Fitting Abstraction ˗ identitetski potencijali arhitekture hrvatske moderne na venecijanskom Bijenalu

„Izložba nazvana Fitting abstraction prezentirat će hrvatsku arhitekturu u razdoblju od 1914. do 2014., odgovarajući na taj način na raspisom definirani vremenski okvir i izabranu temu koja glasi Fundamentals, te se sastoji od triju povezanih izložbi, a jedna od njih je i Absorbimg modernity 

1914. ˗ 2014., odnosno apsorpcija moderniteta u proteklom stoljeću“ - rekla je pomoćnica ministrice kulture Tamara Perišić na konferenciji za medije održanoj 23. svibnja u Ministarstvu kulture (Runjaninova 2) nastavivši „Hrvatski paviljon nalazi se kao i prethodnih godina u prostorima Arsenala u dijelu nazvanom Artiglierie. Izložbeni je prostor veličine 75 četvornih metara, a Ministarstvo kulture je za projekt izdvojilo 810 tisuća kuna te 50 tisuća eura za najam prostora.“



       Na konferenciji za medije izložbu Fitting Abstraction koja – u organizaciji Udruženja hrvatskih arhitekata (UHA) i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture – predstavlja Hrvatsku na 14. venecijanskom Bijenalu arhitekture od 7. lipnja do 23. studenog, a kojom je prezentirana hrvatska arhitektura od 1914. do danas, predstavili su izbornica izložbe Karin Šerman, voditeljica projekta Sanja Cvjetko Jerković, zamjenik izbornice Igor Ekštajn i voditeljica Službe za međunarodne kulturne odnose Nevena Tudor Perković.

       „Posebnost ovogodišnjeg Bijenala je u tome što nismo prisutni samo kroz projekt nego će Hrvatska biti uvrštena u niz pratećih programa kojima je cilj učiniti program Bijenala još zanimljivijim i dinamičnijim“ - rekla je Tamara Perišić, ukratko izloživši kako će Hrvatska sudjelovati u popratnom programu Meetings on Architecture u kojeg je uvršten i hrvatski program Nove tendencije i arhitektura: apstrakcija, ambijent, algoritam, koji se bavi značenjem i odjecima umjetničkih istraživanja Novih tendencija na medij arhitekture. Hrvatski program sadržava panel diskusiju, te prateće diskusije i popratne izložbe o segmentima arhitektonskog i umjetničkog opusa hrvatskog arhitekta Vjenceslava Richtera kao istaknutog protagonista Novih tendencija, te dokumentarnog filma o pokretu Novih tendencija u produkciji Hrvatske Radiotelevizije iz 2011. U dijelu programa koji nosi naziv Monditalia sudjeluje i mlada zagrebačka arhitektica Ana Dana Beroš kao jedna od 40 kustosa koja na središnjoj skupnoj izložbi Bijenala izlaže svoj projekt Intermundia, koji se bavi istraživanjem transeuropskih migracija. I nastup Ane Dane Beroš poduprlo je Ministarstvo kulture. Hrvatska će sudjelovati i u službenom popratnom programu Lifting the Curtain, kojemu je suorganizator splitska Platforma 9.81.

       „Već nekoliko godina MK nastoji projektima venecijanskog Bijenala produžiti životni vijek pa je tako i izložba Kate Mijatović, nakon Bijenala već predstavljena u nekoliko gradova. Ovogodišnja izložba, u čiji edukativni i umjetnički potencijal čvrsto vjerujemo, bit će nakon Bijenala pohranjena u Muzeju suvremene umjetnosti, a nakon toga ćemo u suradnji s Udruženjem hrvatskih arhitekata organizirati njezino daljnje predstavljanje“ - istakla je Tamara Perišić.

       Izbornica izložbe Karin Šerman, predstojnica Katedre za teoriju i povijest arhitekture Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu rekla je kako se izložba „kroz antologijske primjere hrvatske arhitekture u proteklih stotinu godina bavi proučavanjem, otkrivanjem i prezentiranjem okolnosti i evolucije modernizma u Hrvatskoj u kontekstu širih prostornih, kulturnih i društvenih procesa. Time ona odgovara na zadanu zajedničku temu svih nacionalnih paviljona Apsorpcija moderniteta 1914.-2014., koja je pozvala da se svi nacionalni nastupi odazovu na izazov istraživanja razvoja nacionalnih arhitektura u proteklih sto godina.“

       Pod vodstvom umjetničkog direktora 14. Venecijanskog bijenala, nizozemskog arhitekta Rema Koolhaasa, zemlje sudionice pozvane su da „svaka na svoj način oslove problem brisanja nacionalnih obilježja u korist skoro posvemašnjeg prihvaćanja jednog univerzalnog modernog jezika u proteklih stotinu godina“, a samo trajanje Bijenala produljeno je na šest mjeseci.

       „Teza hrvatskog nastupa bila je da arhitektonski modernizam u našim, lokalnim okvirima ne samo da ne rastače i ne kompromitira prethodno postojeću nacionalnu arhitekturu, nego da, dapače, uslijed niza povijesnih razloga, modernizam sam postaje aktivni graditelj i nositelj ovdašnje kulturne memorije i identiteta“ - pojasnila je Šerman rekavši u nastavku „Naša je teza da se on potvrđuje kao legitimni nositelj dimenzije lokalnog arhitektonskog identiteta“.

        Izložba se ne fokusira na izdvojene povijesne epizode niti pojedine opuse ili autore, već joj je cilj zahvatiti što širi raspon uvida u proteklih stotinu godina. „Ideja je hrvatskog nastupa kroz osam temeljnih vrijednosnih linija koje su se kroz promatrano razdoblje istaknule kao dominantne – a koje su predstavljene s po osam arhitektonskih primjera ˗ izložiti specifične lokalne arhitektonske vrijednosti razvijene tijekom razdoblja modernizma“ - kazala je Šerman istaknuvši kako je u radu na realizaciji ovako slojevite i polivalentne izložbe sudjelovao veliki tim suradnika čijem doprinosu je posebno zahvalila izdvojivši autore hrvatskog projekta Zrinku Barišić Marenić, Melitu Čavlović, Igora Ekštajna, Natašu Jakšić, Mojcu Smode Cvitanović i Marinu Smokvina te iznimnu suradnju između arhitekata i dizajnera koja je urodila odličnim rezultatom.

         Voditeljica projekta Sanja Cvjetko Jerković istaknula je kako je riječ o zahtjevnoj i slojevitoj izložbi koncipiranoj tako da se može lako razmontirati i ponovno montirati. „Cilj nam je da ona nastavi dalje živjeti i nakon Bijenala te da ju vidi što veća publika“ - kazala je Cvetko Jerković, napomenuvši da su u tijeku dogovori o njezinu gostovanju u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti (MSU). HINA/MK


 


>>> Fitting Abstraction .pdf



 

Pisane vijesti