- Objavljeno: 01.04.2025.
8. Dani medijske pismenosti s temom važnosti digitalnog otiska na internetu i društvenim mrežama
FOTO: Dani medijaske pismenosti / HINA / MKM
1. travnja, 2025. - U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima te uz podršku Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih do 13. travnja 2025. godine održavat će se 8. Dani medijske pismenosti.
U fokusu ovogodišnjih Dana medijske pismenosti je osvještavanje djece i mladih o digitalnom otisku koji stvaraju svojim objavama na internetu i društvenim mrežama, o načinima zaštite privatnosti te o zloupotrebi osobnih podataka kao i edukacija o dezinformacijama i provjeravanju informacija.Istraživanje koje je za AEM i UNICEF proveo Ipsos, pokazuje koliko je važno sustavno omogućiti djeci i mladima prilike za učenje vještina iz područja medijske pismenosti. Čak 62,3 % ispitanika u dobi od 16 do 25 godina nije imalo priliku učiti o medijskoj pismenosti, dok 68,4 % mladih smatra da medijska pismenost treba biti značajnije uključena u školske kurikule. Prema tom istraživanju mlade najviše brine nasilje na mrežama, utjecaj društvenih mreža na mentalno zdravlje, krađa osobnih podataka, dezinformacije i nasilni sadržaji.
Na konferenciji povodom početka 8. Dana medijske pismenosti održanoj u obnovljenoj Gornjogradskoj gimnaziji, zajedno s državnim tajnikom Krešimirom Partlom sudjelovala je ministrica kulture i medija dr. sc. Nina Obuljen Koržinek. Zahvalila je organizatorima koji ustrajno rade na medijskoj pismenosti mladih, posebno zbog vidljivih rezultata koje su postigli brojnim aktivnostima i publikacijama koje izdaju, a koje koristi veliki broj škola, učitelja i djece i mladih. Poručila je kako Ministarstvo kulture i medija od samih početaka podržava Dane medijske pismenosti kao važan nacionalni projekt koji je osvijestio važnost medijske pismenosti, koja postaje sve vitalnija vještina i znanje za život u svijetu u kojem smo okruženi dezinformacijama, lažnim vijestima, alternativnim činjenicama i govorom mržnje. Istaknula je i važnu ulogu školskih knjižnica koje se mogu uključiti u preuzimanja aktivnosti medijske pismenosti i primjenjivati ih u sustavu obrazovanja.
Ministrica je posebno upozorila na cjelokupno informacijsko okruženje koje se promijenilo pojavom novih tehnologija i društvenih mreža te izmijenilo navike publike, uključujući i nerazumijevanje razlike između medija i društvenih mreža koji nemaju uređivačke mehanizme ni novinarsku profesionalnost kojom se istražuje istinitost informacija. Ministrica se osvrnula i na ovogodišnju temu Dana medijske pismenosti, digitalni otisak, odnosno trag koji za sobom ostavlja svaki korisnik interneta, bilo svjesno ili nesvjesno, dok pretražuje, piše poruke, a najviše korištenjem društvenih mreža. Upozorila je i na nužnost osvještavanja pojedinaca o važnosti i opreznosti zbog osobne sigurnosti i zaštiti osobnih podataka.
Obraćajući se učenicima, ministrica je pozvala na što veću uključenost u aktivnosti Dana medijske pismenosti i dijeljenje korisnih informacija o ponašanju u internetskom okruženju, kako bi unaprijedili svoju osobnu sigurnost kako bi u korištenju interneta i društvenih mreža ostali što etičniji i što sigurniji.
Uz ministricu okupljenima su se obratili i državna tajnica Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih Zrinka Mužinić Bikić, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije Robert Tomljenović, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Luisa Brumana te knjižničarka Gornjogradske gimnazije Zrinka Brigić.
Podsjećamo Dane medijske pismenosti 2018. godine pokrenuli su Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku kako bi educirali i informirali djecu, roditelje, odgajatelje i nastavnike na području medijske pismenosti. Platforma je to za suradnju i razvoj projekata medijske pismenosti te podršku edukatorima razvojem materijala za medijsko obrazovanje, a provode se pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.
Od 2018. do 2024. Dani medijske pismenosti uključili su više od 137 000 djece, adolescenata i odraslih u više od 2500 događanja. Pripremljeno je više od 70 obrazovnih materijala, koji se koriste u vrtićima, školama, knjižnicama u radu s djecom i mladima tijekom cijele godine. Kao dio Dana medijske pismenosti svake se godine održava stotine događaja (radionica, panela, predavanja) u školama, knjižnicama, na sveučilištima u cijeloj zemlji s ciljem podizanja svijesti građana o važnosti medijske pismenosti. O potrebi za sustavnom podrškom u osnaživanju vještinama medijske pismenosti govore i podaci da portal medijskapismenost.hr, koji vodi AEM od svog pokretanja bilježi kontinuirani rast čitanost te postaje središnje mjesto u Hrvatskoj za relevantne informacije o medijskoj pismenosti i medijskom obrazovanju.