Moja babusja ne poznaje izraz biopower u Virovitici (Virovitičko-podravska županija) 13. studenog 2023. godine


Predstava „Moja babusja ne poznaje izraz biopower” i radionica „Mala aktivistička intervencija”  održane su 13. studenog 2023. godine u Učeničkom domu u Virovitici. Autori i izvođači predstave i radionice su plesna umjetnica Nastasja Štefanić Kralj te video umjetnik i režiser Matija Kralj Štefanić. Predstavu je pogledalo 14 učenika i dvoje odgojno-obrazovna djelatnika dok je na radionici sudjelovalo 10 učenika i jedan odgojno-obrazovni djelatnik. Predstava je održana u Kazalištu Virovitica dok je radionica održana u jednoj od prostorija učeničkog doma.

Plesna predstava „Moja babusja ne poznaje izraz biopower” projekt je autorice Nastasje Štefanić Kralj i Matije Kralja Štefanića nastao kao reakcija na rusku invaziju Ukrajine, a vezuje se na ukrajinsko porijeklo autorice, prije svega činjenicu da njena baka i dalje, za čitavo vrijeme trajanja rata, živi u Berdyansku u Ukrajini, pod ruskom okupacijom.

Kako i sam naslov izvedbe sugerira, autori kombiniraju iskustveni pristup sa teorijskim uvidima stvarajući intimistički solo koji se odmiče od direktnog političkog agitiranja, ali na drugi način direktno i otvoreno progovara o „ideji“ rata. Rodbinske veze autorice s Ukrajinom tako postaju okvir tematiziranja puno širih pitanja o prirodi ljudske egzistencije u svijetu u kojemu je ratno stanje „normalno”, permanentno stanje.

Nakon predstave održano je predavanje o aktivizmu u umjetnosti te o aktivizmu općenito. Kroz predavanje učenici su se upoznali s definicijama i povijesti termina „aktivizam“, te su im predstavljene predstavnice sufražetkinja, izložba u sklopu V&A muzeja London, hrvatske i strane umjetnice i umjetnici. Učenici su sa zanimanjem pratili predavanje, prepoznavali ponajviše umjetnike iz popularne/rock glazbene scene (2Pac, J. Cash, Lennon..).

Zatim se održala radionica izrade aktivističkih plakata. Na radionicu su učenici trebali donijeti po jedan predmet/objekt koji ih podsjeća na njihovu obitelj i vrijeme provedeno s najmilijima. Zadatak im je bio da odaberu jednu od tema aktivizma (ekologija, antiratna tema, politička tema - rodna pitanja, marginalizirane skupine, pitanje javnog prostora...) te da naprave plakate koji će biti edukativnog tipa, ali kojima će također prenijeti određenu poruku kroz koju se zalažu za promjene za koje i sami smatraju da su potrebne. Učenici su se grupirali u tri grupe i napravili plakate tematizirajući probleme u zdravstvenom i veterinarskom sustavu u kojem poznanstva i „veze“ olakšavaju i spašavaju živote ljudima i životinjama temeljeći tvrdnje na vlastitim iskustvima. U predstavljanje problematike implementirale su i problem rodnih stereotipa patrijarhalnog društva u kojima je glas žene manje uvažavan zbog „prevelike emotivnosti“. Naslov rada bio je „Zdravstvo, novac i moć“. Druga grupa fokusirala se na problem manjka učeničkih domova, odnosno manjak prostora u domu koji koriste. Kroz ovaj rad došli su do nekoliko problema s kojima su korisnici doma suočeni poput manjka privatnog prostora jer u svaku sobu smješteno je šestero učenika/ca, manjka prostora za osobnu higijenu, a zanimljiv element je bio i nedostatak utičnica u sobama. Treća grupa odlučila je izaći izvan zadanih okvira i predstaviti svoj fokus kroz malu predstavu osmišljenu u toku radionice. Kroz predstavu progovorile su o solidarnosti i prepoznavanju ratnih trauma u generacijama njihovih roditelja i djedova/baka sugerirajući osjećaj anksioznosti u iščekivanju vlastitih ratnih trauma kroz fiktivni događaj kojim završavaju predstavu.