U petak, 21. Studenoga 2008, Hrvatski sabor donio je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti prirode.
Hrvatski sabor donio je na 7. sjednici 21. studenoga 2008. Izmjene i dopune Zakona o zaštiti prirode. Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti prirode iz 2005. godine pristupilo se prvenstveno radi dodatnog usklađivanja s odredbama Uredbe Vijeća (EZ 338/97) o zaštiti vrsta divlje faune i flore zakonskim uređenjem trgovine u tom području i Direktivom Vijeća (92/43/EEZ) o očuvanju prirodnih staništa i divlje faune i flore (Direktiva o staništima). Također je izvršeno usklađivanje Zakona s odredbama naknadno donesenih propisa, prvenstveno odredbama Zakona o zaštiti okoliša, Prekršajnog zakona, Zakona o šumama, Zakona o lokalnoj (područnoj) i regionalnoj samoupravi i Zakona o koncesijama.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti uređuju se slijedeća osnovna pitanja.
1. Uređuje se prijenos nadležnosti za obavljanje poslova zaštite prirode sa ureda državne uprave u županijama, na upravna tijela u županijama, što je značajan doprinos daljnjoj decentralizaciji poslova u području zaštite prirode te ujedno predstavlja usklađivanje sa Zakonom o zaštiti okoliša (NN 110/07).
2. Dodatno se uređuje postupak provedbe ocjene prihvatljivosti zahvata te planova i programa na područjima koja su dio ekološke mreže Republike Hrvatske. Time se vrlo precizno prenose (transponiraju) odredbe Direktive o staništima (osobito članaka 6. stavka 3. i 4.) te usklađuje procedura s relevantnim odredbama Zakona o zaštiti okoliša i pripadajućih provedbenih propisa, Uredbom o procjeni utjecaja zahvata na okoliš (NN 64/08) te Uredbom o strateškoj procjeni utjecaja plana i programa na okoliš (NN 64/08). Također uvodi se pojam „ekološki značajnih područja Europske unije NATURA 2000“, što je osnovni preduvjet za donošenje propisa kojim će se proglasiti prijedlog područja NATURA 2000 koje Republika Hrvatska do dna pristupanja, treba predati Europskoj komisiji kao svoj doprinos europskoj mreži ekološki značajnih područja. Do sada se koristio termin „međunarodno značajna područja“ na što smo upozoreni od strane Europske komisije, obzirom da se u Direktivi o staništima jasno govorio „Europskoj ekološkoj mreži NATURA 2000“.
3. Utvrđuje se način izrade i donošenja programa zaštite šumskih ekoloških sustava za zaštićena područja u kojima nije dopušteno gospodarsko korištenje prirodnih dobara, sukladno Zakonu o šumama. Time se, za razliku od postojeće zakonske obaveze, obaveza izrade programa zaštite šumskih ekoloških sustava ograničava samo na ona zaštićena područja u kojima je zabranjeno gospodarsko korištenje prirodnih dobara (nacionalni parkovi, strogi i posebni rezervati.
4. Dodatno se usklađuju odredbe vezane uz zaštitu divljih svojti, u dijelu zakona koji propisuje ograničenja kada su u pitanju strogo zaštićene divlje svojte čime se postiže još veći stupanj usklađenosti s odredbama Direktive o staništima.
5. Obveza naknade štete koju prouzroče zaštićene životinje ograničena je na samo one štete koje prouzroči životinja u kategoriji stroge zaštite.
6. Usklađuju se odredbe o koncesijama sa novim Zakonom o koncesijama.
7. Potpunije se uređuje prekogranični promet i trgovina zaštićenim divljim svojtama, te utvrđuju sankcije na način kako je to propisano Uredbom Vijeća (EZ 338/97) o zaštiti vrsta divlje faune i flore zakonskim uređenjem trgovine u tom području.
8. Usklađuju se prekršajne odredbe sa materijalno pravnim i postupovnim odredbama, te sa prekršajnim sankcijama Prekršajnog zakona te je dana ovlast nadzornim i inspekcijskim službama da sankcioniraju neke protuzakonite aktivnosti koje su tim pravilnicima bile riješene (novi članak 70.a).
9. Općenito se, uzimajući u obzir dosadašnje iskustvo u provedbi Zakona, poboljšava izričaj radi osiguravanja lakše i bolje provedivosti Zakona. Tako je između ostalog popravljen izričaj vezano uz odredbe kojima se uređuje istraživanje zaštićenih prirodnih vrijednosti i speleoloških objekata u Republici Hrvatskoj te iznošenje iz Republike Hrvatske u znanstvene svrhe divljih svojti te njihovih dijelova koje nisu zaštićena prirodna vrijednost u smislu zakona.
U državnom proračunu, u razdjelu Ministarstva kulture, osigurana su sredstva za zaštitu prirode, iz kojih će se i nadalje osiguravati sredstva za provedbu Zakona o zaštiti prirode, uključujući i predložene izmjene i dopune.
Najave