- Objavljeno: 31.01.2012.
IDENTITET / SLOBODA IZBORA – hrvatski modni dizajneri na International Fashion Showcaseu u Londonu
U sklopu prvog izdanja manifestacije International Fashion Showcase, koju su zajednički pokrenuli British Council i British Fashion Council, u Londonu će od 10. do 25. veljače 2012. biti održana izložba „Identitet / Sloboda izbora".
Na manifestaciji International Fashion Showcase, predstavit će se četvero mladih hrvatskih modnih dizajnera - Andreja Bistričić, Romina Mejak, Adela Kriškić i Nikola Barbira.
International Fashion Showcase održava se paralelno s Londonskim Fashion Weekom, jednom od četiri najveće svjetske modne manifestacije ove vrste (uz New York, Pariz i Milano), tema mu je ove godine „Emerging Talent“ te se koncentrira upravo na mlade autore iz brojnih zemalja sudionica.
Hrvatsku izložbu organiziraju Ministarstvo kulture RH i Hrvatsko dizajnersko društvo, a kustosica je modna dizajnerica Nataša Mihaljčišin, članica modnog tandema I-Gle.
Koncept izložbe „Identitet / Sloboda izbora“ odnosi se na dinamičan kontekst u kojem egzistira domaći modni dizajn, obilježen činjenicom još uvijek nedostatnog ekonomskog industrijskog, pa i institucionalnog okvira.
U njemu dizajneri uživaju određenu kreativnu povlaštenost oslobođenu tržišnih zahtjeva, no ne zbog svog privilegiranog statusa unutar društva i ekonomije, već upravo zbog slabe integracije s proizvodnjom i tržištem. Upravo zato, izložba predstavlja tri autentične autorske pozicije koje istražuju ovaj proturječan, ali otvoren prostor kreativnosti: Andreje Bistričić, Romine Mejak, te Adele Kriškić i Nikole Barbira.
Izložba je specifična i po svom postavu, kojim se nastoji doskočiti uobičajenim klišejima izložbenog predstavljanja predmeta modnog dizajna. Budući da same okolnosti izložbe isključuju mogućnost revije sa „živim“ modelima, te se time dokida i inherentna veza dizajniranog odjevnog predmeta i tijela, izložba će radove mladih dizajnera predstaviti kroz dva različita aspekta: preko fotografija i „skupturalnih instalacija“.
Friz modnih fotografija, posebno realiziranih za ovu priliku, istaknut će prvenstveno njihovu vizualnu, estetsku i žanrovsku dimenziju. Središnji izlošci u prostoru su pak sami predmeti, razvijeni u slobodne forme uz pomoć fleksibilne žičane armature, čime se naglašava njihova materijalna dimenzija, posve suprotno konvencionalnom izlaganju na umjetnim manekenskim lutkama. Autori fotografija su Romano Decker i Dejan Kutić, a dizajnerice postava izložbe su Ivana Borovnjak i Tina Ivezić.
Izložba će biti otvorena u prostoru Stone TheatreGallery, od 10. do 24. veljače, paralelno s brojnim drugim modnim događanjima koja se u održavaju u centru Londona u sklopu International Fashion Showcasea i London FashionWeeka.
Dan prije samog otvorenja, 9. veljače, projekt „Identitet / Sloboda izborda“ bit će predstavljen i u hrvatskom veleposlanstvu u Londonu.
Pitanje slobode u kontekstu modnog dizajna predstavlja platformu na kojoj se prelamaju osobne kreativne aspiracije i uvjerenja sa globalnim diktatom društva u vremenu obilježenom borbom za profit. Moda kao fenomen živi u dinamičnoj relaciji sa svim mogućim parametrima: od onih koje postavljaju mediji, internacionalne kompanije, modne kampanje, modni blogeri, modne ikone, do onih koji su vezani za društveni kontekst i konvencije, ekonomske prilike i slično.
Pratiti trendove ili biti slobodan, ključno je pitanje u svijetu mode. Naravno, moguće je slijediti isključivo svoj osobni umjetnički senzibilitet te ostvariti izvanredne kreativne rezultate, no takav pristup može nas dovesti i u prilično usamljenu poziciju, izoliranu od medija i publike. Neizvjesnost i nepredvidljivost paradigma su konteksta modnog dizajna i predstavljaju izazov koji provocira, motivira i čini modu tako uzbudljivom i zanimljivom.
Modni dizajn u Hrvatskoj funkcionira kao autonomna oaza ideja, koja je, na izvjestan način, oslobođena nužnosti stvaranja profita. Ona u tom smislu djeluje povlašteno, no ta ekskluzivnost koju uživa nije posljedica razvijene javne institucionalne podrške ili strateškog ulaganja u dizajn kao u nekim drugim zemljama sa snažnom tekstilnom industrijom i modnom scenom. Dizajnerska sloboda ovdje je zapravo posljedica nedefiniranog/ambivalentnog statusa modnog dizajna u okviru društva, koje je i samo u simultanom procesu definiranja vlastite pozicije unutar globalne zajednice. Status je usko povezan s pitanjem identiteta, identitet s prepoznavanjem i legitimitetom. Na koji način želimo biti prepoznati? Možemo li birati? Imamo li tu slobodu, slobodu izbora?
Integrirati modni dizajn u društvo, kao dio njegova kreativnog potencijala, proces je neophodan za razvoj dizajna, ali i društva samog. Neophodan i neminovan, te se već itekako događa, no najčešće izvan institucija. Njegova izvaninstitucionalnost štiti ga u nesputanosti, no sputava ga u nedostatku društveno ekonomske podrške, koja je važna za njegov status i razvoj.
Tri modne priče koje reprezentiraju recentnu produkciju modnog dizajna u Hrvatskoj govore o otvorenom prostoru kreativnosti koji fascinira autentičnim idejama koje ispituju granice mode, forme i stila.
Buntovnost Andreje Bistričić destruira odjeću, potcrtavajući individualnost kao vrijednost za koju je potrebna drskost i hrabrost. Naslanjajući se na uličnu modu, ova autorica kreira estetiku koja provocira modne norme i konvencije na nevjerojatno ležeran i samosvjestan način. Začudni oblici nakita Romine Mejak transcendiraju granice dekorativnosti. Riječ je o formama koje otvaraju nove dimenzije u percepciji nakita i njegove upotrebe.
Adela Kliškić i Nikola Barbir dovode u dijalog elemente visoke mode sa svježinom i šarmom urbane odjeće. Strastvena opsesija konstrukcijom i tehničkom izvedbom daje njihovoj odjeći dojam suptilne ekskluzivnosti.
O autorima:
ANDREJA BISTRIČIĆ
Rođena u Zadru 1981., diplomirala je modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu 2005., a zatim i poslijediplomski na Central Saint Martins College of Art and Design, 2009.
Kolekcija DIORALOP jesen/zima 2011./2012. za polazište ima polaroid fotografiju koja je nastala namjernim razlijevanjem kemikalija i njenim izlaganjem različitim temperaturama. Preobražaj koji se dogodio u tom procesu prenesen je u tisku i na samu tkaninu. Kombiniranjem viskoznog jerseya, pamučnog kepera, šifona, vune i eko kože, dobiva se kolaž koji se vizualno naslanja na same printeve. Kolekcija je realizirana u suradnji sa Majom Merlić.
ROMINA MEJAK
Rođena u Rijeci 1982., završava diplomski studij na Akademiji primjenjenih umjetnosti u Rijeci
Serija radova nastala je kao posljedica razmišljanja o potpunoj slobodi u oblikovanju, posebno u kontekstu odnosa nakita i tijela koje ga nosi. Radovi su načinjeni iz recikliranih materijala kakvi nisu uobičajeni u klasičnom poimanju oblikovanja nakita. Oni potvrđuju kako su granice u području upotrebe materijala i svijesti o definiranju ukrasa za tijelo potpuno nestale te još jednom iskazuju stav kako nakit ne čini skupocjeni materijal, već ideja koja ga je oblikovala.
ADELA KLIŠKIĆ, NIKOLA BARBIR
Rođeni 1987., Adela u Splitu, Nikola u Metkoviću. Studiraju na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, Smjer modni dizajn i kostimografija.
Dizajnersko promišljanje oboje autora obilježeno je njihovom dubokom inspiracijom tijelom, anatomijom, ali i poviješću mode. Kroz različite periode povijesti, s modom se mijenjalo i naše razumijevanje ljudskog tijela. S novom kolekcijom, ovi su autori pokušali učiniti "korak dalje" - osmisliti "novo tijelo", te ga na suptilan način spojiti s odjećom, igrajući se "organskim patchworkom". Krajnji proizvod je nova, nosiva koža koja prekriva tijelo sazdano od formi nastalih dekonstruiranjem i rekonstruiranjem ženskih oblina u potpuno novi organski oblik. To su imaginarna, a ipak svakom promatraču prepoznatljiva, tijela - tijela budućnosti.