Književni programi u knjižarama u 2025. godini


Ova mjera Ministarstva kulture i medija namijenjena je potpori održavanju književnih programa u knjižarama kojima se nastoji potaknuti same knjižare na organizaciju manjih formata susreta autora, prevoditelja, urednika, ljudi od knjige s užim krugom zainteresiranih čitatelja. Želi se potaknuti praksu otvaranja intenzivnije komunikacije autora s čitateljskom publikom, ne samo za vrijeme književnih sajmova, već i kroz formate poput potpisivanja knjiga, naročito novih izdanja u knjižarama kojima bi se potaknulo čitatelja da kroz bliži susret, razgovor s autorom otkrije, ponekad i zatomljenu, ljubav prema čitanju, a uostalom - da i kupi koju knjigu više u knjižari.

Prema uvjetima Javnog poziva financiraju se sljedeći programi u knjižarama:
  • gostovanja domaćih i stranih autora (prevoditelja, urednika, kritičara…) s ciljem predstavljanja novih izdanja
  • autorska čitanja i potpisivanja knjiga
  • programi poticanja čitanja (radionice, pričaonice, susreti i sl.), uključujući i događanja organizirana u suradnji sa školama, vrtićima, domovima umirovljenika i sl.
  • književni klubovi (tematski, prigodni, usmjereni na pojedine generacije i sl.)
  • tematska promidžbeno-prodajna događanja
  • interdisciplinarni i multidisciplinarni programi (izložbe, glazbeni programi, gostovanja programa izvedbenih umjetnosti manjih formata i sl. vezanih uz knjigu i književnost) kojima se promiče kultura čitanja.

Prihvatljivi izravni troškovi organizacije književnih programa u knjižarama su:
  • autorski honorari sudionicima (autori, prevoditelji, urednici, kritičari, moderatori…)
  • prijevoz i smještaj sudionika,
  • honorari organizatorima,
  • ostali honorari (obvezno specificirati u prijavi),
  • grafičko oblikovanje i tisak plakata i brošura,
  • oglašavanje u medijima, na mrežnim stranicama i društvenim mrežama
 
Prihvatljivi neizravni troškovi:
  • najviše 10 % odobrenog iznosa može biti utrošeno za režijske troškove organizatora;
  • najviše 15 % odobrenih sredstava može biti potrošeno na organizaciju domjenka u okviru sufinanciranoga programa.
Najmanje 50% odobrenih sredstava korisnik potpore dužan je isplatiti domaćim autorima (uključujući prevoditelje, urednike, kritičare, moderatore…) za sudjelovanje u književnim programima.

Za programe potpore književnim programima u knjižarskoj djelatnosti u 2025. godini pristiglo je 10 prijava za organizaciju književnih programa u Zagrebu, Puli, Rijeci, Osijeku, Šibeniku i drugim gradovima.

Sve prijavljene programe vrednovalo je Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost.
Na temelju prijedloga Vijeća ministrica kulture i medija donijela je odluku o sufinanciranju sljedećih programa:
 
  Naziv predlagatelja Naziv prijave Mjesto ODOBRENO
1 Castropola d.o.o. Aktivnosti u klubu-knjižari Giardini 2 u 2025. godini PULA 15.000,00 €
2 Crveni bicikl j.d.o.o. Tribine Zeitgeist ZAGREB 5.000,00 €
3 Dobra knjiga d.o.o. Kul u gradu i Mala slova ZAGREB 10.000,00 €
4 Fraktura d.o.o. Književni programi u Knjižari Fraktura ZAGREB 13.000,00 €
5 Ibis grafika Pop-up knjižara Pričozemske ZAGREB, ŠIBENIK 14.000,00 €
6 Kaloma d.o.o. Knjiguljica dječji klub KARLOVAC 8.000,00 €
7 Svjetla grada d.o.o.       Knjižara Nova Klub knjižare Nova Vam predstavlja OSIJEK 10.000,00 €
8 V.B.Z. d.o.o Književnost u srcu (V.B.Z. knjižara u Rijeci) RIJEKA 10.000,00 €
9 Vuković & Runjić, nakladnici i knjižari Život knjižare/Ljepota slova ZAGREB 3.000,00 €
 
10
 
Znanje d.o.o.
Školarci u knjižari: Životni put jedne knjige, programi u 13 knjižara Znanja  
ZAGREB
 
13.000,00 €
        101.000,00 €
 
Svi prijavljeni programi dobre su kvalitete tako da nijedna prijava nije odbijena, a sredstva su u odnosu na prethodnu godinu povećana gotovo za 30 %.

Najveći problem je slaba vidljivost ovog programa i slab odaziv knjižara koje su spremne organizirati manje književne programe te namjenska odobrena sredstva utrošiti na gostovanja autora s ciljem promocije i povećanja prodaje knjiga. S druge strane nekolicina knjižara koja redovito koristi ova namjenska sredstva organizira događanja vrlo visoke kvalitete, a ulaganjem u promidžbu ta su događanja vidljiva i posjećena, a često i medijski popraćena.