Otvoren Stalni postav Gradskog muzeja Vukovar

U vukovarskom Dvorcu Eltz, jednoj od najmonumentalnijih feudalnih arhitektonskih cjelina u Slavoniji, otvoren je Stalni postav Gradskog muzeja Vukovar, čime je nakon 22 godine od strahovitih razaranja Vukovara, progonstva i vremena povratka i obnove,

završena višegodišnja obnova Dvorca Eltz i kulturna obnova vukovarske muzejske baštine.   
         

                                                                                                                              FOTO: HINA
 
       Stalni postav vukovarskog Gradskog muzeja, osnovan 1948. godine donacijom rimskog novca, namještaja, oružja i umjetničkih slika osnivača te ustanove Antuna Bauera, svečano je otvorila ministrica kulture Andrea Zlatar Violić.
       Ministrica kulture prošle je godine u Noći muzeja, otvorila i prvi dio stalnog postava vukovarskoga Gradskog muzeja u prizemlju dvorca Eltz, a kojim je obuhvaćena povijest Gradskog muzeja dok je poseban dio postava posvećen osnivaču dr. Antunu Baueru te donatorima i sponzorima.

      "Večeras građani Vukovara sami sebi darivaju vlastitu povjest, najljepši dar koji si mogu darovati", naglasila je ostvarajući Stalni postav muzeja, ministrica Zlatar Violić. Podsjetila je kako vukovarski Gradski muzej, čak i u ratnim godinama, nikada nije bio zatvoren jer je postojao u radu, strpljivosti, želji i ljubavi onih koji su ga voljeli, radili u njemu i s njim živjeli. Projekt 'Istraživanje, obnova i revitalizacija kulturne baštine Ilok-Vukovar-Vučedol', u sklopu kojega je obnovljen i Dvorac Eltz u čiju je unutrašnju obnovu Ministarstvo kulture uložilo 14 milijuna kuna, najkompleksniji je projekt koji je do sada rađen u neovisnoj Republici Hrvatskoj, kazala je.
      Građanima Vukovara ministrica Zlatar Violić poručila je da učine sve kako bi obnovljeni Dvorac Eltz s Gradskim muzejom bio zalogom bolje budućnosti Grada Vukovara.

      Ravnateljica Gradskog muzeja Vukovar, Ružica Marić, koja je i autorica muzeološke koncepcije Stalnog postava, istaknula je kako će se posjetitelji moći upoznati s arheološkom prošlosti vukovarskog kraja, povijesnim razvojem Vukovara, etnografskom baštinom i tradicijskom kulturom, pogledati multimedijalnu prezentaciju Domovinskog rata i ratnu kronologiju, te dobiti nove spoznaje na temu 'Vukovar danas - život u višenacionalnoj zajednici'.

      Raznolikost tematskih blokova koje ukupno zapremaju više od 3500 četvornih metara, raspoređena je u 17 soba na I. katu, te četiri velike tematske cjeline na II. katu i potkrovlju muzeja. 
      Dizajn likovnog rješenja postava načinila je Nikolina Jelavić, dizajnerica iz Zagreba. U realizaciji postava sudjelovalo je niz stručnih suradnika iz hrvatskih muzeja i ostalih baštinskih ustanova, a u Stalnom postavu nalazi se gotovo 2.000 predmeta od kojih oko 1.000 prošlo proces restauracije, rekla je Marić.

      Svečanosti su, pored velikog broja Vukovaraca, nazočili i bivši ministri kulture Antun Vujić i Božo Biškupić te grof Georg Eltz, nasljednik Dvorca Eltz, koji je obećao da će Dvorac darovati Gradu Vukovaru što je, kako je kazao, već namjeravao učiniti, ali nije na razini države našao pravog sugovornika da bi to i ostvario.
      Vukovarsko-srijemski župan Božo Galić naglasio je kako otvaranje stalnog postava vukovarskoga Gradskog muzeja svjedoči koliku snagu ima Vukovar. Vukovarski gradonačelnik Željko Sabo zahvalio se svima koji su sudjelovali u obnovi Dvorca Eltz, poželjevši ravnateljici Ružici Marić da Muzej vodi još puno godina.
      U kulturnom dijelu programa nastupili su glumci Anja Šovagović Despot i Joško Ševo, operne solisitice Lidija Horvat Dunjko, Antonija Dunjko i Tena Lebarić Rašković, uz klavirsku pratnju Maria Čopora, kao i učenici vukovarske Osnovne škole Dragutina Tadijanovića.

      Obnova Dvorca Eltz te spomeničke cjeline Gradskog muzeja Vukovar počela je 2008. godine, i dio su Projekta 'Istraživanje, obnova i revitalizacija kulturne baštine Ilok-Vukovar-Vučedol' Vlade RH, Ministarstva kulture i Razvojne banke Vijeća Europe.
      Projekt u cijelosti obuhvaća obnovu povijesne jezgre Grada Vukovara, obnovu kompleksa dvorca Eltz kao muzejsko-galerijskog i multikulturalnog centra, izgradnju Muzeja Vučedolske kulture i arheološki - turistički park na Vučedolu, obnovu povijesne jezgre Grada Iloka sa zidinama i dvorcem Odescalchi te stalnim postavom Muzeja grada Iloka.
      Dvorac Eltz započeo je 1751. godine graditi Anzelmo Kazimir grof Eltz. Konačan je izgled dvorcu dao je početkom 20. stoljeća bečki arhitekt Viktor Siedek kada je nadograđen središnji dio s rizalitom i izgrađen niz pomoćnih i gospodarskih zgrada.
      Cijeli kompleks Dvorca objedinjuje zgradu Dvora koja je služila kao rezidencija grofovske obitelji Eltz, četiri barokne kurije u kojima je bila smještena uprava velikoga feudalnog imanja, gospodarske zgrade sjeverozapadno od Dvora, kapelu sv. Roka te oranžeriju u perivoju koji se od Dvora pružao prema Dunavu.

      Gradski muzej Vukovar otvoren je za javnost 1948. i do 1966. i preseljenja u dvorac Eltz djelovao je u zgradi Diližansne pošte u baroknoj jezgri. Muzej je imao 35.000 izložaka i 12.000 knjiga s 558 bibliotečnih rariteta te posebnu zbirku s knjigama, novinama i ostalim tiskovinama vezanim uz Vukovar. Djelovao je u više muzejsko-galerijskih ustanova: Gradskom muzeju u Dvorcu Eltz, Muzeju II. kongresu KPJ u Radničkom domu, Zbirci Bauer u zgradi Diližansne pošte te Spomen-muzeju Lavoslava Ružičke u njegovoj rodnoj kući.
      Svi ti prostori iznimno su teško stradali tijekom jugosrpske agresije u Domovinskom ratu, a nakon okupacije Vukovara, 20. studenoga 1991. godine, na Ovčari je ubijen Stjepan Petrović, kustos Zbirke Bauer.
       Vukovarski Gradski muzej djelovao je u progonstvu od 1993. do 1997. godine u Muzeju Mimara u Zagrebu. Tada je formirana zbirka donacija umjetnika iz Hrvatske i Europe pod nazivom "Muzej Vukovara u progonstvu" s fondom s više od 1400 djela. Gradski muzej se u Vukovar vratio 1998. godine, a 2001. godine posredovanjem Ministarstva kulture RH u Vukovar je iz Srbije vraćen veći dio tijekom okupacije odnesene muzejske građe. Dio je međutim nepovratno uništen, a dio je završio u privatnim zbirkama. (Hina)




                                                                                                                              FOTO: HINA
   

                                                                                                                              FOTO: HINA
   

                                                                                                                              FOTO: HINA
   

                                                                                                                              FOTO: HINA
  

                                                                                                                              FOTO: HINA
      

                                                                                                                              FOTO: HINA
    

                                                                                                                              FOTO: HINA
       

                                                                                                                              FOTO: HINA


    
 

  





Najave