Igra svjetla i sjene u mjestu Krnjak (Karlovačka županija) 16. listopada 2023. godine


Likovna radionica „Pokretni fotogram“ održana je 16. listopada 2023. godine u Osnovnoj školi Katarine Zrinski Krnjak u mjestu Krnjak. Na radionici je sudjelovao 21 učenik 7. i 8. razreda i školska knjižničarka Božica Tominac. Radionicu su vodile viša asistentica Nina Licul uz dvije studentice 2. godine diplomskog studija Likovne pedagogije Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci, Miriam Volarić i Vannom Janković.

Prije dolaska učenika i izvedbe radionice „Pokretni fotogram“, tim s Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci čekao je zahtjevan zadatak: obložiti aluminijskom folijom prozore školske knjižnice u kojoj će se realizirati radionica, kako bi čim u nju ušlo čim manje svjetlosti i time osigurati uspješnost izvedbe fotograma. Tom teškom zadatku pripomogli su školska knjižničarka Božica Tominac i domar škole.

Nakon uvodnog upoznavanja, podjele ulaznica - bedževa i podjele učenika u manje grupe, studentice su kroz demonstraciju tehnike pokazali svaki korak u izradi fotograma kako bi učenici stekli uvid u dobivanje negativne trajne slike na fotoosjetljivom papiru. Prvi korak je bio stvaranje kompozicije od različitih predmeta i crteža markerom na prozirnoj foliji. Zatim se kompozicija u dodatno zamračenoj kutiji stavljala na prednju stranu fotoosjetljivog papira, te se osvjetljavala bljeskalicom mobilnog telefona na dvije sekunde. Idući korak bio je isti papir umočiti 20 sekundi u razvijač, zatim u prekidnu kupku pa u fiksir. Iako su prvi fotogrami bili previše osvjetljeni, pogreške su se svakim idućim fotogramom smanjivale, te su bili sve uspješniji. Učenike se nastojalo potaknuti na stvaranje likovnog ritma, poput onih na serigrafijama i plakatima hrvatskog slikara, grafičara i dizajnera Ivana Picelja, pa su elemente izmjenjivali na način da su im mijenjali položaj ili veličinu. Kada je svaka grupa napravila po nekoliko fotograma, uslijedio je idući korak.

U učionicu je ponovno prodrlo vanjsko svjetlo, a učenici su mobilnim kamerama fotografirali svoje fotograme, te ih spajali u gif-animacije. Tako su njihovi fotogrami dobili novu vrijednost i nastali su „pokretni fotogrami“. Učenici su izrazili pozitivne stavove o tehnici i potvrdili da bi rado ponovili sudjelovanje na ovakvoj radionici u svojoj školi.