Školska lektira
Koncepcija:
Ovaj projekt bavi se opisom sustava lektire u hrvatskom školstvu. Od prvog razreda osnovne škole do četvrtog razreda srednje, učenici čitaju lektiru koja je odabrana i raspoređena po nekoj logici, te putem lektire usvajaju određene estetske i moralne vrijednosti. Namjera projekta je rasvijetliti cijeli proces onako kako se odvija danas. Stoga namjeravam detaljno istražiti i opisati načine selekcije djela, logiku postojećih programa, načine na koje se lektirna djela predaju u školama, učestalost rada na lektiri itd. Također, namjeravam usporediti stanje s onim iz prošlih desetljeća i sa sustavima u regiji.
Subjekti u fokusu su djeca i mladi koji čitaju lektiru. Sustav lektire ima važan cilj obrazovanja učenika o vrijednosti književnih djela i poticanja mladih da zavole čitanje, pa je stoga važno vidjeti kakav je postojeći model postizanja tog cilja.
Stil pisanja bio bi pretežno deskriptivan budući da je primarna namjera opisati postojeće stanje. Tako bi na temelju tog opisa i drugi analitičari osim mene mogli kritički sagledati postojeći sustav. Također, stil tekstova bit će jednostavniji kako bi i polaznici srednje škole mogli pročitati i razumjeti tekstove.
Ciljevi
Cilj projekta je opisati sustav lektire budući da u medijima ne postoji jednostavno objašnjen opis tog sustava.
Lektira je važna jer vrhunska književna djela mogu potaknuti mlade na refleksiju i užitak. Budući da su mladi mimo škole okruženi nikad većom količinom najgoreg konzumerizma, lektira je važnija nego ikad.
Publike
Obraćam se roditeljima, učenicima i svim čitateljima koji su zainteresirani kakvu ulogu školska lektira ima u životu današnjih mladih ljudi. Značaj teme za ove skupine je jasan, a valja istaknuti da je naročito važno napisati tekst o obrazovanju namijenjen učenicima budući da je za njih ova tema najaktualnija i najznačajnija.
Načini ostvarenja ciljeva
Ciljeve namjeravam postići na nekoliko načina: istraživanje programa lektire za sve razrede osnovne i srednje škole, pokušaj pronalaženja logike u tim programima, istraživanje tijela koja odlučuju o programu, čitanje knjiga iz metodike i razgovori s profesorima.
Recenzija stručnog povjerenstva:
Predloženi projekt obuhvaća četiri do osam članaka tijekom triju mjeseci za portal Booksa. U njima bi se podrobno istražio sustav lektire u hrvatskim osnovnim i srednjim školama. Svrha je ustanoviti kako se i koje estetske i moralne vrijednosti postojećim sustavom lektire usvajaju, te da li i koliko takva lektira “štiti” učenike od konzumerističkoga okruženja. Projekt je dobro osmišljen, cilj je jasan, a stavio bi također trenutačni hrvatski sustav lektire u povijesni i zemljopisni kontekst, odnosno, usporedio ga s onima iz ranijih razdoblje, te iz susjednih zemalja.