Drvene igračke i neobične drvene skulpture u Gradecu (Zagrebačka županija) 12. lipnja 2025. godine
Radionica Zagonetno drvo iz ciklusa Ruksak (pun) skulptura održana je 12. lipnja 2025. godine u Dječjem vrtiću Din-don u Gradecu. Na radionici je sudjelovalo osamnaest djece od 5 do 6 godina te dvije odgojno-obrazovne djelatnice. Radionicu je vodio Matija Bobek.
Voditelj je započeo radionicu pričom o drvetu i prirodnim resursima koji su svuda oko nas. Uvodno izlaganje nastavio je tako što je svoj djeci podijelio friško orezane grane vrbe kojima treba oguliti koru. Tako mokre i skliske grane, odrezane u maštoviti oblik, djecu su dodatno motivirale za početak radionica. Djeca su koristila svoje noktiće i usput pitala i progovarala o raznim sličnim temama u svom djetinjstvu. Nakon toga voditelj je djeci pokazao razna ispolirana i neobična drvca i spominjao njihovu tvrdoću, teksturu, toplinu, oblik te samu svrhu namjene tog drva, kroz kratke zanimljivosti. Djeci je objasnio da su neki od ovih komadića na stolu (kao što je crni hrast- abonos) stari čak dvije tisuće godina, a pojedini komadići drva su zelene boje kao npr. tvrdo drvo pistacije koje je pogodno za izradu drške i sl. Tu je i plemenito drvo poput korijena masline koje pri brušenju miriše na trešnje i prekrasnih je šara!
Ovdje su suhe tikvice, naplavine, plodovi poput :žira, lješnjaka, kestena ili pak osušeni limun, eukaliptus ili šiška. Voditelj je djeci pripremio razni alat kao što su pilice, rašpe brojnih tvrdoća, brusni papiri, točkala, stege, kliješta, ljepilo, male škare, mala kliješta i slično. Tako su djeca pilila grančice i ostale neobične drvene elemente koje su stavljali u mali škripac i metodom pokušaja i pogrešaka stezali i otpuštali škripac više puta, dok nisu dovoljno čvrsto stegnuli. Nakon što su pripremili drvce, uzeli su brusni papir ili rašpu i rašpali drvo, ulagali su napor da bi obradili površinu. Malo zatim djeca su spajala komadiće ljepilom. U jednoj košari voditelj je djeci pripremio već skoro gotove radove koje su dovršavali i mogli ponijeti kući. S obzirom na to da je djeci teško odabrati što će izrađivati, autor je izradio posebno motivacijsko "kolo sreće" koje djeca zavrte i odaberu tj. izrađuju što je kazaljka pokazala.
Na posebno izrađenim kartončićima nacrtan je i napisan postupak izrade pojedine igračke (zvrk, sviralica, mala krigla, kockica, robot, autić i dr.) koji su neka djeca čitala kao zadatak. Djeca su odabirala dijelove i bušila rupice na drvenom kotačiću, da bi na kraju navodili na razne konopce. Tako su izradili igračku koju bi zavrtjeli i odmotali ,a ona bi davala posebni zvuk i vizualni efekt. Drugi su brusili već pripremljeni prsten od bambusa i na njega lijepili perlicu ili kamenčić u boji da bi dobili prsten.
Pokraj "radione" nalazilo se niz igračaka i brojnih dijelova koji se međusobno spajaju i tvore novu igru. Taj dio naziva se „istraživalica". Ovdje su vage tj. igračke kojima djeca uspoređuju težine elemenata, razna vozila životinjskih ili prirodnih motiva te bageri sa sustavom kolotura za vuču drugog vozila i slične kreativne igračke poput križić kružić, stolne košarke, igra balansiraj drvo i sl. Djeca su bila jako koncentrirana i tiha, razmjenjivali su dijelove, premještali ih i imenovali pri simboličnoj igri. Trenirali su finu motoriku i razmišljali, a pritom računali i učili osnove fizike, logike i estetike ovog eko-odgoja. U jednom od kutaka autor im je pripremio malu izložbu novijih skulptura.
Ovdje su djeca i voditelj porazgovarali o današnjem iskustvu i mogućnostima ručne izrade koje su naši preci njegovali stoljećima, a evo danas tu vještinu Matija Bobek s velikim veseljem prenosi na našu djecu.