Naslov Europske prijestolnice kulture zauvijek je promijenio gradove Mons i Pilsen. Mons, grad od 100 tisuća ljudi koji se nalazi na jugu Belgije u francuskom govornom području, naslov EPK pokazao je da kultura može biti pokretač gospodarskog razvoja grada i regije. Za Pilsen, četvrti po veličini grad u Češkoj koji je poznat po pilsner pivu, naslov EPK promijenio je način na koji njegovi stanovnici doživljavaju kulturu i pozicionirao grad na karti kao središte kreativnosti, kulture i izražavanja.
Mons 2015
EPK Mons 2015 imao je ogroman uspjeh za grad Mons u kulturnom i gospodarskom smislu. Jedna od najposjećenijih izložbi u 2015. bila je izložba Van Gogh koju je posjetilo više od 180 tisuća posjetitelja. Za svaki 1 euro kojeg su regionalne vlasti uložile u Zakladu Mons 2015 belgijsko gospodarstvo zaradilo je 5,50 €. U kulturne aktivnosti u sklopu EPK Mons 2015 uključilo se 48 okolnih gradova i općina.
Ovo iskustvo pokazalo je lokalnim vlastima da kultura može pokrenuti gospodarski razvoj, a prema riječima gradonačelnika Monsa i bivšeg belgijskog premjera Elia Di Rupa kultura je proširila svoj djelokrug na cijelo društvo, počevši od svijeta rada. Budžet od 5,5 milijuna € koji je predodređen za Zakladu Mons 2025 uložit će se u razvitak kulturne ekonomije u sljedećih nekoliko godina.
Pilsen 2015
EPK Pilsen 2015 bila je savršena prilika da se obnove i prenamjene zapušteni i devastirani javni prostori u gradu. Kao pravi primjer toga je projekt DEPO2015. Kao što i samo ime sugerira, radi se o prostoru koji je nekad imao funkciju autobusnog kolodvora, a danas je prenamijenjen u Centar za
Creative Bussines koji pruža prostor za
start-up – ove, poduzetne i kreativne ljude koji su zainteresirani za suradnju ne projektima i razmjenu ideja. Prema mišljenju stanovnika Pilsena, DEP02015 je ocijenjen najboljim projektom u javnom prostoru.
Dobro iskustvo EPK Pilsen 2015 ne mjeri se samo u ekonomskom smislu, već je vidljivo i u obnovljenoj slici grada i ojačanom kulturnom suradnjom s obližnjom Bavarskom. Naslov Europske prijestolnice kulture promijenio je mišljenje stanovnika Pilsena o kulturi. Istraživanja provedena početkom 2016. pokazuju kako prosječni stanovnik Pilsena kulturu sada smatra važnijom od vjere ili politike. Za razliku od 2010. kada je glavna kulturna aktivnost bila odlazak u kino, u 2016. odlazak u kino pao je na četvrto mjesto što pokazuje da su stanovnici Pilsena spremni konzumirati kulturu u njezinim raznim formama. Nakon 2015. stanovnici Pilsena žele još, čak 93% stanovnika koji su sudjelovali u kulturnim događanjima žele to učiniti opet, a većina ih pokazuje veliki interes za cirkus, književne večeri, bourguignon šetnje i nacionalne dane kulture.
MONS & PILSEN 2015 U BROJEVIMA – EUROPSKA PRIJESTOLNICA KULTURE
MONS |
PILSEN |
2,2 milijuna posjetitelja i 587000
prodanih ulaznica |
3,4 milijuna turista |
Turistička zajednica bilježi 470% više
turista u svojim uredima, a broj vođenih
turističkih tura po gradu porastao je za
2500%
|
1,4 milijuna sudionika na više od
580 događanja |
2 390 događanja i aktivnosti u kojima
je sudjelovalo više od 6700 umjetnika
uključujući i umjetnike iz pokrajine
Hainaut
|
100 000 posjetitelja kreativne zone
DEPO2015 |
Više od 70 000 twitova preko 127
milijuna korisnika |
porast noćenja u odnosu na 2013.
od 31,1% |
|
Više od 21 milijun eura utrošeno je
na događanja vezana uz Europsku
prijestolnicu kulture
|