Na inicijativu Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu, sredstvima koja je osiguralo Ministarstvo kulture iz programa zaštite na pokretnim kulturnim dobrima, u lipnju ove godine, na stogodišnjicu atentata na nadvojvodu Ferdinanda u Sarajevu, započelo je spašavanje austrougarskog broda
Istranka. Slika ovog broda koji je, pod imenom
Dalmat, prevozio posmrtne kovčege prestolonasljedničkog para obišla je svijet. Nakon opsežne i pomno pripremljene akcije spašavanja Istranke s morskoga dna, brod je otegljen u ribarsku luku Brižine u Sv. Kaju gdje ga očekuje početak zaštitnih radova
Jedini preostali austrougarski brod Istranka izgrađen je 1896. godine u Trstu, u brodogradilištu
San Rocco, pod imenom
Osor (
Ossero) prema mjestu i istoimenom tjesnacu na otoku Cresu. Građen je kao privatna jahta carske obitelji Habsburg za nadvojvodu Karla Stjepana Habsburga. Trup broda izgrađen je od metala, glavni pogon bio je parni stroj, a kao pomoćni pogon brod je imao i dva jarbola s odgovarajućim jedriljem.
Osor je bio elegantna jahta uskog trupa, parobrod s vijkom dužine 43.77 m, širine 5.85 metara i visine 3.22 metra, te sa 194 bruto registarskih tona. Izvorno je imao 12 članova posade. Maksimalna brzina broda iznosila je 11 čvorova, a maksimalni doplov 100 nautičkih milja. Pored stroja, jahta je kao pomoćni pogon imala i jedrilje ukupne površine 177.7 metara kvadratnih, sastavljeno od dva trokutasta, bermudska jedra na pramčanom i krmenom jarbolu.
Godine 1899. brod preuzima austrijska mornarica, te pod imenom
Dalmat brod služi za razne namjene. Posebno je značajno njegova uloga u srpnju 1914. godine, kada su tim brodom prevezeni posmrtni ostaci nadvojvode Franje Ferdinanda i njegove supruge Sofije od Metkovića do mora.
Čitav svoj vijek
Dalmat je proveo u vodama Jadranskog mora. Nakon što je rashodovan kao vojni brod, dugo je vremena bio smješten na splitskoj rivi. Krajem osamdesetih godina brod se nalazio u privatnom vlasništvu i na njemu su započeli radovi obnove. Početkom rata 1991. godine radovi se prekidaju te brod ostaje privezan uz gat ispred rezališta u Sv. Kaju. Zbog zapuštena stanja u brod prodire voda te on tone na plitko dno, a pramčani je dio ostao iznad površine mora. Početkom rujna 2002. godine brod je kupila talijanska tvrtka Marina degli Aregai s.p.a. Santo Stefano al Mare, a nalazio se u Vranjicu, u brodogradilištu Viktor Lenac potopljen na plitkom dnu.
Stoljetna povijest ovog broda čini ga značajnim s različitih motrišta, no prije svega kao autentični materijalni dokaz jednog vremena i izvor informacija i podataka o brodogradnji, tipologiji brodova, navigaciji i dizajnu koje tek treba proučavati, stoga je brod
Istranka uvršten u registar kulturnih dobara RH.
Istranka je u lipnju podignuta dizalicom i nasukana na plitko dno kako bi se obavili radovi sanacije trupa broda, nakon čega je bilo moguće tegljenje u ribarsku luku Brižine u Sv. Kaju. S obzirom na to da je
Istranka pokretno kulturno dobro Republike Hrvatske, nakon primarnih konzervatorsko-restauratorskih radova te zaštitnih radova, Hrvatski pomorski muzej u Splitu i Udruga povijesni brod
Istranka nadaju se obnoviti brod uz pomoć sredstava iz europskih fondova te ga staviti u funkciju plovećeg muzeja s edukativnim i povijesnim sadržajima otvorenima javnosti.
Najave