Istraživanja antičkog brončanog kipa Apoksiomena u Parizu C2RMF – 26.2.-4.3.2013.

Danas se u Muzeju Louvre zatvara izložba Apoksiomena ostvarena u okviru Festivala Hrvatske u Francuskoj. Zahvaljujući upravo toj izložbi uspostavljena je suradnja Ministarstva kulture RH i Hrvatskog restauratorskog zavoda s Centrom za istraživanje i restauriranje umjetnina 

u francuskim muzejima (C2RMF – Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France) u kojem će se od 26. veljače do 4. ožujka obaviti dodatna istraživanja tehnike izrade i sastava materijala od kojih je kip izrađen.
 
Nakon istraživanja obavljenih pod vodstvom Hrvatskog restauratorskog zavoda u Parizu se planira izvođenje rentgenske radiografije i metalografskih analiza (PIXE i ICP). Cilj je ovih novih istraživanja prikupiti dodatne podatke o tehnici izrade kipa što bi moglo poslužiti kao dodatna argumentacija pri definiraju porijekla i datacije kipa.
 
Hrvatski Apoksiomen jedan je od rijetkih sačuvanih grčkih kipova koji su nekada krasili grčka svetišta i gradove, posebice vježbališta (gymnasion, palaistra). Prikazuje mladog atletičara koji je upravo završio natjecanje ili vježbanje u trenutku opuštanja i potpune posvećenosti čišćenju svojega tijela od ulja, znoja i prašine.
 
Brončani kip mladoga atletičara, tzv. Hrvatski Apoksiomen, pronađen je u podmorju otočića Vele Orjule pored otoka Lošinja u Hrvatskoj.
Bio je to slučajni nalaz belgijskog turista Renéa Woutersa.
Nakon višegodišnjih konzervatorsko-restauratorskih radova u hrvatskom resaturatorskom zaodu koji su uključivali uklanjanje debele morske inkrustacije s površine kipa potvrđeno je da je kip izrađen najvjerojatnije u 2. ili 1. st. prije Krista u nekoj grčkoj ljevaonici prema izvorniku iz 4. st. prije Krista. Nalaz kipa i konzervatorsko-restauratorski radovi privukli su veliko zanimanje stručne i šire javnosti ne samo stoga što su brončani kipovi, posebice grčke provenijencije, iznimno rijetki nalazi, već is toga što ovaj kip pripada dobro poznatome skulpturalnome tipu. Postoji, naime, čak osam inačica i varijanti ovoga kipa, među kojima se naš kip izdvaja svojom cjelovitošću i kvalitetom kao najvjernija slika prototipa.
 
Postojanje vjernih kopija u različitim materijalima (u mramoru, bazaltu i bronci) te brojne inačice smanjenih dimenzija i varijante upućuju na to da je riječ o vrlo vrijednome i znamenitome djelu koje je često bilo reproducirano.
 
Dana 27. travnja 1999. četrnaest je ronilaca ekipe Ministarstva kulture, Specijalne policije, tvrtke Submar d.o.o. iz Malog Lošinja i tehničkog osoblja, pod vodstvom Odjela za zaštitu arheološke baštine Ministarstva kulture, izvadilo kip iz mora, nakon, kao što će se kasnije pokazati, gotovo dvije tisuće godina. Tijekom mjeseca lipnja 1999. provedeno je sustavno podvodno arheološko istraživanje podmorskoga lokaliteta u potrazi za drugim nalazima i ostacima broda.
 
Na temelju do sada obavljenih istraživanja može se pretpostaviti da je kip bio teret rimskoga broda, koji je plovio na sjever prema nekome od velikih gradova ili nekoj od sofisticiranih sredina izvan grada, poput raskošnih ranocarskih vila.
 
Konzervatorsko-restauratorski radovi, koji su započeti u listopadu 2000. g., izvođeni su u Hrvatskome restauratorskom zavodu u Zagrebu. Radove je vodio restaurator Giuliano Tordi, bivši djelatnik instituta Opificio delle Pietre Dure u Firenci, u suradnji s restauratorom-majstorom Antoniom Šerbetićem, voditeljem Radionice za metal Hrvatskog restauratorskog zavoda.
 
U suradnji s talijanskim institutom Opificio delle Pietre Dure iz Firence izrađen je cjeloviti program konzervatorsko-restauratorskih istraživanja. Cilj je istraživanja bio odrediti stanje očuvanosti kipa i upoznati se s konstrukcijskim materijalima, tehnikama izradbe, kao i kronološkim i geografskim smještajem proizvodnje kipa. Tako su tijekom konzervatorsko-restauratorskih istraživanja od 2000. do 2006. godine obavljena gamagrafska i endoskopska snimanja te metalografske analize kako bi se odredio sastav slitina od kojih su izrađeni odvojeno lijevani dijelovi kipa i spojevi.
 
Istraživanja su potvrdila da je kip odliven u bronci indirektnim postupkom izgubljenoga voska te da je spojen od najmanje sedam zasebno lijevanih dijelova: glave, torza, ruku, nogu i spolovila.
Debljina bronce iznosi od 3 do 5 mm, s iznimkom glave, gdje je brončana stijenka deblja u području kose, nosa i ušiju.

Budući da u unutrašnjosti kipa nije sačuvana ljevačka zemlja, endoskopskom je kamerom snimljena cijela unutrašnja površina koja svjedoči o postupku lijevanja, spajanja i popravljanja kipa.
Želja za oživljavanjem brončanoga kipa ogleda se u obradbi očiju čiji umetci, nažalost, nisu pronađeni, usana i bradavica na prsima, koje su izrađene od crvenkastoga bakrenog lima te pramenova mokre i zamašćene kose.
 
Nakon vađenja kipa iz mora u njegovoj su unutrašnjosti nađene veće količine morskog sedimenta i organskog materijala među kojim se ističe gnijezdo i sadržaj prehrane malog glodavca iz antičkog razdoblja, koji je za svoje stanište odabrao vrijedan brončani kip.
 
Kao jedan od prioritetnih konzervatorsko-restauratorskih projekata iz područja zaštite kulturne baštine ovaj je projekt imao stalnu potporu i koordiniralo ga je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
 
 
  
Nakon završetka konzervatorsko-restauratorskih radova 2006. kip je više puta izlagan u Hrvatskoj i inozemstvu, počevši s velikom dokumentarnom izložbom u Arheološkom muzeju u Zagrebu i potom u Firenci.
  • 2006.: Zagreb, Arheološki muzej Zagreb
  • 2006./2007.: Firenca (Italija), Palazzo Medici Riccardi
  • 2007./2008.: Zagreb, Arheološki muzej Zagreb
  • 2008.: Osijek, Arheološki muzej Osijek; Rijeka, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja; Split, Etnografski muzej Split
  • 2010. – Zadar, Muzej antičkog stakla
  • 2010./2011.: Zagreb, Galerija Klovićevi dvori
  • 2011.: Ljubljana (Slovenija), Gradski muzej Ljubljana
  • 2011./2012.: Zagreb, Muzej Mimara
  • 23.11.2012. – 25.2.2013.: Pariz (Francuska), Muzej Louvre
 
 
 
Adresa C2RMF-a
C2RMF - Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France
Palais du Louvre - Porte des Lions
14 Quai François Mitterrand, FR - 75001 Paris
Directrice Mme Marie LAVANDIER
www.c2rmf.fr
 
kontakt osobe tijekom istraživanja:
C2RMF :
Hrvatski restauratorski zavod:
 
 


Najave