Dinamične rasprave o suvremenoj umjetnosti u Jelsi (Splitsko-dalmatinska županija) 28. listopada 2022. godine

  • Slika
Radionica Kulturpunktovog vodiča kroz suvremenu umjetnost u sklopu programa Ruksak (pun) kulture održana je 28. listopada 2022. godine s 15 učenika i učenica Srednje škole Hvar - Izdvojene lokacije Škole u Jelsi. Radionici je prisustvovala profesorica hrvatskog jezika Božana Damjanić Majdak. Na strukturiranju programa, oblikovanju građe i pripremi materijala, zajednički su radili kazališni kritičar i novinar Igor Ružić, te novinari i urednici Kulturpunkta Matko Vlahović i Lujo Parežanin.

Radionica je započela razgovorom o kulturnim navikama učenika te nekima od kanonskih radova iz povijesti zapadne likovne umjetnosti, pri čemu se temeljem sadržaja koje učenici konzumiraju nastojalo potaknuti promišljanje širih pitanja razgraničenja umjetničkog i neumjetničkog, kreativnosti, umjetničke vrijednosti i sl. Razgovorom su obuhvaćeni radovi umjetnika od Botticellija, preko Maneta i Picassa, pa do Maljeviča, Pollocka i Duchampa.

S obzirom na to da su učenici iskazali interes za rap i hip-hop glazbu, povučena je paralela između suvremenih glazbenih strujanja u kojima se koristi sempliranje tj. upotreba već postojećeg materijala i Duchampovog pristupa umjetnosti. Cilj razgovora bio je potaknuti razmišljanje o ponekad neodređenim granicama umjetničkog izražavanja i različitim odnosima prema reprezentaciji u likovnoj umjetnosti, kao i prema društvenom kontekstu.

Korištenje interaktivnih metoda je pritom od središnje važnosti kako bi se materija što više približila mladoj publici općenito, ali i konkretnim interesima pojedine grupe. U drugom, praktičnom segmentu, učenici su podijeljeni u dvije grupe kojima je na analizu dan rad „An Artist Who Can Not Speak English Is No Artist“ Mladena Stilinovića i  „Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum?” kolektiva Guerilla Girls. Zadatak je bio radove što preciznije opisati i interpretirati njihove elemente te potom prezentirati svoje zaključke pred grupom.

Radionica je zaključena vrlo dinamičnom raspravom o analiziranim radovima, u kojoj su učenici pokazali da su se u stanju nositi s izazovom suvremene umjetnosti koja komunicira specifična društvena pitanja, poput ženskih prava, emancipacije i globalizacije.