Moja babusja ne poznaje izraz biopower u Vinkovcima (Osječko-baranjska županija) 7. studenog 2023. godine

  • Slika
  • Slika
  • Slika

Predstava „Moja babusja ne poznaje izraz biopower” i radionica „Mala aktivistička intervencija”  održane su 7. studenog 2023. godine u Gimnaziji Matije Antuna Reljkovića u Vinkovcima. Autori i izvođači predstave i radionice su plesna umjetnica Nastasja Štefanić Kralj te video umjetnik i režiser Matija Kralj Štefanić. Predstavu je pogledalo 60 učenika i pet odgojno-obrazovna djelatnika dok je na radionici sudjelovalo 27 učenika i jedan odgojno-obrazovni djelatnik.

Plesna predstava „Moja babusja ne poznaje izraz biopower” projekt je autorice Nastasje Štefanić Kralj i Matije Kralja Štefanića nastao kao reakcija na rusku invaziju Ukrajine, a vezuje se na ukrajinsko porijeklo autorice, prije svega činjenicu da njena baka i dalje, za čitavo vrijeme trajanja rata, živi u Berdyansku u Ukrajini, pod ruskom okupacijom.

Kako i sam naslov izvedbe sugerira, autori kombiniraju iskustveni pristup sa teorijskim uvidima stvarajući intimistički solo koji se odmiče od direktnog političkog agitiranja, ali na drugi način direktno i otvoreno progovara o „ideji“ rata. Rodbinske veze autorice s Ukrajinom tako postaju okvir tematiziranja puno širih pitanja o prirodi ljudske egzistencije u svijetu u kojemu je ratno stanje „normalno”, permanentno stanje.

Nakon predstave održano je predavanje o aktivizmu u umjetnosti te o aktivizmu općenito. Kroz predavanje učenici su se upoznali s definicijama i povijesti termina „aktivizam“, te su im predstavljene predstavnice sufražetkinja, izložba u sklopu V&A muzeja London, hrvatske i strane umjetnice i umjetnici. Učenici su sa zanimanjem pratili predavanje, prepoznavali ponajviše umjetnike iz popularne/rock glazbene scene (2Pac, J. Cash, Lennon..).

Zatim se održala radionica izrade aktivističkih plakata. Na radionicu su učenici trebali donijeti po jedan predmet/objekt koji ih podsjeća na njihovu obitelj i vrijeme provedeno s najmilijima. Zadatak im je bio da odaberu jednu od tema aktivizma (ekologija, antiratna tema, politička tema - rodna pitanja, marginalizirane skupine, pitanje javnog prostora...) te da naprave plakate koji će biti edukativnog tipa, ali kojima će također prenijeti određenu poruku kroz koju se zalažu za promjene za koje i sami smatraju da su potrebne. Učenici su se na radionici grupirali u pet grupa i napravili plakate tematizirajući poruku rodnih uloga fokusirajući se na situacije stereotipa koje su prepoznali u vlastitim krugovima, dvije grupe su odlučile se baviti problemima ekologije, a od toga jedna je bila fokusirana na pitanje ispušnih plinova aviokompanija zagovarajući alternativna prijevozna sredstva, dok se druga fokusirala na lokalno pitanje zagađenja rijeke Bosut tekstualno nadopunjujući plakat opasnostima i efektima onečišćenja, četvrta grupa napravila je plakat u kojem problematiziraju nedostatak zabavnog i kulturnog sadržaja u Slavoniji te su napisali popis sadržaja koji nedostaju poput zabavnih parkova, kina, koncertnih dvorana, umjetničkih galerija, zvjezdarnica dok se peta grupa fokusirala se općenito na pitanje političkog utjecaja na društvo.