O izazovima u razvoju čitalačkih vještina i navika čitanja mladih ljudi na konferenciji povodom Dana europskih autora 2024.

25. - 26. ožujka 2024., Leuven - U kontekstu inicijative Europske komisije Dan europskih autora, nastale s ciljem poticanja mladih generacija na čitanje te otkrivanja bogatstva europske književnosti, u belgijskom Leuvenu održana je konferencija koja je okupila predstavnike ministarstava kulture i obrazovanja iz 40 zemalja koje sudjeluju u programu Kreativna Europa Erasmus +.

Konferenciju je otvorila povjerenica Europske komisije za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade Iliana Ivanova istaknuvši kako je inicijativa Dan europskih autora izvrstan podsjetnik na važnost čitanja u svim dobnim skupinama i svim dijelovima Europe. Izrazila je zadovoljstvo činjenicom da 10 godina od pokretanja Kreativne Europe taj program nastavlja kvalitetno osmišljavati inovativne načine za pružanje podrške kulturnim i kreativnim sektorima. Konferencija je omogućila razmjenu dobrih praksi koje promiču čitanje od rane dobi putem formalnog i neformalnog učenja, isticanje uloge europskih autora i književnih stručnjaka u promicanju čitanja i višejezičnosti u školama (i izvan njih) te prijedlog preporuka o tome kako se suočiti s izazovima u razvoju čitalačkih vještina i navika čitanja mladih ljudi.
 
Inicijativa Dan europskih autora omogućuje učenicima upoznavanje s autorima, izdavačkim procesom te pruža mladima priliku da se suoče s aktualnim društvenim i osobnim izazovima. U okviru inicijative pozvane su škole, knjižnice, knjižare i druge srodne ustanove da organiziraju aktivnosti vezane uz čitanje u svojim ustanovama, a koje su usmjerene na europske autore:
 
  • organizirano čitanje u školama, knjižnicama i knjižarama
  • turneja 120 europskih autora koji će upoznati čitatelje u 40 zemalja što sudjeluju u programu Kreativna Europa
  • konferencija o europskoj dimenziji u promidžbi čitanja. 

Podsjećamo da brojnim mjerama hrvatska Vlada potiče čitanje, a od 2017. godine, kada je usvojila Nacionalnu strategiju poticanja čitanja, raznim programima kao što su Rođeni za čitanje i Godina čitanja pridonosi razvoju kulture čitanja i omogućuje sve većem broju hrvatskih građana čitanje sa zadovoljstvom i razumijevanjem.

Nedavno smo objavili i Nacionalno istraživanje čitalačke pismenosti osnovnoškolaca u Republici Hrvatskoj, koje je provedeno u veljači 2023. godine u 85 osnovnih škola iz svih dijelova Hrvatske, kako bi se ispitala čitalačka pismenost i navike učenika petih i sedmih razreda.  
 

Pisane vijesti