Ruksak (pun) kulture – umjetnost i kultura u vrtiću i školi jedinstven je umjetničko-edukativni program koji se u hrvatskim odgojno-obrazovnim institucijama provodi već cijelo desetljeće. Od pokretanja 2013. godine do danas u programu je sudjelovalo gotovo 51.000 djece i mladih iz više od 280 gradova i općina koji pripadaju tzv. potpomognutim područjima, s niskim indeksom razvijenosti.
Program su zajedno pokrenuli Ministarstvo kulture i medija i Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao dopunski program kurikulumu u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama i Centrima za odgoj i obrazovanje, a za njega je do danas izdvojeno više od 1.700.000,00 eura. Kao primjer dobre prakse uključen je u Priručnik za kulturno i umjetničko obrazovanje, koji je 2016. godine objavila Europska komisija, a 2018. godine prevelo ga je i objavilo Ministarstvo kulture i medija (preuzmi u .pdf obliku na
poveznici).
U razdoblju od 2013. do 2022. godine, uz provedbu redovitog Ruksaka (punog) kulture pokrenuto je šest komplementarnih programa:
1. Otočki ruksak (pun) kulture
2. Cjelogodišnji Ruksak (pun) kulture
3. Ruksak (pun) kulture za mlade
4. Ruksak (pun) kulture za hrvatsku djecu i mlade koji žive izvan granica Republike Hrvatske
5. Ruksak (pun) kulture za djecu tražitelje azila
6. Ruksak (pun) kulture za djecu i mlade u područjima pogođenima potresom u Sisačko-moslavačkoj županiji.
Broj sudionika svakom se godinom kontinuirano povećava, pa je tako Ruksak (pun) kulture prošle godine posjetio više od 130 hrvatskih odgojno-obrazovnih institucija u kojima je realizirano više od 300 gostovanja s programima iz područja plesne, glazbene i kazališne umjetnosti, vizualne umjetnosti, s programima iz područja književnosti, filmske umjetnosti, iz područja kulturne baštine i drugim interdisciplinarnim programima u kojima je sudjelovalo više od 11.200 djece i mladih.
Uzimajući u obzir novonastale okolnosti na područjima pogođenima potresom, realiziran je i poseban program Ruksaka kojemu je cilj bio pružiti pomoć i podršku djeci i mladima s područja pogođenih potresom, u smislu omogućivanja i osiguravanja aktivnosti bogatih edukativnim, kulturnim, sportskim i društvenim sadržajima, kako bi kroz igru, druženje, učenje i boravak u poticajnom i pozitivnom okruženju lakše prebrodili razdoblje nakon potresa.
Ruksak (pun) kulture uvijek je rado dočekan gost u svim krajevima Hrvatske, što potvrđuje i provedena anketa među djelatnicima odgojno-obrazovnih ustanova u kojima je program gostovao. Ispitanici su zaključili da su se djeca i mladi zabavili tijekom programa i radionica u kojima su s pažnjom i zanimanjem sudjelovali. Također su istaknuli da su teme programa i radionica bile primjerene uzrastu sudionika i da su svi provoditelji programa uspostavili dobar kontakt s djecom i učenicima. Donosimo neke od komentara:
„Ovakvi programi itekako mogu doprinijeti razvoju interesa za bavljenje umjetnošću te bi učenici trebali u što većoj mjeri imati priliku sudjelovati na ovakvim i sličnim tipovima kulturno-umjetničkih programa.“
„Na ovaj način učenici upoznaju oblike umjetnosti i izvedbene alate za koje većina nije ni znala da postoje, a susret uživo s izvođačima ostavlja dubok trag u njihovu iskustvu.“
„Učenici pokazuju interes za područja i aktivnosti kojima su izloženi. Održavanje ovakvih radionica čini doprinos u ublažavanju problematike neadekvatnog omjera nastave umjetničkih područja u školskom programu.“
Više informacija o programu Ruksak (pun) kulture – umjetnost i kultura u vrtiću i školi te detaljan izvještaj o provedbi kao i rezultate provedene ankete potražite u dokumentu Izvještaja na
poveznici (.pdf).
Također, istražite novu interaktivnu kartu Ruksak (pun) kulture na putu Hrvatskom, kao i opisne izvještaje s fotografijama održanih programa koje Ministarstvo kulture i medija kontinuirano objavljuje:
https://min-kulture.gov.hr/ruksak-pun-kulture-16272/16272.
Pisane vijesti |
Društvo i zajednica