Igraj s Kniferom! u Bjelovaru! (Bjelovarsko-bilogorska županija) 1. lipnja 2023. godine

  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika

Radionicu Igraj s Kniferom! u Komercijalnoj i trgovačkoj školi u Bjelovaru vodila je Lana Skender s Ivonom Malčić i Enom Hercigonjom, studenticama Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku. Na radionici je sudjelovalo 26 učenika i jedna odgojno-obrazovna djelatnica.
Svrha radionice je upoznavanje s umjetničkim radom Julija Knifera, koji je djelovao kao član grupe Gorgona šezdesetih i sedamdesetih godina i svojim konceptima obilježio hrvatsku umjetnost druge polovice 20. stoljeća. Učenje se odvija u neformalnoj atmosferi osmišljene didaktičke igre kroz radionički tip nastave. Uključeni su suvremeni pristupi nastavi koji omogućavaju izravan susret i  istraživanje koncepta, procesa i likovne strukture  umjetničkog djela. Učenici se upoznaju s umjetnikom i njegovim radom preko esencijalnih vrijednosti njegovog umjetničkog koncepta, a ne činjenica i interpretacija. Aktivnosti učenika organizirane su oko niza igara i postupaka u kojima se koriste didaktički materijali osmišljeni na temelju izvornih autorovih umjetničkih djela. Pri izradi materijala studenti su se vodili logikom umjetničkog djela i poštivali autentičnost autorove vizije i tako osigurali integritet umjetničke ideje. Glavna odrednica bilo je zadovoljavanje instinkta igre, koji osim intelektualnih uključuje i fizičke aktivnosti. Učenje se ostvaruje spontano kao posljedica aktivnosti. Ciljevi radionice postavljeni su prema umjetničkim idejama i vizualnim odrednicama Julija Knifera: istaknuti važnost metodologije individualnog umjetničkog procesa (protokolarna monotonija),  osvijestiti ritam kao cilj, a ne sredstvo, spoznati geometrijsku apstrakciju kao rezultat redukcije, istražiti kontinuitet i monotoniju kroz ponavljanje, isprobati  beskonačne mogućnosti varijacija od jednostavnih elemenata, uočiti genezu likovnog promišljanja motiva.
Učenici su se upoznali s radom Julija Knifera od figuracije do apstrakcije, analizom slika od ranog do kasnog razdoblja. Upoznali su se s Kniferovim dnevnicima i intermedijalnim odnosima između slike i teksta koje uspostavlja u svojim bilježnicama. Od kartona su napravili šablone svog meandra. Pozitiv šablone su koristili za izradu zajedničkog beskonačnog meandra Kniferovom tehnikom protokolarne monotonije i stvorili nekoliko metara crteža. Negativ šablone su koristili za izradu torbe s motivom meandra tehnikom cijanotipije.
Dok su se torbe sunčale učenici su odigrali nekoliko igara utemeljenih na Kniferovim radovima i postupcima. Natjecali su se u manjim grupama skupljanjem bodova u različitim igrama. Igrali su perceptivnu igru memory napravljenu od Kniferovih autoportreta u kojoj je trebalo prepoznati iste autoportrete u velikom broju jako sličnih čime se razvija opažanje. Pravili su meandar igrom logičke slagalice u kojoj se polja pomiču samo za jedno mjesto pa je potrebno dosta razmišljanja da se na kraju dođe do slike meandra. Tijekom igranja igara natjecateljska atmosfera bila je napeta.