Međunarodna konferencija na temu „Stvaranje i upravljanje doživljajima u kulturnom turizmu" na kojoj su sudionici konferencije iz deset zemalja razgovarali o mogućnostima razvoja kulturnog turizma održala se od 22. do 23. lipnja 2017. godine, na tvrđavi sv. Mihovila u Šibeniku.
FOTO: IVAN MIHALJEVIĆ
Državni tajnik u Ministarstvu kulture Ivica Poljičak otvorio je konferenciju istaknuvši da hrvatska baštinska kultura nije samo skup građevina, nego složeniji i veći koncept.
„Znanstveni pristup proučavaniju turizma bitno se promijenio. U središtu pozornosti više nisu u tolikoj mjeri istraživanja kojoj se „unatrag“ analiziraju događaji kako bi se onda mogli opisati procesi. Iz današnje perspektive od znanstvenika se očekuje da budu kreatori razvoja, da utječu na turistički razvitak. U tom smislu, vrlo je važno da se organiziraju ovakve konferencije da bi se razmijenila iskustva stečena na temu oblikovanja i upravljanja doživljajima u kulturnom turizmu. Izbor grada Šibenika i tvrđave svetog Mihovila pun je simbolike, jer je upravo Krešimirov grad doživio procvat kulturnog turizma u posljednjih desetak godina. Iz dana u dan vidimo kako kultura doprinosi razvoju, Tvrđava sv. Mihovila dobar je primjer toga, jer je unatrag deset godina bila samo prostor koji je trebalo zaštiti, a danas osim izvora identiteta ima i bitnu ulogu u gospodarskom razvoja grada Šibenika i ta priča ima svoju budućnost. To je mjesto gdje se Šibenik rodio na sam Božić 1066. godine, a danas se sve više brendira kao grad tvrđava. Znanstvenici koji se bave kulturnim turizmom na određen su način kreatori razvoja i to je iznimno važan trenutak", naglasio je državni tajnik Poljičak.
FOTO: IVAN MIHALJEVIĆ
Budući da se konferencija o kulturnom turizmu održava istodobno i u sklopu šibenskog Međunarodnog dječjeg festivala (MDF), Maja Trlaja, ravnateljica šibenskog HNK istaknula je kako je MDF više od 50 godina domaćin umjetnosti i promotor kulturnih vrijednosti, a gradska baština pozornica stvaralaštva za djecu, pa stoga grad Šibenik i festival imaju zajedničku sinergiju.
„Kako zadržati integritet grada i festivala, a opet biti u skladu s promjenom koju vrijeme donosi ? Na ovoj konferenciji okupili smo stručnjake koji nam mogu dati odgovore", kazala je Trlaja.
Pitanja konferencije, koju su osmislili i realizirali Jasen Boko i dr. Daniela Angelina Jelinčić su - Kako ponuditi kvalitetnu prezentaciju kulture na turističkom tržištu? Kako ispuniti očekivanja turista, a ne komercijalizirati kulturu u isto vrijeme? Kako biti drukčiji i kako ponuditi nezaboravan doživljaj prilikom predstavljanja autentične kulture na turističkoj karti svijeta?
FOTO: IVAN MIHALJEVIĆ
Kako je osnovni alat u stvaranju doživljaja destinacije ekonomija doživljaja, konferencija se fokusirala na izlaganja koja će ponuditi teorijska i praktična znanja iz tog područja. Važnost emocionalnog brendiranja danas se predstavlja kao jedan od najvažnijih elemenata kulturno-turističkog poslovanja te doprinosi uspješnom i održivom pomirenju kulture i turističke industrije, rečeno je.
Daniela Angelina Jelinčić iz Instituta za razvoj i međunarodne odnose navela je da djelatnici u kulturnom turizmu imaju zadaću kreirati sjećanja za posjetitelje, pri čemu ciljaju na emocije koje izazivaju u gostima kroz različite projekte.
Znanost navodi neke važne aspekte pri kreiranju doživljaja, dodaje, primjerice važnost korištenja svih pet osjetila u prezentaciji kulturne baštine, što nije uvijek lagano.
„Uz pomoć tih pet osjeta važno je ciljati na osobnost svakog pojedinca. Većina se doživljaja kreira na vizualnom i auditivnom, ali potrebno je znati uključiti okus ili miris, primjerice dodati nekoj atrakciji gastronomsku vrijednost, budući da je gastronomija kultura i stil života, što strašno utječe na cijelu ponudu", rekla je Jelinčić.
Također, važno je izbjegavati negativna obilježja s kojima bi se gosti mogli identificirati i ciljati na pozitivna, a bitan aspekt je i participacija, ističe, jer ako možemo goste navesti da sudjeluju u kreaciji atrakcija, njihovo iskustvo učinili smo pamtljivim, dodala je.
Konferencija „Stvaranje i upravljanje doživljajima u kulturnom turizmu“ najveća je konferencija tog tipa dosad organizirana u Hrvatskoj, za promišljanje razvoja hrvatskog kulturnog turizma i turističkog poslovanja.
FOTO: IVAN MIHALJEVIĆ
Među inozemnim izlagačima neki su od najvažnijih „kreatora doživljaja“ u svijetu: Caroline Couret, osnivačica i voditeljica Mreže kreativnog turizma i programa Kreativni turizam Barcelone, Alexander McCuaig, voditelj odjela strategije u tvrtki MET Studio, Velika Britanija, Teun den Dekker, kreativni direktor u tvrtki LAB Service & Experience Design, Nizozemska, Davinia Galea, direktorica u tvrtki ARC Research & Consultancy, predsjednica Uprave AP – Projekt arhitektura, Malta, Nancy Duxbury, znanstvena savjetnica pri Centru za društvene studije Sveučilišta u Coimbri u Portugalu, Manuela Graf, generalna direktorica „Putova kulture”, Beograd, i Yoel Mansfeld, profesor turističkog planiranja i razvoja sa Sveučilišta Haifa, Izrael.
Hrvatsku su predstavljali, uz ostale, Daniela Angelina Jelinčić iz Instituta za razvoj i međunarodne odnose, Slaven Tolj, umjetnički direktor projekta Rijeka – Europska prijestolnica kulture, Tihomir Jukić sa zagrebačkog Arhitektonskog fakulteta, ravnateljica Dubrovačkih ljetnih igara Ivana Medo Bogdanović, Darko Babić, predstojnik Katedre za muzeologiju i upravljanje baštinom zagrebačkog Filozofskog fakulteta, Dragana Lucija Ratković Aydemir, direktorica tvrtke Muze d.o.o. i potpredsjednica Hrvatske udruge za interpretaciju baštine, Sanjin Mihelić, ravnatelj zagrebačkog Arheološkog muzeja, autor i voditelj edukativnog muzejskog programa popularizacije arheologije u školama, Morana Periša, koordinator programa u ustanovi Tvrđave Šibenik, Petar Mišura, voditelj šibenskog Odjela za gospodarstvo, suradnik na projektima obnove kulturne baštine sredstvima fondova EU-a.
Konferencija je zaključena okruglim stolom pod nazivom „Uska grla, izazovi i perspektive razvoja kulturnog turizma", na kojem su se sudionicima konferencije pridružiti još desetoro domaćih stručnjaka. (MK/Hina)
Najave