Što je Kreativna Europa?
Novi program EU
Kreativna Europa poduprijet će europsku kinematografiju te kulturni i kreativni sektor s ciljem njihovog doprinosa održivom rastu i zapošljavanju. Predloženi proračun za razdoblje od 2014. do 2020. godine je 1.8 milijardi EUR-a što je ujedno i najveća svjetska potpora za kulturne i kreativne industrije. Potpora će uključiti tisuće umjetnika, kulturnih profesionalaca i organizacija u izvedbenim i ostalim umjetnostima, oglašavanju, filmu, TV-u, glazbi, interdisciplinarnim umjetnostima, baštini i industriji video igara.
Zašto je Europi potreban ovaj program?
Prema europskim istraživanjima, kultura igra važnu ulogu u ekonomiji Europske unije gdje kulturne i kreativne industrije sudjeluju s ukupno 4.5 % europskog BDP-a i čine 3.8 % zaposlenih na europskoj razini (više od 8.5 milijuna radnih mjesta). Istraživanja su također pokazala da je u razdoblju od 2000. do 2007. godine zaposlenost u kulturnom i kreativnom sektoru rasla u prosjeku 3.5 % godišnje.
Kreativna Europa stoga odgovara na ove trendove strateškim pristupom i planom ulaganja s očekivanim najvećim učinkom.
Zašto je predloženo spajanje programa Kultura, MEDIA i MEDIA Mundus u jedan program?
Ovi se sektori suočavaju s istim izazovima uključujući i tržišnu fragmentaciju kao rezultat kulturne i jezične raznolikosti i globalizacije. Ali imaju također i isti cilj – očuvanje i promicanje kulturne i jezične raznolikosti i jačanja konkurentnosti s ciljem doprinosa općem rastu i zaposlenju. Unatoč tome,
Komisija je ipak prepoznala različitu strukturu ovih sektora te stoga predložila zajednički okvirni program, ali s odvojenim programskim aktivnostima.
Koja je razlika između programa Kreativna Europa i dosadašnjih programa MEDIA i Kultura?
Kreativna Europa će udružiti do sada razdvojene mehanizme potpore kulturnom i audiovizualnom sektoru u zajednički tzv. 'one stop-shop' otvoren svim kulturnim i kreativnim industrijama, ali će i uz to odgovarati na zasebne potrebe kulturnog i kreativnog sektora preko posebnih programskih aktivnosti,
Kulture i MEDIA. Uz to će malim kulturnim operaterima biti otvorena i mogućnost financijskog jamstva s ukupnim fondom od 1 milijarde EUR-a u obliku bankovnih pozajmica.
Koji su ciljevi novog programa?
Procijene su
Komisije da će u razdoblju od 2014. do 2020. godine najmanje 8 000 kulturnih organizacija, 300 000 umjetnika, kulturnih profesionalaca i njihovih proizvoda primiti potporu za prekograničnu suradnju što će im pomoći u stjecanju iskustva i stvaranju međunarodne karijere.
Program će i dalje poticati prijevode europske literature s planiranih više od 5 500 knjiga i ostalih literarnih djela. Programska aktivnost MEDIA će poduprijeti svjetsku distribuciju više od 1 000 europskih filmova te pomoći profesionalcima u audiovizualnom sektoru u njihovoj međunarodnoj karijeri. Zahvaljujući uspješnom programu MEDIA, udio europskih filmova u europskim kinima je porastao s 36 % 1989. godine na 54 % u 2009. godini. Mreža „Europa Cinemas“ broji više od 2 000 većinom nezavisnih kinodvorana u 475 gradova diljem Europe.
Koji su izazovi novog programa?
S obzirom na raznoliko tržište – vrlo veliki. Europska unija broji 23 službena jezika, 3 pisma i više od 60 službeno priznatih regionalnih i manjinskih jezika. Istraživanje
Eurobarometra iz 2007. godine je pokazalo da samo jedan mali postotak europskih građana gleda strane filmove, a njih samo 7% čita knjige stranih autora. Stoga će u fokusu izazova novog programa biti izgradnja sektorskog kapaciteta direktne interakcije s publikom raznim mogućim kanalima. Plan je
Komisije doprijeti novim programom, direktno i indirektno, do više od 100 milijuna ljudi.
Kako će se upravljati novim programom?
Kreativna Europa će biti jednostavniji, pristupačniji i prepoznatljiviji program za sve europske profesionalce u kulturnom i kreativnom sektoru bez obzira na disciplinu unutar njega. Program će i dalje voditi
Izvršna agencija za obrazovanje, kulturu i audiovizualnu djelatnost.
Mogu li u programu sudjelovati privatne osobe?
Kreativna Europa, baš kao i dosadašnji programi, MEDIA i
Kultura, neće biti otvoren za pojedinačne prijave već samo za pravne osobe odnosno kulturne organizacije i institucije kroz koje se planira sudjelovanje više od 300 000 umjetnika i kulturnih djelatnika u samom programu.
Koje zemlje će moći sudjelovati u novom programu?
Kreativna Europa će biti otvorena za sve zemlje članice EU, zemlje članice EFTA-e (Island, Lihtenštajn, Norveška i Švicarska), zemlje kandidatkinje, potencijalne kandidatkinje i susjedne zemlje. Ostale zemlje će moći sudjelovati u programu u određenoj mjeri.
Što će biti s MEDIA Mundus programom?
MEDIA Mundus, program koji potiče suradnju između europskih i ostalih svjetskih stručnjaka i profesionalaca u međunarodnoj distribuciji europskih filmova, će biti integriran u programsku aktivnost MEDIA programa
Kreativna Europa.
Kreativna Europa podrazumijeva i međusektorski pod-programi, što se pod time misli?
Navedeni pod-program sastoji se od dva dijela: mogućnost financijskog jamstva koju će voditi Europski investicijski fond radi lakšeg pristupa bankovnim zajmovima manjih kulturnih operatera; financiranje studija, analiza i prikupljanja podataka s ciljem poboljšanja evidencije radi oblikovanja kulturne politike.
Nije li učinkovitije direktno financiranje korisnika od garancije za bankovne kredite?
Garancija ima multiplikativni efekt i privlači dodatno financiranje od strane investitora zbog dijeljenja financijskog rizika s Europskom unijom. Ovo je i sad već vidljivo u trenutnom programu MEDIA odnosno jamstvenom fondu za produkciju gdje je kontribucija Europske unije od 2 milijuna EUR-a osigurala bankovne pozajmice filmskim producentima u iznosu od 18 milijuna EUR-a.
Više...