FESTIVAL POLIS: IZLOŽBA O PRAZNIM PROSTORIMA, PERFORMANS "TRANSMITTANCE" I RAZGOVOR O POSTINDUSTRIJSKOM GRADU
Ovogodišnji, šesti po redu, multidisciplinarni festival Polis održan je unatoč recesiji i drastično smanjenom proračunu proteklog vikenda, u Kulturnom centru "Karlo Roje", a u potpunosti je bio posvećen svomu gradu, Puli. Bivša vojarna "Roje" danas je najživlje urbano i kulturno žarište Pule, stoga se pokazala kao idealno mjesto za sve programe ovogodišnjeg Polisa, čija je središnja tema bila postindustrijski grad.
Teoretičari, vizualni umjetnici, arhitekti i performeri raspravljali su o nizu otvorenih egzistencijalnih, kulturoloških, urbanih i sličnih gradskih pitanja te svatko na svoj način ponudio neku od mogućih vizija postindustrijskog grada.
Dvodnevni je program započeo u petak na večer otvorenjem izložbe "Prettv Vacant - prostori neizvjesnosti i diskontinuiteta". Autori su Damir Očko, Rimas Sakalauskas, Davor Sanvicenti, Dino Zrnec, Jasna Buić, Ilia, Andrej Korovljev, Lara Ušić, Pulska grupa i Igor Zirojević. Kustosica Branka Benčić o izložbi je, među ostalim, kazala da Pretty Vacant nameće pitanje praznih prostora i ispražnjenih, napuštenih industrijskih pogona. Prettyy Vacant obuhvaća različite umjetničke pozicije,.bliskog pogleda na svijet i zajedničkog detektiranja prostora radovima koji se kreću od istraživanja arhitekture, preko fotografije, filma umjetnika, videa i dokumentarnog filma do slikarstva.
I ovaj je Polis ostao vjeran svojim temeljima - prije svega stvarati, pa ostvareno prikazati. Tako je ovogodišnja festivalska produkcija - multimedijski performans "Transmittance" ostvaren u suradnji sa slovenskim zavodom Emanat, autorskom skupinom glazbenika, peformera i video umjetnika. Izveden je prvu večer festivala, nakon otvorenja izložbe, a sudjelovali su Maja Delak, Luka Prinčič, Marija Ferlin, Davor Sanvincenti i Marko Bolković. Zanimljivost performansa je u tome što oni koji nisu mogli doći u "Roje", u njemu su putem interneta mogli aktivno sudjelovati. Naime, "Transmittance" razmatra pojam publike i predstave, načine gledanja te gledatelja kao vanjskoga promatrača. Projekt istražuje virtualne prostore izvedbe, novo medijsku umjetnost kroz kreativnu uporabu slobodnog softvvarea i njegov učinak na umjetnički proces i suradnju.
Treći dio programa, onaj teorijski, održan je u subotu prije podne, a gost teoretičar ovogodišnje žarišne, postindustrijske teme bio je renomirani slovenski arhitekt i filozof Janko Rožič. "Polis otvara prava pitanja pulskim umjetnicima. Naime, Pula i njen festival će, siguran sam, otvorit sve bogatstvo energije i sinergije za generacije u 21. stoljeću. Bit će to nešto novo usklađeno sa starim. Sada, uoči ulaska Hrvatske u Europsku uniju, i Pula će dobiti veliku priliku za pokretanje dobrih pravaca. Imate jak prostor i vjerujem da ćete ga znati iskoristiti, kao i sve što će vam Europa pružiti", smatra Rožič.
Na naš upit misli li da će zapušteni pulski vojni objekti i brojni kompleksi napokon zaživjeti, odgovorio je: »Ima nade, pulski je vojni prostor stvoren da zaživi. Ovo je dosad sve bilo pre slabo, tako da mjesta za pesimizam više nema.« U programu Polis-razgovori uz Rožica su sudjelovali pulski arhitekti Leonid Zuban, Dino Krizmanić te Pulska grupa. Tradicionalno, programi Polisa nisu se naplaćivali i privukli su doista brojnu i šaroliko zainteresiranu publiku te pokazali kako se na najbolji mogući način može promišljati (napušteni vojni) prostor - njegovom uporabom.
"Polis se održava zahvaljujući entuzijazmu suradnika, dobrohotnosti kolega, kulturnih djelatnika grada, otvorenim vratima 'Rojca', partnerstvu sa slovenskim zavodom Emanat, uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Istarske županije i Turističke zajednice Grada Pule te logističku potporu Grada Pule", istaknula je Egle Vošten, direktorica Polisa, prilikom otvorenja festivala.
Tradicionalno, programi Polisa nisu se naplaćivali i privukli su doista brojnu i šaroliko zainteresiranu publiku te pokazali kako se na najbolji mogući način može promišljati (napušteni vojni) prostor - njegovom uporabom.
PAOLA ALBERTINI
VJESNIK, 30.05.2011.