad na rukopisima koji se ističu svojom književnom kvalitetom, a iznos, odnosno visina i vrijeme trajanja potpore, određuje se na temelju priloženog terminskog plana rada na rukopisu.
Potpore se autorima dodjeljuju za:

književno-umjetnički rad na hrvatskom jeziku i to za pisanje:
  • proznih djela - romana, priča
  • poezije
  • književnih eseja
  • stripa
  • djela za djecu i mlade
 
književne prijevode na hrvatski jezik djela koja predstavljaju opća kulturna dostignuća, što uključuje prijevode:
  • proznih djela - romana, priča
  • poezije
  • književnih eseja
  • stripa
  • djela za djecu i mlade 
     
Po potpisivanju ugovora o korištenju sredstava Ministarstva, potpore će se autorima isplaćivati u mjesečnim iznosima od 1.000,00 eura neto, a autori će šest mjeseci nakon zadnje isplate biti dužni dostaviti izvješće i završeni rukopis ili dio rukopisa koji je nastao za vrijeme korištenja te potpore. Autori se sljedeći put za tu potporu mogu prijaviti nakon što knjiga za rad na kojoj su tu potporu koristili bude objavljena.





Potpora izdavanju knjiga u 2025. godini:

Pregled odobrenih i odbijenih programa dostupan je na poveznici.
 
Za programe potpore izdavanju knjiga u sklopu Javnog poziva za predlaganje javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2025. godinu koji je bio otvoren od 2. rujna do 2. listopada 2024. godine, prijavilo 147 nakladnika. Sve prijave koje su udovoljile formalnim kriterijima i za koje je dostavljena potpuna dokumentacija razmotrilo je Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost u sastavu Marko Gregur, dr. sc. Iva Grgić Maroević, Dorta Jagić, Katica Matković Mikulčić i dr. sc. Evelina Rudan Kapec, u suradnji sa Stručnim povjerenstvom za dječju knjigu čiji su članovi Isabela Mauro, Anda Bukvić Pažin i Zlatko Krilić.
 
Na temelju njihovog prijedloga donesena je odluku o dodjeli potpora za programe 79 nakladnika u ukupnom iznosu od 2.577.210,80 eura koji će objaviti najmanje 661 knjigu, od toga 87 knjiga za djecu i mlade, 20 audioknjiga te 164 e-knjige. Prosječan odobreni iznos potpore po naslovu iznosi gotovo 4 tisuće eura za razliku od prošle godine kad je iznosi nešto manje od 3 tisuće eura. U odnosu na prethodnu godinu ukupna sredstva za potporu izdavanju knjiga povećana su za više od 20 % djelomično zbog inflacije, ali također kako bi se nakladnike potaknulo da odobrena sredstva, dijelom i uslijed promjene modela otkupa knjiga za narodne knjižnice, utroše na promidžbu i veću vidljivost objavljenih vrijednih knjiga, odnosno knjiga objavljenih uz potporu Ministarstva kulture i medija.
 
Podsjećamo, sukladno kriterijima Javnog poziva potpore Ministarstva kulture i medija dodjeljuju se za izdavanje knjiga za:
  • djela suvremene domaće književnosti
  • prijevode suvremene svjetske književnosti
  • djela od temeljne vrijednosti za nacionalnu kulturu, umjetnost i znanost
  • vrijedne knjige i slikovnice za djecu i mlade
  • djela suvremene domaće i prijevodne publicistike
  • e-knjigu - konverzija tiskanog izdanja u ePub format
  • audioknjigu - prilagodbu već objavljenih knjiga na hrvatskom jeziku 

Sufinancira se objavljivanje djela domaće književnosti i publicistike, prijevodi djela koji predstavljaju opća kulturna dostignuća te sabrana, odabrana i kritička izdanja djela hrvatskih autora te klasika svjetske književnosti. Posebna se pozornost posvećuje planiranim aktivnostima vezanima za prodaju i promociju novih izdanja klasika i vrijednih djela suvremene knjiženosti, odnosno inicijativa poduzetih s ciljem poticanja čitanja kod svih generacija publike, naročito u suradnji s knjižarama i knjižnicama.

Prilikom odobravanja sredstava za potporu izdavanju knjiga posebna se pozornost posvećuje ugovorenoj visini honorara i njihovoj usklađenosti s preporučenim tarifama navedenima na mrežnim stranicama strukovnih udruga s područja književnosti: Društva hrvatskih književnika, Društva hrvatskih književnih prevodilaca, Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade, Hrvatskog društva pisaca te Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela.

Posebna se pozornost, u skladu s kriterijima, posvećivala i izvršavanju obaveza prema autorima - piscima, pjesnicima, prevoditeljima i ilustratorima, a prema ugovorima o korištenju sredstava Ministarstva, nakladnici su dužni najmanje 30% ukupno odobrenih sredstava utrošiti na honorare domaćim autorima, uključujući i prevoditelje. Autorski i prevoditeljski honorari, naročito honorari domaćim autorima, moraju biti unaprijed ugovoreni te njihova visina, kao ni objavljivanje knjige, ne smiju biti uvjetovani odobravanjem potpore Ministarstva kulture i medija ili odobrenim iznosom.

Svaki nakladnik može podnijeti samo jednu prijavu, koja se može odnositi na najmanje 1, a najviše 30 naslova. Nakladniku se na temelju jedne prijave može ukupno odobriti najmanje 3.000,00 €, a najviše 100.000,00 €. Ne financira se rad nakladnika čija izdanja, naročito ona sufinancirana javnim sredstvima, nisu dostupna na tržištu - u knjižarama i drugim uobičajenim kanalima distribucije.


Časopisi i elektroničke publikacije u 2025. godini:

Pregled odobrenih i odbijenih programa dostupan je na poveznici.
 
Za programe časopisa i elektroničkih publikacija na Javni poziv za 2025. godinu prijavljeno je 67 programa i to 21 za elektroničke publikacije te 46 za časopise. Sve prijave koje su udovoljile formalnim kriterijima i za koje je dostavljena potpuna dokumentacija razmotrilo je Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost, a na temelju njihovog prijedloga donesena je odluka o dodjeli potpora za programe 32 časopisa i 17 elektroničkih publikacija u ukupnom iznosu od 407.686,68 eura. Ako se tome pribroje trogodišnji programi časopisa i elektroničkih publikacija odobreni 2023. godine, odnosno oni koji u 2025. godini ulaze u treću godinu financiranja, ukupan iznos odobren za časopise i elektroničke publikacije za 2025. godinu iznosi 593.498,60 eura. Povećanje u odnosu na sredstva odobrena za časopise i manifestacije u odnosu na prethodnu godinu iznosi gotovo 45%



Prema ugovorima o korištenju sredstava Ministarstva nakladnici časopisa i elektroničkih publikacija dužni su najmanje 50% odobrenih sredstava utrošiti na honorare domaćim autorima, uključujući prevoditelje i ilustratore, odnosno dizajnere, što znači da se i prilikom odobravanja sredstava posebna pozornost posvećuje ugovorenoj visini honorara i njihovoj usklađenosti s preporučenim tarifama navedenima na mrežnim stranicama strukovnih udruga s područja književnosti: Društva hrvatskih književnika, Društva hrvatskih književnih prevodilaca, Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade, Hrvatskog društva pisaca te Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela.

Iz proteklog izvještajnog razdoblja upravo se obaveza plaćanja autorskih honorara pokazala kao problematična, ali očekujemo da će nakladnici u 2025. godini o ovom kriteriju i obavezi voditi računa od početka novog izvještajnog razdoblja.
 
Podsjećamo, časopisi i periodičke elektroničke publikacije važni su u očuvanju i promicanju književne, jezične i kulturne baštine, stoga treba osigurati njihovo objavljivanje i široku dostupnost, što Ministarstvo kulture i medija postiže posebnim mjerama. Prednost pri uvrštavanju u program sufinanciranja javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske imaju časopisi i periodičke elektroničke publikacije koje svojom programskom orijentacijom pripadaju užem području kulture i umjetnosti, odnosno kontinuirano prate i obogaćuju hrvatsku kulturu.
 
Potpora je usmjerena na časopise i elektroničke publikacije:
  • s većinskim kulturnim sadržajem,
  • visoke kreativno-umjetničke vrijednosti,
  • visoke jezične i estetske razine,
  • sadržajno profilirane,
  • aktualne i recentne,
  • koji imaju općepriznato kulturološko značenje. 
Kriteriji za vrednovanje programa časopisa i elektroničkih publikacija su:
  • programska profiliranost,
  • kontinuiranost objavljivanja,
  • aktualnost, selektivnost, relevantnost i kritičnost,
  • koncepcijska ujednačenost,
  • likovno-grafičko oblikovanje i izvedba,
  • regionalna zastupljenost,
  • kompetentni autori koji su stručnjaci za pojedina područja,
  • sadržaji proizvedeni posebno za potrebe časopisa/elektroničkih publikacija (veći udio originalnih sadržaja u odnosu na one preuzete iz drugih izvora i medija),
  • kvalitetan redakcijski i urednički tim koji bira, kreira i objavljuje sadržaje,
  • mreža vanjskih suradnika (domaćih i stranih autora, prevoditelja, stručnjaka, novinara, recenzenata i sl.)
Posebni kriteriji za elektroničke publikacije su:
  • poslovanje u skladu sa Zakonom o elektroničkim medijima (NN, 84/11, 94/13 i 136/13),
  • tehnološka razvijenost u skladu s novim tehnologijama,
  • podatkovni formati pogodni za daljnju legalnu i slobodnu distribuciju sadržaja,
  • trajna, besplatna dostupnost sadržaja (arhiv/baza podataka),
  • neće se financirati elektroničke publikacije čija je osnovna funkcija promidžba rada njihova osnivača. 

Tijekom vrednovanja programa ocjenjuje se opravdanost naznačenih troškova u odnosu na predviđene aktivnosti, kao i realnost visine navedenih troškova.

Prihvatljivi izravni troškovi su:
  • autorski i prevoditeljski honorari (najmanje 50% odobrenih sredstava),
  • urednički honorari (godišnje ne smiju iznositi više od autorskih honorara),
  • troškovi lekture i korekture,
  • ostali honorari (obvezno specificirati),
  • dizajn,
  • grafička priprema i oblikovanje,
  • tisak časopisa,
  • distribucija i promidžba s ciljem povećanja prodaje i broja pretplatnika,
  • održavanje web servera (za elektroničke publikacije),
  • programska podrška (za elektroničke publikacije),
  • troškovi prostora na serveru/hostinga (za elektroničke publikacije).

Prihvatljivi neizravni troškovi su:
  • najviše 10 % odobrenog iznosa može biti utrošeno za režijske troškove redakcije časopisa,
  • najviše 20 % odobrenog iznosa može biti utrošeno na plaće stalno zaposlenih djelatnika redakcije časopisa. 

Književni programi u knjižarama u 2025. godini:

Pregled odobrenih i odbijenih programa dostupan je na poveznici.
 
Za programe potpore književnim programima u knjižarskoj djelatnosti u 2025. godini pristiglo je 10 prijava za organizaciju književnih programa u Zagrebu, Puli, Rijeci, Osijeku, Šibeniku i drugim gradovima. Sve prijavljene programe vrednovalo je Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost te je na temelju njihova prijedloga donesena odluka o sufinanciranju.  Ocijenjeno je naime da su svi prijavljeni programi dobre kvalitete, tako da nijedna prijava nije odbijena, a sredstva su u odnosu na prethodnu godinu povećana za gotovo 30%.


Podsjećamo, ova mjera Ministarstva kulture i medija namijenjena je potpori održavanju književnih programa u knjižarama kojima se nastoji potaknuti knjižare na organizaciju manjih formata susreta autora, prevoditelja i urednika s užim krugom zainteresiranih čitatelja. Želi se potaknuti praksa otvaranja intenzivnije komunikacije autora s čitateljskom publikom, ne samo za vrijeme književnih sajmova, već i kroz formate poput potpisivanja knjiga, naročito novih izdanja u knjižarama.
 
Prema uvjetima Javnog poziva financiraju se sljedeći programi u knjižarama:
  • gostovanja domaćih i stranih autora (prevoditelja, urednika, kritičara…) s ciljem predstavljanja novih izdanja,
  • autorska čitanja i potpisivanja knjiga,
  • programi poticanja čitanja (radionice, pričaonice, susreti i sl.), uključujući i događanja organizirana u suradnji sa školama, vrtićima, domovima umirovljenika i sl.,
  • književni klubovi (tematski, prigodni, usmjereni na pojedine generacije i sl.),
  • tematska promidžbeno-prodajna događanja,
  • interdisciplinarni i multidisciplinarni programi (izložbe, glazbeni programi, gostovanja programa izvedbenih umjetnosti manjih formata i slično vezanih uz knjigu i književnost) kojima se promiče kultura čitanja. 

Prihvatljivi izravni troškovi organizacije književnih programa u knjižarama su:
  • autorski honorari sudionicima (autori, prevoditelji, urednici, kritičari, moderatori…)
  • prijevoz i smještaj sudionika,
  • honorari organizatorima,
  • ostali honorari (obvezno specificirati u prijavi),
  • grafičko oblikovanje i tisak plakata i brošura,
  • oglašavanje u medijima, na mrežnim stranicama i društvenim mrežama 

Prihvatljivi neizravni troškovi:
  • najviše 10 % odobrenog iznosa može biti utrošeno za režijske troškove organizatora;
  • najviše 15 % odobrenih sredstava može biti potrošeno na organizaciju domjenka u okviru sufinanciranoga programa. 

Najmanje 50% odobrenih sredstava korisnik potpore dužan je isplatiti domaćim autorima (uključujući prevoditelje, urednike, kritičare, moderatore…) za sudjelovanje u književnim programima.
 
 
Književne manifestacije u 2025. godini:

Pregled odobrenih i odbijenih programa dostupan je na poveznici.
 
Za programe književnih manifestacija na Javni poziv za 2025. godinu prijavljeno je 115 programa od kojih nekolicina sadrži veći broj aktivnosti. Sve prijave koje su udovoljile formalnim kriterijima i za koje je dostavljena potpuna dokumentacija razmotrilo je Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost, a na temelju njihovog je prijedloga donesena je odluka o dodjeli potpora za 71 programa u ukupnom iznosu od 550.000,00 eura.
 
Ako se tome pribroje trogodišnji programi književnih manifestacija odobreni 2023. godine, odnosno oni koji u 2025. godini ulaze u treću godinu financiranja, ukupan iznos odobren za književne manifestacije za 2025. godinu je 688.031,72 eura. Povećanje u odnosu na sredstva odobrena za manifestacije u odnosu na prethodnu godinu iznosi više od 35%.
 


Podsjećamo, različiti oblici književnih manifestacija od znatnog su utjecaja na povećanje broja čitatelja, stoga se za navedene kulturne aktivnosti osiguravaju odgovarajuća sredstva. Organizirana promidžba hrvatske knjige i književnosti presudan je čimbenik u procesu decentralizacije kulturne djelatnosti, kao i u dostupnosti knjige svim građanima.

Sufinanciraju se manifestacije:
  • koje se kontinuirano održavaju i/ili su vezane uz značajna imena i događaje hrvatske književnosti, općenito kulture i povijesti,
  • čiji su rezultati u protekloj i prethodnim godinama pokazali osobitu vrijednost;
  • koje predstavljaju kvalitetnu novu inicijativu za određenu sredinu ili svojim dugogodišnjim održavanjem promiču kulturni identitet te sredine,
  • čiji programi hrvatsku kulturu stavljaju u europski kontekst. 

Jedan prijavitelj može podnijeti samo jednu prijavu koja može obuhvaćati plan realizacije većeg broja aktivnosti/manifestacija, uključujući festivale, tribine tijekom godine, susrete, rezidencije, književne nagrade i sl. što će se naznačiti i obrazložiti u priloženoj programskoj dokumentaciji.

Svaki prijavitelj u svojoj jedinstvenoj prijavi može prijaviti veći broj različitih aktivnosti, a za svaku od njih mogu se sufinancirati sljedeći troškovi:
  • autorski honorari sudionicima, uključujući pisce, pjesnike, prevoditelje, kritičare, urednike, stručnjake… (preporučuje se 50% odobrenih sredstava utrošiti na honorare domaćim autorima ako je moguće, ovisno o tipu manifestacije),
  • honorari organizatorima (ne smiju premašivati autorske honorare),
  • ostali honorari (obvezno specificirati u prijavi),
  • prijevoz i smještaj sudionika (može se dijelom prihvatiti umjesto autorskih honorara, naročito inozemnim autorima),
  • dizajn i grafičko oblikovanje plakata, brošura i drugih materijala ,
  • tisak plakata i brošura (ne smije premašivati 30% odobrenih sredstava,)
  • najam prostora za održavanje manifestacije (ne uključuje radne prostore organizatora),
  • oglašavanje u medijima, na postojećim mrežnim stranicama prijavitelja, na društvenim mrežama te plakatiranje,
  • troškovi domjenka (do 15 % odobrenog iznosa). 

Prilikom odobravanja sredstava posebna se pozornost posvećuje organizatorima manifestacija koji isplaćuju honorare autorima prema preporučenim tarifama navedenima na mrežnim stranicama strukovnih udruga s područja književnosti: Društva hrvatskih književnika, Društva hrvatskih književnih prevodilaca, Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade, Hrvatskog društva pisaca te Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela.
 
Napominjemo da su u prošlogodišnja sredstva književnih manifestacija uračunati troškovi organizacije nastupa na inozemnim sajmovima knjiga kao i velikih sajmova knjiga u Hrvatskoj koji će se ove godine financirati izdvojeno.
 
 

Pisane vijesti