Ova mjera Ministarstva kulture i medija namijenjena je potpori održavanju književnih programa u knjižarama kojima se nastoji potaknuti same knjižare na organizaciju manjih formata susreta autora, prevoditelja, urednika, ljudi od knjige s užim krugom zainteresiranih čitatelja. Želi se potaknuti praksu otvaranja intenzivnije komunikacije autora s čitateljskom publikom, ne samo za vrijeme književnih sajmova, već i kroz formate poput potpisivanja knjiga, naročito novih izdanja u knjižarama kojima bi se potaknulo čitatelja da kroz bliži susret, razgovor s autorom otkrije, ponekad i zatomljenu, ljubav prema čitanju, a uostalom - da i kupi koju knjigu više u knjižari.
Prema uvjetima Javnog poziva financiraju se sljedeći programi u knjižarama:
- gostovanja domaćih i stranih autora (prevoditelja, urednika, kritičara…) s ciljem predstavljanja novih izdanja
- autorska čitanja i potpisivanja knjiga
- programi poticanja čitanja (radionice, pričaonice, susreti i sl.), uključujući i događanja organizirana u suradnji sa školama, vrtićima, domovima umirovljenika i sl.
- književni klubovi (tematski, prigodni, usmjereni na pojedine generacije i sl.)
- tematska promidžbeno-prodajna događanja
- interdisciplinarni i multidisciplinarni programi (izložbe, glazbeni programi, gostovanja programa izvedbenih umjetnosti manjih formata i sl. vezanih uz knjigu i književnost) kojima se promiče kultura čitanja.
Prihvatljivi
izravni troškovi organizacije književnih programa u knjižarama su:
- autorski honorari sudionicima (autori, prevoditelji, urednici, kritičari, moderatori…)
- prijevoz i smještaj sudionika,
- honorari organizatorima,
- ostali honorari (obvezno specificirati u prijavi),
- grafičko oblikovanje i tisak plakata i brošura,
- oglašavanje u medijima, na mrežnim stranicama i društvenim mrežama
Prihvatljivi
neizravni troškovi:
- najviše 10 % odobrenog iznosa može biti utrošeno za režijske troškove organizatora;
- najviše 15 % odobrenih sredstava može biti potrošeno na organizaciju domjenka u okviru sufinanciranoga programa.
Najmanje 50% odobrenih sredstava korisnik potpore dužan je isplatiti domaćim autorima (uključujući prevoditelje, urednike, kritičare, moderatore…) za sudjelovanje u književnim programima.
Za programe potpore književnim programima u knjižarskoj djelatnosti u 2025. godini pristiglo je 10 prijava za organizaciju književnih programa u Zagrebu, Puli, Rijeci, Osijeku, Šibeniku i drugim gradovima.
Sve prijavljene programe vrednovalo je
Kulturno vijeće za knjižnu, nakladničku i knjižarsku djelatnost.
Na temelju prijedloga Vijeća ministrica kulture i medija donijela je odluku o sufinanciranju sljedećih programa:
|
Naziv predlagatelja |
Naziv prijave |
Mjesto |
ODOBRENO |
1 |
Castropola d.o.o. |
Aktivnosti u klubu-knjižari Giardini 2 u 2025. godini |
PULA |
15.000,00 € |
2 |
Crveni bicikl j.d.o.o. |
Tribine Zeitgeist |
ZAGREB |
5.000,00 € |
3 |
Dobra knjiga d.o.o. |
Kul u gradu i Mala slova |
ZAGREB |
10.000,00 € |
4 |
Fraktura d.o.o. |
Književni programi u Knjižari Fraktura |
ZAGREB |
13.000,00 € |
5 |
Ibis grafika |
Pop-up knjižara Pričozemske |
ZAGREB, ŠIBENIK |
14.000,00 € |
6 |
Kaloma d.o.o. |
Knjiguljica dječji klub |
KARLOVAC |
8.000,00 € |
7 |
Svjetla grada d.o.o. Knjižara Nova |
Klub knjižare Nova Vam predstavlja |
OSIJEK |
10.000,00 € |
8 |
V.B.Z. d.o.o |
Književnost u srcu (V.B.Z. knjižara u Rijeci) |
RIJEKA |
10.000,00 € |
9 |
Vuković & Runjić, nakladnici i knjižari |
Život knjižare/Ljepota slova |
ZAGREB |
3.000,00 € |
10 |
Znanje d.o.o. |
Školarci u knjižari: Životni put jedne knjige, programi u 13 knjižara Znanja |
ZAGREB |
13.000,00 € |
|
|
|
|
101.000,00 € |
Svi prijavljeni programi dobre su kvalitete tako da nijedna prijava nije odbijena, a
sredstva su u odnosu na prethodnu godinu povećana gotovo za 30 %.
Najveći problem je slaba vidljivost ovog programa i slab odaziv knjižara koje su spremne organizirati manje književne programe te namjenska odobrena sredstva utrošiti na gostovanja autora s ciljem promocije i povećanja prodaje knjiga. S druge strane nekolicina knjižara koja redovito koristi ova namjenska sredstva organizira događanja vrlo visoke kvalitete, a ulaganjem u promidžbu ta su događanja vidljiva i posjećena, a često i medijski popraćena.