Smjernice za rad s građom i korisnicima Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu od 27. travnja 2020.

Smjernice za rad s građom i korisnicima Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu od 27. travnja 2020.


S obzirom da je 27. travnja 2020. predviđen početak rada knjižnica s korisnicima, temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske (23. travnja 2020.) o mjerama za pokretanje gospodarskih i drugih djelatnosti i aktivnosti u uvjetima proglašene epidemije bolesti COVID-19 kojim se omogućuje i rad knjižnica, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu pripremila je smjernice za rad koje se odnose na Nacionalnu i sveučilišnu knjižnicu u Zagrebu, ali su primjenjive i na ostale knjižnice u Republici Hrvatskoj. U izradi smjernica korištene su preporuke Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) i Nacionalnog kriznog stožera.

Knjižnica od 27. travnja 2020. započinje s radom s korisnicima uz pridržavanje svih protuepidemioloških mjera i strogih mjera socijalnog distanciranja. Poslovanje s korisnicima uključuje rad u prostoru knjižnice te brzi povrat građe izvan prostora Knjižnice (kao drive-in usluga):

U radu Knjižnice primjenjuju se sljedeće smjernice za rad s korisnicima i građom:

1. Potrebno je osigurati pridržavanje najviših higijenskih standarda te držanja razmaka ograničenog broja korisnika i ograničenog broja djelatnika u radnim prostorima Knjižnice kako bi se smanjio fizički kontakt i održao propisani razmak od 2 metra između korisnika, knjižničara i korisnika te knjižničara.
 
1 Radno vrijeme Knjižnice od ponedjeljka do petka bit će od 8 do 15 sati, dok će subotom Knjižnica biti otvorena od 9 do 14 sati. Korisnici će za rad moći koristiti čitaonice na 1., 3. i 4. katu, a korisnički prostori na nultoj razini do daljnjeg će ostati zatvoreni, kao i Restoran i caffe bar NSK na 5. katu. Kako bi se osiguralo držanje potrebnog razmaka te izbjeglo dolaženje u rizičan kontakt, u prostoru Knjižnice istodobno će moći boraviti najviše dvjesto korisnika, a u čitaonicama će se moći raditi isključivo za stolovima na kojima će biti istaknuta oznaka Mjesto za rad. Korisnici će se trebati pridržavati uputa nadležnih tijela vezanih uz pojačanu higijenu ruku, za koju svrhu će na ulazu i u ostalim dijelovima svih korisničkih prostora biti postavljeni spremnici sa sredstvom za dezinfekciju. Prema istim uputama, trebat će se izbjegavati korištenje dizala zajedno s više od dvije osobe istodobno. Kako bi se broj ulazaka u prostor Knjižnice smanjilo na najmanju moguću mjeru, korisnici će posuđenu građu moći vratiti bez ulaženja u Knjižnicu. Usluga brzog povrata (tzv. drive-in povrat) korisnicima će biti dostupna od ponedjeljka do petka od 10 do 14 sati pred ulazom u Digitalni laboratorij NSK, sa sjeveroistočne strane Knjižnice, u dnu stepeništa kod glavnog korisničkog ulaza. Korisnici će građu moći odložiti u posebno označene košarice, a dežurnom knjižničaru ostavit će osobne podatke kako bi mogli primiti obavijest o naknadno provedenom razduživanju građe. Izvor: Portal NSK, Obavijest o otvaranju Knjižnice za korisnike prema ograničenom sustavu rada – 23. travnja 2020., 19.00h, http://www.nsk.hr/obavijest-o-otvaranju-knjiznice-zakorisnike-prema-ogranicenom-sustavu-rada-23-travnja-2020-19-00/


2. Važno je osigurati da se ne stvaraju gužve te da se jasne upute o mjerama socijalnog distanciranja postave na sve ulaze i vidljiva mjesta. Preporuča se i postavljanje oznaka o nužnoj udaljenosti.

3. Gdje je moguće, preporučuje se osigurati protočnost korisnika tako da su odvojeni ulaz/prilaz od izlaza/odlaska iz prostora Knjižnice.

4. Potrebno je na vidljivim mjestima istaknuti upute i preporuke za pridržavanje općih pravila o higijeni.

5. Potrebno je osigurati dezinfekcijska sredstva na ulazu/izlazu, na ulazima i izlazima na svakom katu i na svakom korisničkom pultu.

6. Knjižničari moraju imati zaštitne rukavice i zaštitnu masku.

7. Prilikom vraćanja građe korisnik ostavlja građu na označeno mjesto (kutiju, košaricu) na pultu, a nakon svakog se vraćanja građe pult dezinficira. Knjižničar bilježi datum i vrijeme prihvata građe.

8. Preporuča se da jedna osoba preuzima vraćenu građu, a druga izdaje naručenu građu. Ukoliko to nije moguće organizirati, knjižničar mora obavezno dezinficirati ili pravilno oprati ruke (prema naputcima HZJZ) između prihvata vraćene građe i izdavanja građe te dezinficirati površinu/pult na kojem se provodi prihvat vraćene građe i izdavanje građe između te dvije aktivnosti.

9. Preporuča se da osoba koja izdaje naručenu građu ne obavlja i naplatu usluga, zakasnine, učlanjivanja i sl. gotovinom. Ukoliko to nije moguće organizirati, knjižničar mora obavezno dezinficirati ruke između naplate i izdavanja naručene građe te dezinficirati površinu/pult na kojem se provodi prihvat novca između te dvije aktivnosti.

10. Vraćena građa koju je korisnik odložio u košaricu/kutiju odvozi se u prethodno pripremljen prostor u Knjižnici – izdvojenu prostoriju za dezinfekciju i karantenu. U karanteni se nalazi popis građe s podatcima o prispjeću (datum i vrijeme).

11. Građa se ostavlja u karanteni 72 sata, a nakon toga se vraća na spremište. Ne preporučuje se dezinfekcija građe ako nije nužno potrebna (jedino u slučaju žurne posudbe tek vraćene građe) i to isključivo ako građa ima plastificirane korice ili ovitak, mogu se nakon 24 sata dezinficirati korice i/ili ovitak etilnim alkoholom (70 %) i dati u posudbu. Pojedini materijali (tinta, tiskarska boja) osjetljivi su na alkohol ili koja druga sredstva za dezinfekciju pa dezinfekciju građe u pravilu provode konzervatori. Dosadašnja su istraživanja pokazala da je životni vijek Covida-19 pri sobnoj temperaturi za papir, karton i tekstil do 24 sata, a za plastiku 72 sata.

12. Prihvat obveznog primjerka obavlja se na isti način kao prihvat vraćene građe od korisnika osim što prinovljena građa uglavnom dolazi zapakirana. U tom slučaju građa se raspakira, a pakirni materijal (papir, ljepenka, folija) odlaže u spremnike za odvojeno prikupljanje otpada.

13. U karanteni se na navedeni način ostavljaju i sve ostale pošiljke (službena pošta, nabavljena roba) koje se dostavljaju u Knjižnicu.

14. Potrebno je osigurati odvojeno odlaganje eventualno kontaminiranog pakirnog materijala (u skladu s životnim vijekom virusa na pojedinim materijalima), a posebno organizirati odlaganje zaštitne opreme (rukavice, maske) djelatnika i korisnika.

15. Rad djelatnika potrebno je organizirati u skladu s navedenim mjerama - osigurati pridržavanje najviših higijenskih standarda te držanja razmaka ograničenog broja djelatnika u uredima kako bi se smanjio fizički kontakt i održao propisani razmak od 2 metra između knjižničara.

16. U skladu s prethodno navedenim mjerama, potrebno je osigurati i razmak mjesta za rad u čitaonicama i ostalim korisničkim prostorima fizičkim uklanjanjem stolaca i/ili postavljanjem jasnih oznaka Mjesto za rad radi osiguravanja socijalnog distanciranja. 

17. Uz redovito čišćenje prostora Knjižnice i okolnog prostora potrebno je provoditi učestaliju dezinfekciju kvaka, telefona i računalne opreme (tipkovnica, miš), liftova, rukohvata i sl.

18. Preporuča se ograničavanje broja djelatnika u prostoru knjižnice, održavanje samo nužnih fizičkih sastanaka uz navedene propisane mjere te nastavak sastanaka na daljinu korištenjem uvedenih digitalnih alata i sudjelovanjem djelatnika iz ureda.

19. Preporuča se primjena navedenih mjera i u ostalim knjižnicama te prilagodba u skladu s mogućnostima knjižnica. Preporuča se organizacija webinara i online sastanaka i savjetovanja djelatnica Matične službe NSK, predstavnika Odjela Zaštite i pohrane NSK i matičara kako bi se brže rješavala otvorena pitanja i pojedinačni upiti.

20. Sve informacije o radu Knjižnice u novim uvjetima potrebno je objaviti na portalu NSK i društvenim mrežama NSK te redovito osuvremenjivati u slučaju promjene.


 
 

Zagreb, 23. travnja 2020. 
Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu