- Objavljeno: 07.11.2012.
Izložba Suvremeni hrvatski dizajn - In a Nutshell u Mariboru
Posljednje ovogodišnje međunarodno gostovanje izložbe Suvremeni hrvatski dizajn - In a Nutshell održava se u Mariboru, u izložbenom prostoru Vetrinjski dvor. Izložbu su u utorak, 6. studenog 2012. otvorili Jerneja Rebenak, koordinatorica međunarodnog programa i Roman Didovič,
pomoćnik programskog direktora Maribor 2012. Europske prijestolnice kulture te Marin Žužul, ministar savjetnik u Veleposlanstvu Republike Hrvatske u Ljubljani i Koraljka Vlajo, kustosica izložbe.Otvorenju su prisustvovale Ivana Borovnjak i Roberta Bratović, autorice postava izložbe i Iva Mostarčić iz Uprave za međunarodnu suradnju i fondove Europske unije Ministarstva kulture RH. Izložba ostaje otvorena do 30. studenog o.g.
Nakon gostovanja u Bruxellesu, Beogradu i Helsinkiju izložba suvremenog hrvatskog dizajna „In a Nutshell“ predstavlja se u Mariboru, europskoj prijestolnici kulture 2012. godine, gdje se predstavlja u sklopu projekta Kulturne ambasade/Cultural Embassies. Zbog prostorne ograničenosti izložba je predstavljena u nešto manjem obujmu.
Projekt „In a Nutshell“ zajednički su pokrenuli Ministarstvo kulture RH i HDD - Hrvatsko dizajnersko društvo s ciljem predstavljanja domaćeg suvremenog dizajna međunarodnoj publici. Izložba je koncipirana s idejom da pruži relativno širok, kritički relevantan pregled najzanimljivijih pojava na hrvatskoj dizajnerskoj sceni, ali i tako da svojim fleksibilnim i praktičnim formatom bude prilagođena uvjetima putovanja i postavljanja u različitim izlagačkim prostorima u Europi i svijetu.
Suvremeni hrvatski dizajn “In a Nutshell“ cjelovit je izložbeni proizvod koji u sebi objedinjuje konciznost i široku vizuru na domaću suvremenu dizajnersku produkciju. Slično tome, i njen specifično dizajnirani postav objedinjuje funkcije transporta i prezentacije, dok je dizajn kataloga prilagođen mogućnostima variranja opsega same izložbe u institucijama u kojima gostuje.
Iz teksta Koraljke Vlajo:
Priča zvana In a Nutshell skica je za portret suvremenog hrvatskog dizajna kroz specifičan dio hrvatske dizajnerske prakse. Kako joj ime kaže, In a Nutshell je kratka, koncizna priča: prikazom malog broja vrsnih dizajnerskih radova pars pro toto pokušali smo naznačiti trenutno najzanimljivije pojave na domaćoj dizajnerskoj sceni.
Odabrani radovi ne dijele formalnu sličnost, dapače birani su radovi koji ilustriraju suvremeni pluralizam pristupa dizajnu – od radova s izrazitom estetskom / ekspresivnom komponentom (Cuculićev plakat Kvetch, Hoffbauerov plakat Mogwai) i briljantnih jednopoteznih krokija (plakat Kauboji Brukete & Žinića, rasvjetno tijelo Klupko Erike Šimić) do visoko konceptualnih radova (primjerice, časopis Frakcija u režiji studija Cavarpayer a zatim studija Laboratorium) te kompleksnih projekata koji problematiziraju dizajnerske i/ili proizvodne procese (projekt Simbioza/Mitoza Ljiljane Kolundžić, plakat (Ne)rad Rute i Silvija Vujičića).
Što je, onda, zajedničko izloženim radovima? Oni dijele ključne suvremene dizajnerske preokupacije poput lokalne određenosti, istraživačkog rakursa, društvene angažiranosti. Iako su teme koje ovdje zaokupljaju suvremene hrvatske dizajnere – globalizacija, kolonijalizam, ljudska prava, etičnost proizvodnje, konzumerizam – međunarodno relevantne, u izloženim su radovima često začinjene domaćim začinima. (...)
Putujuća izložba suvremenog hrvatskog dizajna IN A NUTSHELL obuhvaća recentne radove iz nekoliko dizajnerskih kategorija (grafički dizajn, dizajn proizvoda, modni dizajn) prvenstveno fokusirana na lokalno specifične, eksperimentalne te društveno odgovorne projekte. Ovakva vrsta radova najčešće egzistira na marginama potrošačkog društva, a proizvedena je u ograničenom broju primjeraka te za specifične klijente tj. kulturne institucije, nevladine organizacije ili pak same autore.
Živahna scena domaćeg grafičkog dizajna predstavljena je kroz plakate, raznovrsne publikacije i tipografije. Kao moćno komunikacijsko sredstvo, grafički dizajn odavno je predmet interesa, ne samo dizajnera, već i (konceptualnih) umjetnika. Tradicionalno, najnapredniji grafički dizajn rađen je za specifične klijente – kulturne institucije. Danas je, međutim, jednako značajan generator naprednog dizajna nezavisna/alternativna scena: novoosnovani nezavisni mediji, kustoski kolektivi i nevladine organizacije.
Napredna grana domaćeg modnog dizajna tradicionalno je vezana uz male modne studije. Upravo je takav „mikroprodukcijski“ pristup očuvao domaću modnu scenu i osigurao pluralizam ideja i metoda. Ovaj modus operandi odnedavna su uspješno preuzeli i domaći dizajneri proizvoda, koji su ponukani kolapsom domaće industrije posljednjih godina pronašli alternativne načine rada. Negdje na marginama industrijske proizvodnje, hrvatski dizajneri proizvode kvalitetne, društveno odgovorne, konceptualno zanimljive radove. Prikazani projekti ekološki su osviješteni radovi koji podržavaju lokalne ili regionalne posebnosti, a većinom su samoinicirani i samoproducirani.
O postavu:
Dizajn postava izložbe osmišljen je tako da duhovito objedinjuje višestruke funkcije transporta, prezentacije i oblikovanja. Kutije/sanduci za transport istovremeno služe i kao podloge, postamenti i okviri za prezentaciju izložaka. Elementi sanduka za transport formiraju fizički okvir za postav izložbe pa nema potrebe za njihovim posebnim skladištenjem. Na sličan način, katalog je zamišljen kao clipboard na kojeg se u ovisnosti o opsegu izložbe prikapčaju „kartice“ radova koje su ujedno i legende za izloške. Na tragu, „transportne“ koncepcije je i vizualni identitet. Autori dizajna postava su Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Andro Giunio, Tina Ivezić i Ana Marija Poljanec.