Na konferenciji za medije koja se održala na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti cijenjeni mađarski redatelj Béla Tarr predstavio je program postdiplomskog studija filma koji bi od jeseni u Splitu trebao početi s radom. Na konferenciji su sudjelovali ravnatelj Hrvatskog audiovizualog centra Hrvoje Hribar, pomoćnik ministrice kulture Vladimir Stojsavljević, rektor Sveučilišta u Splitu Ivan Pavić i prodekan za međufakultetsku, međusveučilišnu i međunarodnu suradnju na Akademiji dramske umjetnosti Bruno Gamulin te inicijator projekta Béla Tarr.
Na početku konferencije prisutnima se obratio ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Hrvoje Hribar osvrnuvši se na stratešku ulogu Hrvatske u ovome projektu. Hrvatska, ovako mala i smještena tu gdje je, služi i tome da bude zemlja komunikator: da umrežuje ljude i da bude prostor u kojem se neke stare stvari mogu složiti u novu kombinaciju. A radi se o kombinaciji talenta i energije grupe ljudi koji su se proslavili svojim radom, izjavio je Hrvoje Hribar.
Ivan Pavić, rektor Sveučilišta u Splitu, objasnio je važnost ovoga projekta za Splitsko sveučilište. Imati u Hrvatskoj jednog od vodećih ljudi iz oblasti filma, gospodina Bélu Tarra, velika je čast i veliki privilegij. Splitsko sveučilište prihvatilo je ideju i inicijativu da budemo lokacija na koju će se projekt zaputiti, a podržava i namjeru organizatora da polaznici budu ponajbolji kandidati ne samo iz Hrvatske, nego i iz cijeloga svijeta. U skladu s time, Sveučilište u Splitu će učiniti sav mogući napor kako bi ova sjajna ideja čim prije zaživjela i kako bismo već na jesen upisali prve studente na studij.
Pomoćnik Ministrice kulture Vladimir Stojsavljević dao je podršku projektu u ime Ministarstva kulture. Bilo koja vrsta podučavanja vrlo je teška i ambiciozna, a pogotovo kada se radi o prenošenju umjetničkog iskustva i majstorstva. Mislim da se radi o fantastičnoj situaciji u kojoj čak i mogućnost razgovora s gospodinom Tarrom predstavlja veliku priliku za sve one koje film zanima, te u tom smislu Ministarstvo vjeruje da je ovo jedan od najvažnijih ovogodišnjih projekata koje podupire.
Bruno Gamulin, prodekan za međufakultetsku, međusveučilišnu i međunarodnu suradnju na Akademiji dramske umjetnosti pozdravio je prisutne novinare, profesionalce i studente, te izrazio najbolje želje u pokretanju ove filmske škole, podsjetivši da će zagrebačka Akademija dramske umjetnosti i dalje predstavljati važnu stepenicu za upis u ovu filmsku školu, jer omogućuje dodiplomsko i diplomsko obrazovanje budućih filmskih profesionalaca i umjetnika.
Mario Kozina, Vladimir Stojsavljević, Béla Tarr, Hrvoje Hribar i Ivan Pavić
Inicijator projekta Béla Tarr predstavljanje projekta započeo je objašnjavajući što ga je potaklo na ideju filmske škole. Na ideju pokretanja filmske škole došao sam kada sam snimio svoj posljednji film, nakon iskustva predavanja na različitim mjestima po svijetu. Po mome mišljenju, nemoguće je nekoga naučiti umjetnosti, jer svaki je umjetnik različit: ima vlastiti jezik i kulturno zaleđe, posjeduje vlastiti talent. Da bi se taj talent razvio, potrebno ih je potaknuti da budu slobodni i hrabri. Zato želim da im ovom filmskom školom damo mogućnost da rade ono što žele, dok ćemo ja i ostali predavači samo pomagati taj proces, zaštititi ih te ih staviti „pod kišobran“. Jer jednom kada ođu u filmsku industriju bit će dovoljno uništeni i poniženi, a ovdje će moći naučiti kako se tome oduprijeti.
U nastavku Tarr je pojasnio da je program zamišljen kao postdiplomski studij filma u trajanju od tri godine. Na prvu godinu studija primat će se 16 međunarodnih studenata, koji će se prijaviti svojim radovima i CV-om. Predavanja su zamišljena kao kombinacija triju elemenata: teoretskog obrazovanja, sudjelovanja na radionicama s etabliranim svjetskim filmašima, te od praktičnog rada. To znači da će se od polaznika tražiti da realiziraju po jedan projekt na filmu i videu, jer je, riječima Béle Tarra, bitno da polaznici nauče rukovati s oba formata.
Popis predavača na splitskoj filmskoj školi je impresivan. Tijekom prve godine studija polaznici će imati priliku učiti od cijelog niza cijenjenih i nagrađivanih filmaša, poput američkih redatelja Jima Jarmuscha i dobitnika Zlatne palme Gusa Van Santa, finskog redatelja Akija Kaurismäkija, Meksikanca Carlosa Reygadasa, Kanađanina Atoma Egoyana, te jednog od najvažnijih islandskih filmaša Fridrika Tora Fridrikssona. Tu su još i cijenjeni njemački snimatelj Fred Kelemen te Oscarom nagrađena glumica Tilda Swinton, koja će studente podučavati radu s glumcima.
Za teoretsko zaleđe polaznika pobrinut će se kustosica filmskog odjela njujorške MoMA-e Jytte Jensen, glavni urednik prestižnog filmskog časopisa Cahiers du Cinéma Jean-Michel Frodon, filmski kritičar britanskog The Guardiana Jonathan Romney, filmski kritičar i povjesničar Jonathan Rosenbaum te niz drugih renomiranih imena koji će polaznike uvesti u različite vidove teorije i povijesti filma.
To će biti naš program za prvu godinu. Svi su potvrdili svoj dolazak, raspored je spreman i svatko ima dan dolaska i odlaska, izjavio je Béla Tarr. Također, dodao je da će se projekcije filmova koji će se analizirati u sklopu kolegija održavati u kinu Karaman, bit će otvorene za javnost, a isto vrijedi i za povijesna/teorijska predavanja.
Béla Tarr
Nakon predstavljanja programa škole Béla Tarr odgovarao je na brojna pitanja zainteresirane publike. Pojasnio je da će program tijekom prve tri godine biti usmjeren na redatelje i snimatelje, a razmišlja se i o proširivanju kurikuluma tako da obuhvati obrazovanje i ostalih filmskih umjetnika. Objasnio je da postdiplomski studij neće imati dobnih ograničenja, kao i da će mu cijena biti prilagođena cijeni postdiplomskih studija u Hrvatskoj. Također, Tarr je dodao da se stvara financijska konstrukcija za školu, koja bi se djelomično trebala financirati od hrvatskih Ministarstava, europskih kulturnih fondova, privatnih donatora i fondacija poput Korejske filmske akademije. Struktura škole formalno se spaja na Sveučilište u Splitu.
Za kraj, Béla Tarr objasnio je i koncept cijele škole. Morate shvatiti da je ovo više kao laboratorij u kojem možemo na nečemu raditi i nešto stvarati zajedno. Poput Bauhausa u arhitekturi: nešto između obrazovanja i pokreta, s duhom cijele škole koji se bazira na slobodi.
Splitska bi filmska škola svoja vrata trebala otškrinuti 15. rujna na otvaranju 17. Splitskog filmskog festivala, kada će biti otvorena za prijave, a s konkretnim bi radom trebala započeti u veljači 2013.
Fotografije s pressice dostupne su na HAVC-ovom profilu na Facebooku.
Fotograf: Danko Vučinović (HAVC)