U okviru predsjedanja Republike Hrvatske Vijećem Europske unije u utorak, 3. ožujka 2020., godine svečano je otvorena izložba „Miroslav Kraljević-hrvatski modernist i tri najistaknutija sljedbenika Kraljevićeva nasljeđa u hrvatskom slikarstvu prve polovice 20. stoljeća – Uzelac, Gecan, Trepše“ u reprezentativnoj palači Várkert Bazár u Budimpešti.
Kao izaslanik ministrice kulture dr. sc. Nine Obuljen Koržinek na otvorenju je sudjelovao državni tajnik dr. sc. Ivica Poljičak koji je istaknuo izložbu kao dio pomno osmišljenog kulturnog programa u ovoj značajnoj godini za Hrvatsku koja po prvi puta predvodi dvije važne misije na europskoj razini poput predsjedanja Vijećem Europske unije i projekta Europske prijestolnice kulture.
Državni je tajnik naglasio kako se radi o jedinstvenoj prilici kojom će Hrvatska, kroz stotinjak kulturno-umjetničkih programa svih umjetničkih disciplina, Europi prezentirati raznolikost svoje kulture kao baštinske tako i suvremene te razvijati kulturni dijalog s državama u kojima se predstavlja te izrazio nadu o postizanju velike vidljivosti hrvatske kulture i umjetnosti u europskim središtima.
Istaknuvši kako je izložba još jedna jedinstvena prilika za produbljivanje dijaloga, razmjenu iskustava i ideja, državni je tajnik dodao kako su kulturni odnosi između dviju prijateljskih zemalja, Hrvatske i Mađarske, primjer odlične i sadržajne suradnje u području kulture i umjetnosti, a čija su ministarstva sklopila Program kulturne suradnje čime i na formalan način demonstriraju podršku sjajnoj dinamici razmjene umjetničkih projekata.
Tom se prigodom okupljenima obratio i predstavnik Ministarstva ljudskih resursa Mađarske, državni tajnik za kulturu Péter Fekete, gradonačelnik Požege Darko Puljašić te autor izložbe, povjesničar umjetnosti i likovni kritičar dr. sc. Zvonko Maković koji je rekao nekoliko riječi o stvaralaštvu i značaju Miroslava Kraljevića.
„Kraljevićev impresionizam pripada liniji Manet – Cézanne, ali kada se promatra s tematske razine jasno se vide referencije na onaj kompleks koji su najbolje definirali Manet, Degas i Caillebotte, slikari modernoga, urbanog života, ali i izrazito socijalne osviještenosti" rekao je Maković te dodao kako je socijalni aspekt sadržaj koji je na dobar način u hrvatsko slikarstvo uveo upravo Miroslav Kraljević. Istaknuo je i kako "nitko prije njega nije na tako jednostavan način ulazio u sve društvene sfere osjećajući se svugdje podjednako prirodno. Od kazališta, pomodnih salona do kavana i bordela. Kada slika trg i krovove kuća svoje Požege te most na Seinei, pogled na Panthéon ili prizore iz ruskog baleta u Théâtre Châtelet, pa one iz kavana i bordela, on sve promatra i prihvaća istim osjećajem.“
Izložba predstavlja antologijski odabir najznačajnijih djela Miroslava Kraljevića i izravnih sljedbenika njegovog slikarskog i ikonografskog naslijeđa – najvećim dijelom iz fundusa Moderne galerije. Autori izložbe su dugogodišnja ravnateljica Moderne galerije Biserka Rauter Plančić i povjesničar umjetnosti i likovni kritičar dr. sc. Zvonko Maković.
Izložba koja se u Budimpešti može razgledati do 29. ožujka realizirana je uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Ministarstva ljudskih resursa Mađarske, Grada Požege i Turističkih zajednica grada Zagreba i grada Požege, a prati je dvojezični katalog na engleskom i mađarskom jeziku u izdanju mađarskih partnera, s tekstovima dr. sc. Zvonka Makovića i Biserke Rauter Plančić. Grafičko oblikovanje kataloga potpisuje mađarski dizajner István Bába.
foto: Foto Goran Vranić© Moderna galerija, Zagreb
Iz medija:
HRT, 29.2.2020.
Pisane vijesti