Predstavljen nastup Hrvatske na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti na Venecijanskom bijenalu

U povodu nastupa Hrvatske na 58. Međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti na Venecijanskom bijenalu u Ministarstvu kulture u ponedjeljak, 29. travnja 2019. godine održana je konferencija za medije.

Uz pomoćnicu ministrice dr. sc. Ivu Hraste Sočo konferenciji su prisustvovali autor izložbe Igor Grubić, kustosica Katerina Gregos, ravnateljica Moderne galerije Biserka Rauter Plančić i načelnica Sektora za razvoj kulture i umjetnosti Nevena Tudor Perković. 

Pomoćnica ministrice dr. sc. Iva Hraste Sočo istaknula je kako je ove godine naglasak bijenala na procesu nastajanja radova i na njihovoj društvenoj ulozi, objedinjujući tako užitak promatranja i kritičko promišljanje. Podsjetila ja kako je temeljem raspisanog Javnog poziva za isticanje kandidature za povjerenika hrvatskog nastupa na Venecijanskom bijenalu te nakon razmatranja 16 pristigla prijedloga, prosudbeno povjerenstvo jednoglasno odlučilo da predloženi projekt „Tragovi nestajanja (u tri čina)“ najpotpunije i najkvalitetnije odgovara svim razmatranim natječajnim kriterijima.

Pomoćnica ministrice rekla je kako se paviljon veličine 300 m2 nalazi u neposrednoj blizini Fondazione Prada te nadodala kako se prostor do sada nije koristio za nacionalne paviljone, ali je svojom arhitekturom napuštenog radnog prostora idealan za predstavljanje rada Igora Grubića. Dodala je i kako je Ministarstvo kulture za projekt izdvojilo 750.000,00 kuna te 80.000,00 eura za najam i adaptaciju prostora.

O samoj koncepciji i pojedinostima vezanim uz izložbu govorili su Igor Grubić i kustosica izložbe Katerina Gregos.

Projekt Igora Grubića, „Tragovi nestajanja (u tri čina)“ nastajao je tijekom trinaest godina, od 2006. do 2019. godine. Sačinjavaju ga tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljeni u posebno osmišljenoj mizansceni. Projekt je započeo 2006. kada umjetnik otpočinje dokumentirati poslijeratnu, tranzicijsku stvarnost u Hrvatskoj, posebice prelazak iz socijalizma u kapitalizam, s centralne, državno planirane ekonomije na ekonomiju slobodnog tržišta. Projektom se istražuje njegov utjecaj na promjene u stanovanju, urbanom tkivu, javnom prostoru i društvenim odnosima.

Divlja kuća, prvo poglavlje, odnosno „čin“ propituje promjene u domovima, stanovanju i javnom prostoru nakon privatizacije vlasništva i konsolidacije neoliberalizma u zemlji; Filigranski pločnik (2. čin) bavi se tradicionalnim zanatima poput lokalnih manufaktura i specijaliziranih radionica, naglašavajući koja su zanimanja preživjela, a koja su iščezla u novim ekonomskim okolnostima. Dekonstrukcija tvornice (3. čin) predstavlja niz ugaslih tvornica, monumentalnih podsjetnika na prelazak iz industrijskog u postindustrijsko doba i promijenjene uvjete rada. Istodobno je to i ambijent Grubićevog kratkometražnog filma Kako se kalio čelik u kojem se prepliću pitanja radničke povijesti, obiteljskih veza i generacijskih promjena, sugerirajući plodonosni potencijal budućih odnosa temeljenih na solidarnosti, zajedničkom društvenom prostoru i kreativnoj suradnji. Film je višestruko nagrađivan, a njegova će nova inačica po prvi puta biti predstavljena u Veneciji.


Igor Grubić, “How the steel was tempered”, 2018, animation,12 min

Grubićev umjetnički projekt čvrsto je usidren u humanističku dimenziju dokumentarne fotografije, spajajući poetiku, politiku i društvenu stvarnost. Projekt za Bijenale proširuje njegov već značajan doprinos društveno angažiranom dokumentarnom radu i očuvanju pamćenja hrvatske arhitektonske povijesti, rada i kulture. Njegov je opseg lokalan, ali i ekumenski, analizirajući promjene pod prijetnjom globalizacije, privatizacije i konsolidacije neoliberalizma. Naposljetku, projekt upućuje na nove situacije koje dolaze na mjesto starih, istodobno nas pozivajući da promislimo buduće načine zamišljanja i nastanjivanja našega svijeta.

Izložbu prati katalog s tekstovima Katerine Gregos i kustoskog kolektiva Što, kako i za koga/WHW koji je grafički oblikovala Rafaela Dražić. Izdavač kataloga je Sternberg Press, a suizdavač Moderna galerija. Izdavanje kataloga podržao je Kontakt: Umjetnička zbirka Erste Grupe i Fondacija ERSTE.

Hrvatski nastup na 58. Venecijanskom bijenalu organizira Moderna galerija, a povjerenik je Ministarstvo kulture RH.
 
Croatian Pavilion

International Art Exhibition - La Biennale di Venezia
 

http://croatianpavilion-venicebiennale.hr
https://www.facebook.com/CroatianPavilionVenice


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part I


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part III


Igor Grubić, “Traces of Disappearing (in three acts)”,  2019, photo-essay_Part III

Najave