Što umjetnost hoće od nas objasnili smo u Vinkovcima (Vukovarsko-srijemska županija) 1. lipnja 2022. godine
Radionicu Što umjetnost hoće od nas? u Tehničkoj školi Ruđera Boškovića Vinkovci vodila je Lana Skender s dvoje studenata Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku. Na radionici je sudjelovalo 18 učenika te profesorica crtanja Sanja Merc i knjižničarka Marija Barac.
Svrha radionice je upoznati učenike s postupcima postmoderne i suvremene umjetničke prakse koja se često odmiče od likovno-estetskih ideala i referira na umjetnička djela prošlosti koristeći već poznate slike u novom kontekstu. Učenicima je teško shvatiti da umjetnost nije samo tehnička vještina već ima i funkciju kritičkog komentara na postojeću stvarnost. Učenik se simboličkom igrom, u kojoj se uživljava u ulogu konceptualnog umjetnika, upoznaje sa značenjem slika i promjenama značenja u novim kontekstima te mehanizmima njihova djelovanja.
Cilj je potaknuti kritičko iznošenje mišljenja na stvaralački vizualni način stavljanjem učenika u ulogu umjetnika koji se poigrava značenjima umjetničkog djela te razvijati vizualnu metodologiju u pristupu analizi i recepciji umjetničkog djela mijenjanjem konteksta i istraživanjem slojevitosti značenja slike.
Cilj radionice je približiti učenicima umjetnost u funkcionalnom kontekstu jer se djeci i mladima umjetnost uvijek predstavlja kao likovno estetski objekt podređen strogim likovnim kriterijima. Razvojem digitalne slike i masovnih medija, koji su temeljni nositelji vizualne kulture, omogućen je jednostavan prijenos različitih ideologija koje ugrađene u sliku utječu na razvoj mladenačkog identiteta i odnosa prema svijetu.
Učenici su se upoznali s motivom mrtve prirode u umjetnosti pomoću primjera baroknih vanitasa. Razgovarali su o simbolima prolaznosti života koji se pojavljuju u takvim temama. Nakon toga su se upoznali s načinima kojima moderni i suvremeni umjetnici koriste motiv hrane da bi ukazali na neki od društvenih problema kao što su konzumerizam, zaštita životinja, prolaznost života ili promjena estetike.
Zadatak je bio napraviti kolaž od već ponuđenih ispisanih slika brze hrane, trgovačkih brendova, lubanja i sl. kojim će iznijeti kritičko mišljenje na temu konzumerizma i njegovog utjecaja na suvremeno društvo. Kolaž su zatim prenosili tehnikom fototransfera na medijapan ploču i tako od gotovih slika napravili vlastito umjetničko djelo. Nakon toga su slagali nove kompozicije od motiva ispisanih na folije i prenosili ih tehnikom cijanotipije na platnene torbe. Takvim postupkom su od vlastitog umjetničkog djela napravili uporabni proizvod. Učenici su bili oduševljeni činjenicom da i oni mogu napraviti nešto što izgleda kao umjetničko djelo i staviti ga na zid svoje sobe kao i spoznajom da mogu posredstvom alternativnih fotografskih tehnika napraviti proizvod koji mogu koristiti.
Svrha radionice je upoznati učenike s postupcima postmoderne i suvremene umjetničke prakse koja se često odmiče od likovno-estetskih ideala i referira na umjetnička djela prošlosti koristeći već poznate slike u novom kontekstu. Učenicima je teško shvatiti da umjetnost nije samo tehnička vještina već ima i funkciju kritičkog komentara na postojeću stvarnost. Učenik se simboličkom igrom, u kojoj se uživljava u ulogu konceptualnog umjetnika, upoznaje sa značenjem slika i promjenama značenja u novim kontekstima te mehanizmima njihova djelovanja.
Cilj je potaknuti kritičko iznošenje mišljenja na stvaralački vizualni način stavljanjem učenika u ulogu umjetnika koji se poigrava značenjima umjetničkog djela te razvijati vizualnu metodologiju u pristupu analizi i recepciji umjetničkog djela mijenjanjem konteksta i istraživanjem slojevitosti značenja slike.
Cilj radionice je približiti učenicima umjetnost u funkcionalnom kontekstu jer se djeci i mladima umjetnost uvijek predstavlja kao likovno estetski objekt podređen strogim likovnim kriterijima. Razvojem digitalne slike i masovnih medija, koji su temeljni nositelji vizualne kulture, omogućen je jednostavan prijenos različitih ideologija koje ugrađene u sliku utječu na razvoj mladenačkog identiteta i odnosa prema svijetu.
Učenici su se upoznali s motivom mrtve prirode u umjetnosti pomoću primjera baroknih vanitasa. Razgovarali su o simbolima prolaznosti života koji se pojavljuju u takvim temama. Nakon toga su se upoznali s načinima kojima moderni i suvremeni umjetnici koriste motiv hrane da bi ukazali na neki od društvenih problema kao što su konzumerizam, zaštita životinja, prolaznost života ili promjena estetike.
Zadatak je bio napraviti kolaž od već ponuđenih ispisanih slika brze hrane, trgovačkih brendova, lubanja i sl. kojim će iznijeti kritičko mišljenje na temu konzumerizma i njegovog utjecaja na suvremeno društvo. Kolaž su zatim prenosili tehnikom fototransfera na medijapan ploču i tako od gotovih slika napravili vlastito umjetničko djelo. Nakon toga su slagali nove kompozicije od motiva ispisanih na folije i prenosili ih tehnikom cijanotipije na platnene torbe. Takvim postupkom su od vlastitog umjetničkog djela napravili uporabni proizvod. Učenici su bili oduševljeni činjenicom da i oni mogu napraviti nešto što izgleda kao umjetničko djelo i staviti ga na zid svoje sobe kao i spoznajom da mogu posredstvom alternativnih fotografskih tehnika napraviti proizvod koji mogu koristiti.