IDENTITET / SLOBODA IZBORA – hrvatski modni dizajneri na International Fashion Showcaseu u Londonu

U sklopu prvog izdanja manifestacije International Fashion Showcase, koju su zajednički pokrenuli British Council i British Fashion Council, u Londonu će od 10. do 25. veljače 2012. biti održana izložba „Identitet / Sloboda izbora".
 

Na manifestaciji International Fashion Showcase, predstavit će se četvero mladih hrvatskih modnih dizajnera - Andreja Bistričić, Romina Mejak, Adela Kriškić i Nikola Barbira.

International Fashion Showcase održava se paralelno s Londonskim Fashion Weekom, jednom od četiri najveće svjetske modne manifestacije ove vrste (uz New York, Pariz i Milano), tema mu je ove godine „Emerging Talent“ te se koncentrira upravo na mlade autore iz brojnih zemalja sudionica.

Hrvatsku izložbu organiziraju Ministarstvo kulture RH i Hrvatsko dizajnersko društvo, a kustosica je modna dizajnerica Nataša Mihaljčišin, članica modnog tandema I-Gle.

Koncept izložbe „Identitet / Sloboda izbora“ odnosi se na dinamičan kontekst u kojem egzistira domaći modni dizajn, obilježen činjenicom još uvijek nedostatnog ekonomskog industrijskog, pa i institucionalnog okvira.

U njemu dizajneri uživaju određenu kreativnu povlaštenost oslobođenu tržišnih zahtjeva, no ne zbog svog privilegiranog statusa unutar društva i ekonomije, već upravo zbog slabe integracije s proizvodnjom i tržištem. Upravo zato, izložba predstavlja tri autentične autorske pozicije koje istražuju ovaj proturječan, ali otvoren prostor kreativnosti: Andreje Bistričić, Romine Mejak, te Adele Kriškić i Nikole Barbira.

Izložba je specifična i po svom postavu, kojim se nastoji doskočiti uobičajenim klišejima izložbenog predstavljanja predmeta modnog dizajna. Budući da same okolnosti izložbe isključuju mogućnost revije sa „živim“ modelima, te se time dokida i inherentna veza dizajniranog odjevnog predmeta i tijela, izložba će radove mladih dizajnera predstaviti kroz dva različita aspekta: preko fotografija i „skupturalnih instalacija“.

Friz modnih fotografija, posebno realiziranih za ovu priliku, istaknut će prvenstveno njihovu vizualnu, estetsku i žanrovsku dimenziju. Središnji izlošci u prostoru su pak sami predmeti, razvijeni u slobodne forme uz pomoć fleksibilne žičane armature, čime se naglašava njihova materijalna dimenzija, posve suprotno konvencionalnom izlaganju na umjetnim manekenskim lutkama. Autori fotografija su Romano Decker i Dejan Kutić, a dizajnerice postava izložbe su Ivana Borovnjak i Tina Ivezić.

Izložba će biti otvorena u prostoru Stone TheatreGallery, od 10. do 24. veljače, paralelno s brojnim drugim modnim događanjima koja se u održavaju u centru Londona u sklopu International Fashion Showcasea i London FashionWeeka.

Dan prije samog otvorenja, 9. veljače, projekt „Identitet / Sloboda izborda“ bit će predstavljen i u hrvatskom veleposlanstvu u Londonu.
 
Pitanje slobode u kontekstu modnog dizajna predstavlja platformu na kojoj se prelamaju osobne kreativne aspiracije i uvjerenja sa globalnim diktatom društva u vremenu obilježenom borbom za profit. Moda kao fenomen živi u dinamičnoj relaciji sa svim mogućim parametrima: od onih koje postavljaju mediji, internacionalne kompanije, modne kampanje, modni blogeri, modne ikone, do onih koji su vezani za društveni kontekst i konvencije, ekonomske prilike i slično.
 
Pratiti trendove ili biti slobodan, ključno je pitanje u svijetu mode. Naravno, moguće je slijediti isključivo svoj osobni umjetnički senzibilitet te ostvariti izvanredne kreativne rezultate, no takav pristup može nas dovesti i u prilično usamljenu poziciju, izoliranu od medija i publike. Neizvjesnost i nepredvidljivost paradigma su konteksta modnog dizajna i predstavljaju izazov koji provocira, motivira i čini modu tako uzbudljivom i zanimljivom.
 
Modni dizajn u Hrvatskoj funkcionira kao autonomna oaza ideja, koja je, na izvjestan način, oslobođena nužnosti stvaranja profita. Ona u tom smislu djeluje povlašteno, no ta ekskluzivnost koju uživa nije posljedica razvijene javne institucionalne podrške ili strateškog ulaganja u dizajn kao u nekim drugim zemljama sa snažnom tekstilnom industrijom i modnom scenom.  Dizajnerska sloboda ovdje je zapravo posljedica nedefiniranog/ambivalentnog statusa modnog dizajna u okviru društva, koje je i samo u simultanom procesu definiranja vlastite pozicije unutar globalne zajednice. Status je usko povezan s pitanjem identiteta, identitet s prepoznavanjem i legitimitetom. Na koji način želimo biti prepoznati? Možemo li birati? Imamo li tu slobodu, slobodu izbora?
 
Integrirati modni dizajn u društvo, kao dio njegova kreativnog potencijala, proces je neophodan za razvoj dizajna, ali i društva samog. Neophodan i neminovan, te se već itekako događa, no najčešće izvan institucija. Njegova izvaninstitucionalnost štiti ga u nesputanosti, no sputava ga u nedostatku društveno ekonomske podrške, koja je važna za njegov status i razvoj.
 
Tri modne priče koje reprezentiraju recentnu produkciju modnog dizajna u Hrvatskoj govore o otvorenom prostoru kreativnosti koji fascinira autentičnim idejama koje ispituju granice mode, forme i stila.
 
Buntovnost Andreje Bistričić destruira  odjeću, potcrtavajući individualnost kao vrijednost za koju je potrebna drskost i hrabrost. Naslanjajući se na uličnu modu, ova autorica kreira estetiku koja provocira modne norme i konvencije na nevjerojatno ležeran i samosvjestan način. Začudni oblici nakita Romine Mejak transcendiraju granice dekorativnosti. Riječ je o formama koje otvaraju nove dimenzije u percepciji nakita i njegove upotrebe.
 
Adela Kliškić i Nikola Barbir dovode u dijalog elemente visoke mode sa svježinom i šarmom urbane odjeće. Strastvena opsesija konstrukcijom i tehničkom izvedbom daje njihovoj odjeći dojam suptilne ekskluzivnosti.
 


O autorima:


ANDREJA BISTRIČIĆ
Rođena u Zadru 1981., diplomirala je modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu 2005., a zatim i poslijediplomski na Central Saint Martins College of Art and Design, 2009.
 
Kolekcija DIORALOP jesen/zima 2011./2012.  za polazište ima polaroid fotografiju koja je nastala namjernim razlijevanjem kemikalija i njenim izlaganjem različitim temperaturama. Preobražaj koji se dogodio u tom procesu prenesen je u tisku i na samu tkaninu.  Kombiniranjem viskoznog jerseya, pamučnog kepera, šifona, vune i eko kože, dobiva se kolaž koji se vizualno naslanja na same printeve. Kolekcija je realizirana u suradnji sa Majom Merlić.

 

    Kolekcija radova

 



ROMINA MEJAK
Rođena u Rijeci 1982., završava diplomski studij na Akademiji primjenjenih umjetnosti u Rijeci
 
Serija radova nastala je kao posljedica razmišljanja o potpunoj slobodi u oblikovanju, posebno u kontekstu odnosa  nakita i tijela koje ga nosi. Radovi su načinjeni iz recikliranih materijala kakvi nisu uobičajeni u klasičnom poimanju oblikovanja nakita. Oni potvrđuju kako su granice u području upotrebe materijala i svijesti o definiranju ukrasa za tijelo potpuno nestale te još jednom iskazuju stav kako  nakit ne čini skupocjeni materijal, već ideja koja ga je oblikovala.


 

      Kolekcija radova

 



ADELA KLIŠKIĆ, NIKOLA BARBIR
Rođeni 1987., Adela u Splitu, Nikola u Metkoviću. Studiraju na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, Smjer modni dizajn i kostimografija.
 
Dizajnersko promišljanje oboje autora obilježeno je njihovom dubokom inspiracijom tijelom, anatomijom, ali i poviješću mode. Kroz različite periode povijesti, s modom se mijenjalo i naše razumijevanje ljudskog tijela. S novom kolekcijom, ovi su autori pokušali  učiniti "korak dalje"  - osmisliti "novo tijelo", te ga na suptilan način spojiti s odjećom, igrajući se "organskim patchworkom". Krajnji proizvod je nova, nosiva koža koja prekriva tijelo sazdano od formi nastalih dekonstruiranjem i rekonstruiranjem ženskih oblina u potpuno novi organski oblik. To su imaginarna, a ipak svakom promatraču prepoznatljiva, tijela - tijela budućnosti.
 

  
      Kolekcija radova 

 



 
 
 



Najave