Pogled kroz vrećicu u Gornjem Zagorju (Karlovačka županija) 30. rujna 2025. godine

  • Slika
  • Slika
  • Slika

Radionica Pogled kroz vrećicu održana je 30. rujna 2025. godine u Područnoj školi Bernarda M. Luketića u Gornjem Zagorju. Na radionici je sudjelovalo četrnaest učenika osmog razreda u pratnji učiteljice likovne kulture Ivane Salopek Turina i nastavne učiteljice Dinke Mališ. Radionicu su vodile likovne umjetnice i pedagoginje, Valerija Djanješić i Jelena Petric.

Pogled kroz vrećicu likovno-ekološka je radionica posvećena suncu, svjetlosti i sjeni izraženoj u likovnoj formi vitraja. Likovne umjetnice i pedagoginje, uvode učenike u proces likovnog stvaralaštva s poučnom temom prenamjene starih materijala (upcycling) za izradu novih likovnih radova koji će postati dio školskog ambijenta.

Radionica započinje predstavljanjem umjetnice Jelene Petric te njezine umjetničke instalacije izložene u tunelu Grič u Zagrebu u jesen 2023. godine. Umjetnica objašnjava proces nastanka rada te njegove elemente. Prepoznavanjem elemenata instalacije (vrećica, starih zračnica za bicikl) učenici su uvedeni u temu ekologije u umjetnosti, njezinog utjecaja na boljitak društva, ali i cijelog planeta. Svi materijali od kojih je izrađena instalacija otpadni su predmeti koji su našli novu svrhu u umjetničkom oblikovanju.

Voditeljice uvode učenike u likovni zadatak, koristeći srednjovjekovni vitraj kao inspiraciju, ističući njegovu ulogu na unutrašnji prostor.  S obzirom na ekološku poruku cijele radionice, prezentacija se nastavila s nizom apstraktnih prikaza prirode (npr. pogled iz visine, površine vode, kora drveta, mikroskopske snimke) koji učenicima služe kao inspiracija za stvaranje zajedničkog rada. Učenici su aktivno sudjelovali ponavljajući likovni jezik i detaljno opisujući elemente poput boje, oblika, kompozicije, teksture te organskih i nepravilnih oblika.

Nakon vođene analize prirodnih formi, učenicima se predstavlja zadatak te slijedi demonstracija tehnike peglanja plastičnih vrećica. Voditeljice, korak po korak objašnjavaju proces s naglaskom na kreativnost, usvajanje tehnike te sigurnost u rukovanju s peglom. Učenici, nakon što su vidjeli proces i ponovili likovni zadatak, raspoređeni u grupe, odlaze na radne postaje. Odabiru nijanse plastičnih vrećica, izrezuju željene oblike, te ih po uputama „lijepe” odnosno, „zapeglavaju” na željena mjesta.

Tijekom zapeglavanja vrećica, voditeljice obilaze grupe, analiziraju napravljeno, zajedno komentiraju kompoziciju i međuodnos postavljenih ploha i boja, potiču ih na eksperiment peglanja (jača i slabija temperatura) te zajedno motre nastale teksture.

Kada su svi učenici gotovi s radom, slijedi zajednička analiza.  Učenici daju povratnu informaciju o cijelom procesu, iskustvu i doživljajima, a zatim zajednički spremaju radni prostor i korištene materijale.

Posljednja faza radionice uključuje zajedničko postavljanje učeničkih radova na prethodno odabranom prozoru (u dogovoru sa školom) tako da tvore plastični vitraj. Učenici radosno sudjeluju u promatranju efekta prodora sunčeve svjetlosti na njihov unutrašnji prostor škole. Zajedno učvršćuju radove na školski prozor i dive se novom ambijentu školskog hodnika.

Voditeljice su na kraju programa zahvalile učenicima na angažmanu, spretnosti i sigurnom rukovanju peglom, te ponavljaju važnost očuvanja prirode, recikliranja ali i metode upcyclinga - ponovne upotrebe postojećeg otpadnog materijala.