Ujedinjeni narodi objavili su izvještaj o kreativnim industrijama i njihovom doprinosu razvoju gospodarstava. Izvještaj pokazuje kako je svjetska trgovina kreativnim dobrima i uslugama ostvarila rekord od 624 milijardi US$ 2011. godine, što se više nego udvostručilo u periodu
od 2002. do 2011.
Istovremeno, kreativnost i kultura imaju važnu nemonetarnu vrijednost koja doprinosi uključivom društvenom razvoju, dijalogu i razumijevanju među narodima.
Ovo je glavna poruka posebnog izdanja UN-ovog izvještaja o kreativnoj ekonomiji 'Širenje putova lokalnog razvoja', koji je objavljen u suradnji s UNESCO-m i UN-ovim program razvoja (UNDP) kroz UN-ov Ured za Jug-Jug suradnju. Izvještaj je objavljen danas na generalnoj skupštini UNESCO-a u Parizu kao temeljni doprinos oblikovanju nove i smione agende održivog razvoja koja slijedi 2015. godine, a koja prepoznaje moć kulture kao pokretača.
Kreativna ekonomija – koja uključuje audiovizualnu produkciju, dizajn, nove medije, izvedbene umjetnosti, izdavaštvo i vizualne umjetnosti – nije samo jedan od najbrže rastućih sektora svjetske ekonomije, već je ujedno i visoko transformativan u smislu generiranja prihoda, stvaranja poslova i zarade od izvoza. U periodu od 2002. do 2011. zemlje u razvoju ostvarile su prosječno 12,1 posto godišnjeg rasta kroz izvoz kulturnih dobara.
Izvještaj se bazira na primjerima koji pokazuju raznolikost i inovativnost kreativne ekonomije, poboljšavajući život na lokalnoj razini u zemljama u razvoju. Kulturne i kreativne industrije u Argentini, na primjer, zapošljavaju 300 tisuća ljudi i predstavljaju 3,5 posto BDP-a zemlje. U Maroku izdavaštvo i tisak zapošljavaju 1,8 posto radne snage te okreću više od 370 milijuna US$. Tržišna vrijednost glazbene industrije iznosila je više od 54 milijuna US$ 2009., a otada stalno raste. U Bangkoku je više od 20 tisuća poduzeća samo u modnoj industriji dok u čitavoj regiji mladi zarađuju kao dizajneri u malim poduzećima.
Izvještaj stavlja naglasak na deset ključnih preporuka s ciljem stvaranja novih kulturnih putova razvoja:
- prepoznati da, uz ekonomske prednosti, kreativna ekonomija također generira nemonetarne vrijednosti koje značajno doprinose uključivom i održivom razvoju koji je usmjeren na ljude;
- učiniti kulturu pokretačem ekonomskog, društvenog i ekološkog razvojnog procesa;
- otkriti mogućnosti kroz mapiranje lokalnih faktora kreativne ekonomije;
- jačati dokumentacijsku bazu kroz ozbiljne baze podataka kao temeljnog ulaganja u bilo koju koherentnu razvojnu politiku kreativne ekonomije;
- istražiti veze između neformalnih i formalnih sektora kao ključnih za razvoj politike kreativne ekonomije;
- analizirati kritične faktore uspjeha koji doprinose stvaranju putova za lokalni razvoj kreativnih ekonomija;
- ulagati u kreativnost, inovativnost i održivo kreativno poduzetništvo u čitavom vrijednosnom lancu;
- ulagati u izgradnju lokalnih kapaciteta kako bi se ojačali kreativci i kulturni poduzetnici, vladini službenici i tvrtke u privatnom sektoru;
- uključiti se u Jug-Jug suradnju kako bi se omogućilo produktivno obostrano učenje te informiralo o međunarodnim političkim agendama za razvoj;
- uključiti
mainstream kulturu u lokalne programe ekonomskog i društvenog razvoja, čak i kad se suočavaju s natjecateljskim prioritetima.
Izvještaj uključuje komplementarnu Internet dokumentaciju koja predstavlja vizualni narativ koji donosi priče pojedinaca u kreativnoj ekonomiji - s video isječcima, fotografijama, intervjuima i podacima koji mijenjaju našu perspektivu o tome što znače kultura i razvoj.
Više
-
Najave