„Ruksak pun kulture“ - likovno-literarna radionica „Sve(i)mir“ u OŠ A. G. Matoš u Vinkovcima (Vukovarsko-srijemska županija) 30. studenog 2017. godine
Radionica Sve(i)mir umjetničko putovanje kroz astrofiziku, pjesništvo i likovnu umjetnosti, održana je u Osnovnoj školi A. G. Matoš u Vinkovcima, 30. studenog 2017 godine, a prisustvovalo je 36 učenika i troje profesora. Sadržaj radionice slojevito je postavljen kako bi se kroz tri stajališta mogla prikazati i proučiti tema Svemira. Radionica je bila podijeljena u dva dijela (literarni i likovni), a učenici su bili organizirani u grupe po 5 učenika.
U prvom dijelu radionice održano je kreativno pisanje haiku poezije na temu svemira, čemu je prethodilo popularno-znanstveno predavanje „Tajne svemira“. Predavanje koje je prethodilo radionici, motiviralo je učenicima 5 do. 8. razreda, nakon čega su učenici bili upoznati s haiku poezijom i pravilima o pisanju haiku poezije, što je bilo popraćeno brojnim ilustrativnim primjerima različitih haiku pjesnika, kao i primjerima samog autora Gorana Gatalice. Učenicima je u grupama bio zadan zadatak da napišu između 1 i 3 haiku pjesme, a koji su rezultat njihova doživljaja „tajna svemira“ (zvijezde, planeti, mjesec, i dr.).
Nakon poezije učenike u svijet likovnog jezika uvele su Nina Iris Bešlić i Ivana Kutuzović. Prezentirani su radovi Nine Iris Bešlić (kozmološki svjetovi) te su djeca mogla neposredno doživjeti izvedbu likovnog rada na temu svemir. Kako su radovi interaktivnog karaktera, učenici su sudjelovali u njima na način na koji bi sudjelovali posjetom u galeriji ili muzeju. Dva rada su imali svjetlosni izvor pomoću struje, a dva rada su koristila prirodan izvor svjetlosti (sunce).
Nakon upoznavanja s fizikom, kemijom, zemljopisom, pjesništvom i pjesničkim formama, te neposrednim doživljajem likovnog djela, učenicima je prikazana prezentacija fotografija svemira sa teleskopa Hubble i na kraju oblikovanje svemira kroz rad suvremenih umjetnika. Prilikom pregledavanja prezentacije učenici su imali prilike kroz diskusiju i kreativno promišljanje sami otkrivati tehnike i načine izvedbe likovnih djela suvremenih umjetnika što je bilo vrlo poticajno i zanimljivo. Također, kroz likovne radove suvremenih umjetnika koji se baziraju na jednostavnim likovnim formama i apstrakciji učenici su mogli provjeriti svoje znanje likovnog jezika prepoznavajući likovne kompozicije i likovne elemente od kojih je djelo sastavljeno. Imali su priliku usporediti likovni izražaj klasičnog prikaza zadane teme i prikaza zadane teme koji se javlja u suvremenoj umjetnosti.
Nakon objašnjenja zadatka učenici su prešli na praktični dio nastave gdje su oblikovali likovne elemente u geometrijskim oblicima, crtali su na prozirnim folijama svoj dojam svemira nastavno na prethodno viđene primjere fotografija svemira, te su instalirali rasvjetna tijela unutar svojih objekata/instalacija.
Nakon trosatne radionice pisanja haiku poezije i izrade umjetničke instalacije na temu „tajne svemira“ učenici su formirali kompoziciju
„Galaktičko vježbalište“, a rad je bio prezentiran u atriju škole.