Izvedbom fantastične opere „Klothó" poljske skladateljice Martyne Kosecke u izvedbi ansambla i solista Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca Rijeka u zagrebačkom Gradskom kazalištu Komediji u subotu, 23. travnja 2017., godine svečano je otvoren 29. Muzički biennale Zagreb.
Međunarodni festival suvremene glazbe koji ove godine do 29. travnja na nekoliko zagrebačkih kulturnih lokacija donosi raznoliki program od preko 30 događanja otvorila je pobjednica biennalskog natjecanja „5-Minute Opera Competition" 28. MBZ-a, a izvedba cjelovečernje opere na otvaranju ovogodišnjeg MBZ-a njezina je nagrada.
„Klothó" / FOTO: Matej Grgić, MBZ
Riječ je o fantastičnoj operi u jednom činu čija je Kosecka autorica glazbe, ali i libreta koji objedinjuje elemente iz nekoliko bajki i priča, među kojima su i one hrvatske spisateljice Ivane Brlić Mažuranić.
29. Muzički biennale otvorila je ministrica kulture dr. sc. Nina Obuljen Koržinek, izaslanica premijera Vlade Republike Hrvatske. U svome govoru ministrica kulture je napomenula kako je zahvaljujući novoj opernoj produkciji ostvareno partnerstvo s Veleposlanstvom Republike Poljske, kao i suradnja s Goethe institutom, Francuskim i Mađarskim institutom, Veleposlanstvom Kraljevine Norveške te više hrvatskih i inozemnih ustanova.
„Kroz biennalske programe hrvatska i međunarodna glazbena zajednica njeguju kulturu dijaloga još od znamenite 1961. kada se počinje graditi čvrsta struktura promicanja i poticanja umjetničke tolerancije i raznolikosti. U razdoblju od nešto više od pola stoljeća globalni svijet novoga zvuka dramatično se mijenjao, kao i kreativna platforma mnogih umjetničkih praksi, no simbol festivalskog identiteta nije se promijenio. To je apsolutna autorska sloboda stvaranja, koja poput panoramskoga zapisa prati sve evolucijske procese hrvatske, europske i svjetske suvremene glazbe u prošlom i ovom stoljeću.
Zahvaljujući takvoj otvorenosti stvoren je vrlo živ komunikacijski kanal među različitim generacijama skladateljima potpuno oprečnih stvaralačkih optika“, rekla je ministrica kulture.
Nadodala je kako je „kontinuirani dijalog sa svijetom doveo je do razmjene umjetnika, do antologijskih susreta sa skladateljima, njihovim ostvarenjima i glazbenicima, a hrvatska i inozemna javnost upoznala je mnoštvo paralelnih svjetova koje je kreativno povezivao fenomen suvremenog zvuka u kojemu se autori kreću potpuno neovisnim područjima istraživanja.“
"Žabica kraljica", ZKL / FOTO: HINA
Ove godine zemlja partner festivala je Poljska, pa je tako i ostatak autorskog tima iz Poljske; redatelj Krzystof Cicheński, kostimografkinja/scenografkinja Julia Kosek, te oblikovatelj videa Bartłomiej Szlachcic. Operom je na otvorenju dirigirao maestro Berislav Šipuš, a nakon prve biennalske izvedbe, "Klothó" će se izvesti u Budimpešti te u HNK-u Rijeka.
Festival u potpunosti posvećen Novoj glazbi – uključujući "klasike" suvremene glazbe kao i nove generacije skladatelja iz cijeloga svijeta - Muzički biennale Zagreb održava se svakog travnja neparnih godina u organizaciji Hrvatskog društva skladatelja (HDS).
Svojim programima MBZ teži obuhvaćanju najraznovrsnijih projekata, od simfonijskih orkestara i komornih ansambala, eksperimentalnog glazbenog teatra, suvremenog plesa, jazza, elektronike pa sve do alternativne glazbene scene, želeći Zagreb na nekoliko festivalskih dana koncem mjeseca travnja transformirati u centar kulture i umjetnosti kojem gravitiraju skladatelji, glazbeni kritičari, najbolji izvođači i ljubitelji suvremene glazbe šire regije i Europe.
U svrhu odgajanja nove publike i poticanja kreativnosti među mladima, velika je pozornost ovogodišnjeg programa na programima za djecu i mlade, pa je tako svečanom otvaranju prethodilo tzv. Veliko otvorenje za malene izvedbom dječje lutkarske predstave "Žabica kraljica" u Zagrebačkom kazalištu lutaka za koju je glazbu napisala mlada hrvatska skladateljica Sara Glojnarić.
Poznatom bajkovitom motivu preobrazbe žabe u kraljevića svojom je režijom život udahnuo Rene Medvešek.
„Sjajnu umjetničku kombinaciju pratio je ansambl koji čine sjajni glazbenici okupljeni iz različitih glazbeničkih konstelacija, uz rezidencijalni lutkarski ansambl", priopćili su organizatori.
Prvi dan biennala završio je video-operom talijanskog skladatelja Fausta Romitellija "An Index of Metals" u izvedbi Cantus ansambla. U Romitellijevu konceptu zvuk i svjetlo postaju dio cjeline kroz procese u kojima se boja zvuka i slike koriste kao elementi jedinstvena kontinuuma.
"An Index of Metals", ZKM / FOTO: Matej Grgić, MBZ
„Istaknuti talijanski skladatelj Fausto Romitelli u svom je posljednjem djelu rabio niz različitih medija kako bi dobio neočekivan i moćan zvučni spoj, a za sobom je ostavio glazbeno i vizualno impresivno djelo. Riječ je o nadahnutom spoju kazališnih, instrumentalnih i elektroničkih elemenata koji iziskuje potpuno uranjanje i glazbenika i tehničkih suradnika", ističu iz HDS-a.
Za biennalsku izvedbu Romitellijeva Indexa, predvodnici hrvatske suvremeno-glazbene scene, članovi Cantus Ansambla, osnovanog upravo u sklopu MBZ-a prije 15 godina, nastupili su u Zagrebačkom kazalištu mladih pod ravnanjem gostujućeg dirigenta Adriana Martinollija, a kao solistica i interpretkinja nastupila je sopranistica Marta Schwaiger.
„Ulazak u svijet 29. Muzičkog biennala Zagreb bio je uzbudljiv, nov i bajkovit. Glazbeno-scenska uprizorenja suvremenog čitanja drevnih priča bila su mamac za mlade znatiželjnike, ali i poziv odraslima, spremnima za iznenađenja, na upoznavanje nekih novih-starih bajkovitih svjetova", poručuje HDS.
Cjelokupni program 29. Muzičkog biennala Zagreb dostupan je na poveznici na
www.mbz.hr. (MK/Hina)
Najave