- Objavljeno: 25.04.2014.
Manifest Europskih asocijacija autora (EWC), nakladnika (FEP) i knjižara (EBF)
U tjednu u kojem smo putem brojnih programa tijekom Noći knjige obilježili Svjetski dan knjige i tako još jednom upozorili na važnost navike čitanja, pridružili smo se i velikoj europskoj inicijativi postavljanja kulture u središte razvoja Europske unije.
Zato što „nama kao Europljanima, književnost predstavlja fantastična vrata za međusobno razumijevanje“ i zato što „knjige pridonose europskoj konstrukciji šireći kulturu, maštu i strast“, Europske asocijacije autora (EWC), nakladnika (FEP) i knjižara (EBF) smatraju da nam je „više nego ikada potrebna aktivna politika prema knjizi“ te su donijele svoj Manifest za europske parlamentarne izbore 2014. godine.
Ministarstvo kulture RH u cijelosti prihvaća Manifest i u svrhu poziva na pridruživanje, objavljujemo prijevod Manifesta za europske izbore 2014 kao i tekst u originalu:
MANIFEST ZA EUROPSKE IZBORE 2014
Knjige prenose ideje, hrane um i čine stvarnom slobodu izražavanja. Europski građani trebaju imati pristup knjigama kako bi razumjeli europske demokratske vrijednosti koje su temelj europskog procesa. Knjige su ključne u sudjelovanju naših građana u društvenom, kulturnom i političkom životu. To se pokazalo posebice točnim s obzirom na pojavu ekonomije znanja i povećanu potražnju za pismenošću do koje je dovela.
Lanac knjige: autori – Europsko vijeće pisaca /European Writers' Council (EWC)/, izdavači – Federacija europskih izdavača /Federation of European Publishers (FEP)/ i knjižari – Europska federacija knjižara /European Booksellers Federation (EBF)/ zajedno predstavljaju značajnu kulturnu raznolikost unutar Europe. EWC predstavlja 150.000 autora u izdavačkom sektoru koji pišu u svim žanrovima na 40 jezika; nekoliko stotina tisuća ljudi radi u izdavačkim kućama i knjižarama. Knjige su također prvi kulturni sektor u ekonomskom smislu, s prometom izdavača od 22.5 milijarde Eura u 2012. i godišnjom proizvodnjom od 535.000 novih naslova. Europski izdavači drže na lageru ukupno oko 9 milijuna raznih naslova (od čega preko 2 milijuna u digitalnom formatu)¹.
EWC, FEP i EBF složili su se oko 4 glavna prioriteta:
1. Uravnotežene i fer uvjete autorskih prava na korist kako stvaraocima knjiga tako i čitateljima
Potreba da se potiču inovacije podrškom intelektualnom vlasništvu i autorskom pravu, tako da autori mogu stvarati i biti za to plaćeni, izdavači mogu ulagati, a knjižari mogu gotov proizvod staviti u knjižare na korist čitateljstva.
2. Fiskalni režim koji pogoduje širokoj rasprostranjenosti knjiga
Knjiga je knjiga bez obzira na njezin format. Pozivamo na primjenu najniže moguće stope PDV-a na sve knjige neovisno o njihovom formatu ili načinima pristupa ili isporuke.
Pozivamo na jednake uvjete i širenje izbora za europske čitatelje. Trebala bi postojati puna interoperabilnost omogućujući potrošačima čitanje bilo koje e-knjige na bilo kojem uređaju i štoviše, slobodu kupovanja e-knjiga od bilo kojeg dobavljača, umjesto da su zaključani u ekosustav jednog dobavljača.
4. Obrazovni izbor, uzimajući u obzir temeljnu ulogu profesionalno objavljenih materijala
Pozivamo svaku reformu obrazovnog sustava u Europi da uzme u obzir temeljnu ulogu profesionalno objavljenih materijala kao jamstva kvalitete, odgovaranja namjenskom sadržaju i slobode izbora.
I. Autorsko pravo – Pozivamo na uravnotežena autorska prava i fer uvjete za sve
1. Poticati inovacije zalaganjem za autorska prava, tako da autori mogu pisati i biti za to plaćeni, izdavači mogu ulagati, a knjižari mogu gotov proizvod staviti u knjižare na korist čitateljstva.
2. Zalagati se za provjerljiva rješenja kako bi se suočilo s izazovima koje donosi miniranje podataka kako bi se pronašao najbolji odgovor na pitanja koja proizlaze iz digitalnih podataka.
3. Prepoznati da važeći zakon o autorskom pravu pokazuje dosta fleksibilnosti za prilagodbu digitalnom svijetu .
4. Podržavati kreativnost i osigurati da autori imaju pravedne ugovore bez obzira jesu li njihove knjige tiskane ili u digitalnom formatu.
II. Oporezivanje - Knjiga je knjiga bez obzira na njezin format. Pozivamo na primjenu najniže moguće stope PDV-a na sve knjige neovisno o njihovom formatu ili načinima pristupa ili isporuke.
3. Prepoznati da važeći zakon o autorskom pravu pokazuje dosta fleksibilnosti za prilagodbu digitalnom svijetu .
4. Podržavati kreativnost i osigurati da autori imaju pravedne ugovore bez obzira jesu li njihove knjige tiskane ili u digitalnom formatu.
5. Knjige su vozila obrazovanja i kulture; trebalo bi olakšati multikulturalnost i učenje odobravanjem najniže moguće stope PDV-a.
6. Neovisno o tome je li knjiga tiskana ili digitalna, naručena on-line ili kupljena u knjižari, trebalo bi izbjegavati poreznu diskriminaciju koja vodi smanjenu čitateljstva. Trebalo bi podržati jednaku stopu PDV-a na sve proizvode sektora knjige.
7. Visok i diskriminatoran PDV na elektroničke publikacije prepreka je jačanju ekonomije znanja i informacijskom društvu u Europi; sputava razvoj e-trgovine i digitalnog jedinstvenog tržišta, te ometa digitalizaciju naše kulturne baštine. Poduzeti akciju: manja ili nulta stopa PDV-a trebala bi se primijeniti na sve formate.
III. Fer tržišno natjecanje - Pozivamo na jednake uvjete i širenje izbora za europske čitatelje jer se bojimo da je to kompromitirano ponašanjem određenih dominantnih igrača na maloprodajnom tržištu.
6. Neovisno o tome je li knjiga tiskana ili digitalna, naručena on-line ili kupljena u knjižari, trebalo bi izbjegavati poreznu diskriminaciju koja vodi smanjenu čitateljstva. Trebalo bi podržati jednaku stopu PDV-a na sve proizvode sektora knjige.
7. Visok i diskriminatoran PDV na elektroničke publikacije prepreka je jačanju ekonomije znanja i informacijskom društvu u Europi; sputava razvoj e-trgovine i digitalnog jedinstvenog tržišta, te ometa digitalizaciju naše kulturne baštine. Poduzeti akciju: manja ili nulta stopa PDV-a trebala bi se primijeniti na sve formate.
8. Mogućnost nalaženja knjiga, izbor prodavatelja na malo i interoperabilnost tri su ključne odrednice izbora i natjecanja. Trebalo bi podržati fer tržište za sektor knjige i jednake uvjete kako bi autori i izdavači nastavili stvarati i proizvoditi knjige koje obrazuju, informiraju i zabavljaju europske građane.
9. Učiniti ga privlačnijim europskim čitateljima promicanjem lako dostupnog digitalnog sadržaja i stoga unaprjeđujući tržište e-knjiga – ne samo formata već i ekosustava u kojima se knjige nabavljaju i u kojima se do njih dolazi (to uključuje uređaje, softver za čitanje i platforme nabave).
10. Spojiti autore, knjižare i izdavače zainteresirane za promicanje poslovnih modela koji digitalni sadržaj čine lakše dostupnim s potrošačima s kojima su u kontaktu u svakodnevnom poslovanju .
11. Podržati inicijative kojima je cilj povećati interoperabilnost (poput razvoja i usvajanja e-Pub-a, formata e-knjige otvorenog standarda) te promicati interoperabilne izbore u javnoj nabavi .
9. Učiniti ga privlačnijim europskim čitateljima promicanjem lako dostupnog digitalnog sadržaja i stoga unaprjeđujući tržište e-knjiga – ne samo formata već i ekosustava u kojima se knjige nabavljaju i u kojima se do njih dolazi (to uključuje uređaje, softver za čitanje i platforme nabave).
10. Spojiti autore, knjižare i izdavače zainteresirane za promicanje poslovnih modela koji digitalni sadržaj čine lakše dostupnim s potrošačima s kojima su u kontaktu u svakodnevnom poslovanju .
11. Podržati inicijative kojima je cilj povećati interoperabilnost (poput razvoja i usvajanja e-Pub-a, formata e-knjige otvorenog standarda) te promicati interoperabilne izbore u javnoj nabavi .
IV. Obrazovni izbor - Pozivamo svaku reformu obrazovnog sustava u Europi da uzme u obzir temeljnu ulogu profesionalno objavljenih materijala kao jamstva kvalitete, odgovaranja namjenskom sadržaju i slobode izbora.
12. Zaštititi obrazovne autore sprječavanjem bilo čega što ugrožava njihovo pravo da pregovaraju o svojim ugovorima i dobivaju plaću, neovisno o načinu rasprostranjivanja sadržaja koji su kreirali.
13. Omogućiti slobodu izbora nastavnicima i institucijama: obrazovne materijale trebaju pripremati kvalificirane osobe a profesionalni izdavači trebaju ih ocijeniti.
14. Osigurati da se svaka obrazovna reforma provodi uključivanjem glavnih dionika, uključujući obrazovne pisce i izdavače.
15. Jačanje uporabe ICT i OER (otvorenih obrazovnih resursa) u obrazovanju trebalo bi biti usmjereno na poboljšanje obrazovnih rezultata; trebalo bi se zalagati za povećanje resursa namijenjenih obrazovanju, umjesto da se eliminira profesionalno objavljen sadržaj u pokušaju uštede resursa.
16. Sagledati bitnu vrijednost zaštite prava intelektualnog vlasništva i opasnosti od nefer tržišnog natjecanja od strane javno financiranih resursa i državnih monopola.
________________________________14. Osigurati da se svaka obrazovna reforma provodi uključivanjem glavnih dionika, uključujući obrazovne pisce i izdavače.
15. Jačanje uporabe ICT i OER (otvorenih obrazovnih resursa) u obrazovanju trebalo bi biti usmjereno na poboljšanje obrazovnih rezultata; trebalo bi se zalagati za povećanje resursa namijenjenih obrazovanju, umjesto da se eliminira profesionalno objavljen sadržaj u pokušaju uštede resursa.
16. Sagledati bitnu vrijednost zaštite prava intelektualnog vlasništva i opasnosti od nefer tržišnog natjecanja od strane javno financiranih resursa i državnih monopola.
¹ Statistike FEP-a za 2012.
Manifesto for the 2014 European Elections (pdf, 1,43 MB)