će sredinom rujna biti dodijeljeno novinama, internetskim portalima te proizvođačima radijskog i televizijskog programa koji sve svoje prihode ulažu u javnu komunikaciju od općeg interesa, prema ocjenama sedmeročlanog
Povjerenstva za neprofitne medije.
Nešto manje od 300 tisuća kuna proračunskih sredstava Ministarstva kulture, putem Pilot-programa javnog ugovaranja novinarskih radova će u prosincu biti raspodijeljeno na stipendije u visini prosječne plaće autoricama i autorima novinarskih radova koji dobiju najviše glasova zainteresirane javnosti.
Dugotrajne pripreme za ove Javne pozive započele su još krajem prošle godine sastankom predstavnika svih zainteresiranih neprofitnih medija. Tada je odlučeno da se potreba razvijanja sustavne potpore neprofitnim medijima - identificirana u
Nacionalnoj strategiji za razvoj civilnoga društva, ali i više inicijativa “odozdo” (poput “
Zimskog dokumenta” N mreže) - realizira putem dogovora samih neprofitnih medija o ciljevima, pravilima i kriterijima raspodjele sredstava.
Rasprava se odvijala kroz tri faze. Najprije je radna skupina, u kojoj su mogli sudjelovati svi, donijela nacrt za raspravu u drugom krugu, koji je uključivao sve neprofitne medije, a 12. travnja je održana tribina u Studentskom centru gdje su, uz moderaciju Sanje Sarnavke, uvodno govorili Vesna Lendić Kasalo iz Vladinog ureda za udruge, Toni Gabrić, glavni urednik H-altera te Lela Vujanić i Boris Postnikov iz Ministarstva kulture. U trećoj fazi je, od 23. travnja do 7. svibnja, provedeno tzv. internetsko
savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o predloženim ciljevima, pravilima i kriterijima za ocjenjivanje prijava na ove Javne pozive.
Glavne primjedbe i dileme koje je tijekom rasprave trebalo razriješiti upisane su u
eksplanatorni dokument, a sažetak kasnije polemike, pokrenute od strane nezavisnih medija koji, budući registrirani kao trgovačka društva (poput mvinfo.hr, kupus.net i teatar.hr) ne zadovoljavaju financijsko-pravne kriterije neprofitnosti, objavljen je
ovdje.
Hoće li javna sredstva - i prema kojim kriterijima - biti podijeljena na mnogo malih ili nekoliko većih iznosa, kako osigurati neovisnost od stranačke politike i sukoba drugih interesa - sve ta i ostala pitanja, naravno, podrazumijevaju odgovorne odluke. One su pri strukturiranju ova dva javna poziva donesene kooperativno i s ciljem jačanja i širenja, kako publika, tako i utjecaja neprofitnih medija.
Kako bi prijave na Javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava neprofitnim medijima unatoč relativno opsežnoj dokumentaciji bio jednostavniji, u prvom krugu,
do 29. srpnja 2013. je dovoljno dostaviti opće podatke i uredničku koncepciju medija, a zatim će mediji koji dobiju najbolje ocjene Povjerenstva biti pozvani da do
4. rujna 2013. dostave dodatnu dokumentaciju. Napokon,
16. rujna 2013. će biti objavljena imena najmanje devet, a najviše četrnaest korisnika jednogodišnje tzv. institucionalne podrške (za plaće, honorare i režije) u visini od 70 do 400 tisuća kuna. Povjerenstvo će pri odabiru korisnika sredstava voditi računa da budu zastupljene sve medijske tehnologije, mediji “opće prakse” i oni specijalizirani za posebne tematske spektre, kao i podrška pokretanju barem tri nova neprofitna medija.
Pilot-program javnog ugovaranja novinarskih radova u neprofitnim medijima usmjeren je povezivanju neprofitnih medija sa sve većim brojem novinarki i novinara koji su nerijetko nezaposleni ili na druge načine onemogućeni u ostvarenju svojih novinarskih interesa u području npr. istraživačkog novinarstva i tema slabo zastupljenih u medijskom
mainstreamu. Kako bi se osigurao fokus na sadržaj, autorice i autori mogu anonimno (pod šifrom) do
1. listopada 2013. prijaviti kratke prijedloge novinarskih radova, uz pismo namjere redakcije neprofitnog medija da te radove kasnije i objavi. Prilikom odabira korisnika 15 jednomjesečnih i tri tromjesečne stipendije za novinarski rad, uloga Povjerenstva je recenzentska, odnosno savjetodavna - najintrigantnije teme će odabrati svi zainteresirani građani putem internetskog glasovanja prema načelu jedan OIB - jedan glas. Tako će jedan od prvih domaćih natječaja za novinarske stipendije biti realiziran prema načelu javnog ugovaranja,
public commissioninga, koji uključuje zainteresiranu javnost u određivanje medijskog “dnevnog reda” i odlučivanje o dodjeli javnih sredstava.
•
Javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava neprofitnim medijima
•
Javni poziv za ugovaranje novinarskih radova u neprofitnim medijima