Ministarstvo kulture je u prosincu 2019. objavilo Javni poziv učenicima osnovnih i srednjih škola za videonajave knjiga. Poziv učenicima jedna je od mjera Akcijskog plana Nacionalne strategije poticanja čitanja, s ciljem doprinosa razvoju kulture čitanja.
Na Poziv koji je trajao do veljače 2020. godine pristigla je 281 prijava iz svih krajeva Hrvatske. Tako su iz ukupno 65 gradova u kategoriji od 1. – 4. razreda prijavljena 44 rada, u kategoriji od 5. – 8. razreda 111 radova, a u kategoriji srednjoškolaca prijavljeno je 126 učeničkih radova.
Veliki odaziv i kreativnost učenika svjedoče o njihovom interesu za knjigu i književnost, ali i za filmski medij kao način izražavanja. Naročito je zanimljivo da su učenici, ponajviše srednjoškolci, pokazali da njihovi književni interesi izlaze iz okvira zadane školske lektire, iako su spremni i nju kreativno promišljati i tumačiti, što zajednički govori u prilog poticanju čitanja u smislu širenja dječjih perspektiva i barem djelomičnom zadovoljavanju njihove neizmjerne radoznalosti i otvorenosti.
Pogledajte kako je 2. razred OŠ „Vladimir Nazor“ iz Duge Rese najavio svoj prvonagrađeni video:
https://vimeo.com/411077373
Vjerujemo da će ovakav oblik poticanja čitanja doprinijeti tome da će i neki, možda nesigurni mladi čitatelji, preporukom svojih vršnjaka postati novootkriveni ljubitelji literature koji će svoju strast nesebično dalje dijeliti s drugima.
Prvonagrađeni radovi dolaze iz Duge Rese, Dalja i Varaždina, a to su:
OŠ 1.- 4. RAZRED
Učenici 2. razreda OŠ "Vladimir Nazor", Duga Resa
Naslov videonajave: NEĆU
Djelo Sunčane Škrinjarić: Gospođica Neću
OŠ 5. - 8. RAZRED
Učenici 6. razreda OŠ "Dalj", Dalj
Naslov videonajave: TAJNA OGRLICA SA SEDAM RUBINA
Djelo Ivone Šajatović: Tajna ogrlica sa sedam rubina
SŠ 1.- 4. RAZRED
Učenici 3. razreda Prve gimnazije Varaždin, Varaždin
Naslov videonajave: UBOJSTVO U ORIENT EXPRESSU
Djelo Agathe Christie: Ubojstvo u Orient Expressu
Obrazloženja povjerenstva:
NEĆU
U kategoriji mlađih osnovnoškolaca zaprimili smo 44 rada. Iako su mnogi prezenteri i sudionici bili neodoljivi, jednoglasno smo se složili oko nagrađenog naslova „NEĆU“ skupine autora 2. razreda OŠ Vladimira Nazora iz Duge Rese, nastalog kao najava za knjigu „Gospođica Neću“ Sunčane Škrinjarić. „Neću“ sadržava sve potrebne elemente za uspješnu i efektnu najavu knjige; promišljeni koncept, vješto korištene elemente filmskog jezika primjerene uzrastu, zajednički rad više učenika te mentorstvo nastavnice koje jasno usmjerava, ali ne nameće. Ovo je svakako najava koja nas poziva na čitanje. Uz nagrađeni, posebno smo pohvalili još četiri naslova koji su se istaknuli svaki svojim specifičnostima.
TAJNA OGRLICE SA SEDAM RUBINA
Učenički videouradak za najavu knjige „Tajna ogrlice sa sedam rubina“ odabran je kao pobjednički u kategoriji od 5. do 8. razreda. Radi se o lektirnom naslovu za koji učenici u najavi obrazlažu zašto im se svidio i na kakvo ih je istraživanje potaknuo. Rad odlikuje kreativna suradnja većeg broja učenika, originalna ideja koja se provodi kroz formu kratkih pitanja i odgovora, sniman je na nekoliko lokacija, a i ostali glumci u videu odabrani su tako da najavi daju poseban doprinos u žanru trilera. Kolektivna složnost i entuzijazam oko ovog uratka, kao i korisne informacije koje smo dobili o knjizi, duhoviti i zabavni dijelovi kratkog filma govore u prilog tomu koliko su se učenici potrudili i složno radili na ovom projektu tijekom duljeg perioda. Zbog svega toga odlučeno je da u gore spomenutoj kategoriji ovaj videouradak proglasimo pobjedničkim.
UBOJSTVO U ORIENT EXPRESSU
Među 126 srednjoškolskih radova odlučili smo nagraditi videonajavu „Ubojstvo u Orient Expressu“ Ree Galić. U izradi videonajave sudjelovao je velik broj učenika pa ona, uz ambicioznu kostimografiju iz prve polovice 20. stoljeća te originalnu scenografiju (vlak HŽ-a), na efektan način predstavlja detektivski roman Agathe Christie. Autori pritom ne prepričavaju radnju doslovno, već je na specifičan audiovizualni način interpretiraju, pri čemu se posebno ističe završna montažna sekvenca.
Uz najbolji rad povjerenstvo je u svakoj kategoriji pohvalilo još nekoliko radova
(poveznica na radove) koji su se istaknuli svojim pristupom zadatku i obradom teme, odnosno prema njihovom obrazloženju:
„Osim navedenih radova odlučili smo pohvaliti još dvanaest radova koji se ističu svojim formalno zanimljivim pristupom, uspješno izbjegavši zamke konvencionalnosti. Dok je mnogo autora pribjeglo poznatim žanrovima slideshowa, najavama nalik na one filmske, usmenim prezentacijama ili glumi odabranih scena iz romana, radovi koje izdvajamo služe se filmskim izražajnim sredstvima i doimaju se svježima i zaigranima.“
Učenici autori pohvaljenih radova dolaze iz Psarjeva Gornjeg, Bribira, Slavonskog Broda, Zlatara, Dalja, Dragalića, Potpićana, Velike Gorice, Varaždina, Pule, Zagreba, Osijeka i Čakovca.
Ministarstvo kulture nagradit će prvonagrađene radove u tri dobne kategorije. Razredu iz kojeg dolazi autor/autori organizirat će se izlet s kulturno-umjetničkim programom u dogovoru sa školom, s obzirom na novonastale okolnosti, u školskoj godini 2020./2021.
Škole iz kojih dolaze učenici autori
pohvaljenih videoradova obogatit će donacijom Ministarstva kulture svoje školske knjižnice izborom knjiga za čitanje iz užitka.
Svi nagrađeni i pohvaljeni videoradovi bit će javno dostupni i dijeljeni preko mrežnih stranica Ministarstva kulture te se nadamo da će potaknuti čitatelje svih uzrasta na još intenzivnije uživanje u čitanju.
Povjerenstvo za vrednovanje pristiglih prijava radilo je u sljedećem sastavu:
filmski redatelj Igor Bezinović, filmska redateljica Čejena Černić i književnica Ivana Bodrožić.
Nakon pregleda svih prijavljenih videonajava knjiga – učeničkih radova povjerenstvo je, vodeći se kriterijima izvrsnosti, jasnoće i maštovitosti, odabralo najbolje filmske radove svojih mladih kolega.
Zahvaljujemo svim učenicima na sudjelovanju, a učiteljima i nastavnicima na podršci te iskreno čestitamo najboljima. Zahvaljujemo i povjerenstvu na predanom radu.
Čitajmo da ne ostanemo bez riječi!
* Ministarstvo kulture ne snosi odgovornost za uređenje pitanja autorskih prava na prilozima
Pisane vijesti |
Odgoj i obrazovanje