- Objavljeno: 04.06.2019.
Hrvatska izložba na Praškom kvadrijenalu scenografije i scenskog prostora
"Pripovijetka", Fotografija: Ana Hušman Izložbom i instalacijom Ivana Marušića Klifa „Klizanje u nepoznato / Sliding into the Unknown“, Republika Hrvatska predstavit će se na događanju posvećenom scenografiji i scenskom prostoru, Praškom kvadrijenalu od 6. do 16. lipnja 2019. godine.
Izložba je nastala u produkciji Hrvatskog dizajnerskog društva, a organiziraju je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i HDD. Kustosi izložbe su Marko Golub i Maša Milovac.Tema 14. izdanja Praškog kvadrijenala scenografije i scenskog prostora inspirirana je simbolom te manifestacije – Zlatnom trigom, odnosno dvokolicom koju vuku tri konja (motiv je preuzet sa skulpture grčke božice Nike koja se nalazi na zgradi Nacionalnog teatra u Pragu) – te kao i u prethodnom izdanju izdvaja tri pojma, odnosno tri različita rakursa koji opisuju cikličke faze kreativnog procesa: imaginacija (imagination), preobrazba (transformation) i sjećanje (memory).
Izložba „Klizanje u nepoznato“ treća je zaredom hrvatska izložba na Praškom kvadrijenalu koju producira Hrvatsko dizajnersko društvo. Obje prethodne izložbe (održane 2011. i 2015.) bile su i nagrađene na toj uglednoj međunarodnoj kulturnoj manifestaciji. 14. Praški kvadrijenale scenografije i scenskog prostora otvara se u srijedu 5. lipnja u 20 sati. Sve izložbe i druga događanja odvijaju se u prostorima Izložbenog centra Holešovice u Pragu od 6. do 16. lipnja, a hrvatska izložba nalazi se u sklopu Križikova paviljona.
„Klizanje u nepoznato“
Izložba / instalacija „Klizanje u nepoznato“ predstavlja multimedijski rad hrvatskog vizualnog umjetnika Ivana Marušića Klifa većinom u području kazališnih izvedbi u proteklih nekoliko godina. Proistekao iz njegove individualne umjetničke prakse i kolektivne kreativne dinamike izvedbenih umjetnosti, Klifov rad u kazalištu bavi se transformacijom prostornih i vremenskih okvira scenskog prostora primjenom slojeva digitalnih i analognih slika. Klifa ne zanima stvaranje bešavne kazališne iluzije u kojoj jedan prostor imitira neki drugi, nego prostor čini aktivnim sudionikom izvedbe, oblikujući ga kao vibrantnu, kinetičku ekstenziju tijela i radnji izvođača. Koristeći statične i pokretne videoprojekcije, osciloskope kontrolirane vlastitim softverom i niz drugih tehnika, Klif pretvara scenski prostor u nešto poput glazbenog instrumenta. Metaforu glazbe ne koristimo olako. U kazališnom kontekstu, Klif djeluje u svojstvu aktivnog člana kreativnih kolektiva, ne u izdvojenoj ulozi scenografa. U radu s umjetnicima kao što su Zlatko Burić, Damir Bartol Indoš i Tanja Vrvilo, Branko Brezovec i Ana Hušman njegov se pristup oslanja na sinergiju s ostatkom tima koji koncipira i izvodi predstavu. Klif najčešće upravlja svojim tehničkim instrumentima uživo, u sinkroniji s drugim izvođačima, poput člana benda. Kolaži najrazličitijih digitalnih slika, osciloskopska svjetla, glasovi, sjene i pokreti izvođača, teksture fizičkog prostora zajednički stvaraju osjećaj začudnosti i izvedbe toliko guste da se čini kao da bi u bilo kojem trenutku mogle skliznuti u nepoznato.
Predstaviti dizajn scenskog prostora u izložbenom kontekstu uvijek znači izazov. Ova izložba na njega odgovara oblikom “crne kutije” čiji se unutarnji i vanjski sadržaji međusobno nadopunjuju. Ekrani na vanjskim zidovima prikazuju videointervjue s vizualnom dokumentacijom o odabranim predstavama, projektima i suradnjama, posebno se osvrćući na kreativne procese te narav i ulogu Klifovih medijskih intervencija. Unutrašnjost instalacije predstavlja audiovizualni spektakl oblikovan iz ponovno prisvojenih multimedijskih elemenata korištenih u predstavljenim projektima koji se s vremenom razvija, rekonfigurira i stvara nova iskustva za gledatelja. Kao što je sav Klifov rad za kazalište strogo odgovor na specifične kreativne zadatke i tehničke okolnosti, tako ga i u ovoj instalaciji nalazimo kako ih adaptira za novo konceptualno i fizičko okruženje Praškog kvadrijenala. (iz teksta Marka Goluba i Maše Milovac)
Osim umjetnika Ivana Marušića Klifa i kustoskog dvojca Marka Goluba i Maše Milovac, koji su zajednički osmislili koncept instalacije, u realizaciji izložbe sudjelovao je i niz drugih autora. Autor kratkih filmova, odnosno videointervjua koji su njen sastavni dio, je kazališni kritičar Igor Ružić. Tekstove u katalogu koji tumače predstavljene projekte i kontekstualiziraju rad Ivana Marušića Klifa potpisuju Marko Golub, Maša Milovac, Igor Ružić i Janka Vukmir. U pripremi pojedinih segmenata izložbe sudjelovali su i snimatelj Miran Krčadinac, umjetnica Ana Hušman, dizajneri Andro Giunio, Sara Salamon, Sven Sorić i Hrvoje Spudić, kao i umjetnici Zlatko Burić Kićo, Branko Brezovec, Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo i Ana Hušman koji u popratnim filmovima govore o svojim suradnjama s Klifom.
>>> Više o projektima