U organizaciji Ministarstva kulture RH, u Muzeju Mimara, 12. ožujka 2014. godine je održano predavanje pod nazivom Europska iskustva za hrvatski grad – Europsku prijestolnicu kulture 2020. godine. Predstavnici kulturnih institucija, lokalne zajednice te gospodarskog i turističkog
sektora, imali su priliku poslušati predstavljanja dvaju gradova koja su ponijela naslov Europske prijestolnice kulture – Liverpoola i Umeå.
O iskustvu Liverpoola kao Europskoj prijestolnici kulture govorio je Neil Peterson, voditelj međunarodnih i trgovinskih odnosa Gradskog vijeća Liverpoola, a Fredrik Lindegren, umjetnički voditelj Umeå2014 je prisutne upoznao s aktualnostima iz trenutne prijestolnice u Švedskoj.
U uvodnom obraćanju, pomoćnica ministrice kulture Tamara Perišić istaknula je važnost učinaka projekta Europske prijestolnice kulture na lokalnoj razini budući da je riječ o projektu koji potvrđuje kulturu kao nositelja općedruštvenog razvoja, povećanja životnog standarda grada i njegove šire zajednice.
Uzevši u obzir činjenicu da su hrvatski gradovi pokazali veliki interes za projekt, Ministarstvo kulture RH je poduzelo potrebne diplomatske aktivnosti i formalno-pravne korake da osigura mogućnost gradovima kako bi se mogli prijaviti za naslov Europske prijestolnice kulture za 2020. godinu. U proteklih godinu dana Ministarstvo kulture redovito je informiralo javnost o putem konferencija, radionica, predavanja, a u koje su bili uključeni i stručnjaci i kolege koji su sudjelovali u pripremama i provedbama projekta u svojim zemljama. Takav pristup u informiranju šire javnosti, u europskim okvirima prepoznat je kao izuzetno pozitivan.
"Nijedan grad nije gubitnik u ovom natjecanju, o čemu svjedoči i činjenica da će u svibnju, na Dan Europe u Sienni biti organizirana konferencija na tu temu", rekla je na kraju svog uvodnog govora pomoćnica Perišić.
Grad Liverpool, je grad koji nam u mnogočemu može poslužiti kao primjer za analizu. Prema istraživanjima koja su provedena, u godini naslova je uočen porast posjećenosti kulturnih institucija za 70 posto, u odnosu na prethodne godine zabilježen je posjet od 150 posto više turista, a čak 8 funti je dobiveno iz svake uložene funte u projektu. Radi se o gradu koji se često navodi kao izuzetan primjer po pozitivnim pomacima koje je grad uočio ne samo u periodu pripreme i provedbe samog grada, nego i kasnije. Liverpool je bio poznat prvenstveno po nogometu te eventualno Beatlesima, a danas se upisao na kulturnu kartu Europe te je 5. grad po posjećenosti u Velikoj Britaniji.
Neil Peterson je prisutnima iznio nekoliko ključnih smjernica koje vode do dobre provedbe projekta te je istaknuo kako je bitno orijentirati projekt prema lokalnoj sredini, ali i plasirati ga na međunarodnoj razini, šokirati i iznenaditi ljude nečim novim i neočekivanim - poput prepoznatljivog velikog robota pauka u produkciji La Machine i Artichoke koji se kretao po zgradama i kroz čitav grad. Također je istaknuo da je potrebno uključiti građane i turiste da budu ambasadori promjene Liverpoola te imati potporu cijelog grada u stvaranju i provedbi programa. Kao posljedica dobrog vođenja projekta, grad Liverpool je posjetilo 25 posto novih turista, došlo je do osjetnog razvoja filmske industrije, sudjelovalo je 65 tisuća djece i 10 tisuća umjetnika, a sam grad se popeo sa 16. na 6. mjesto po posjećenosti turista u Velikoj Britaniji te i dalje drže to mjesto.
Jedan od ciljeva projekta bio je ojačati i neke druge grane turizma i povećati posjećenost tijekom tjedna, npr. jačanjem poslovnog turizma u čemu je grad i uspio. Kroz projekt Impact08 osigurano je sistematizirano praćenje svih promjena, pozitivnih i negativnih koji su proizašli iz projekta 2008. godine. Kao jedan ednom od većih vrijednosti projekta Liverpool08, Peterson je istaknuo i činjenicu da je lokalno stanovništvo tijekom i nakon godine naslova počelo sve više istraživati i upoznavati grad te se u projekt uključilo više stotina volontera od kojih velik broj umirovljenika.
Na kraju svog izlaganja, Peterson je poručio: „Nemojte biti nešto što niste – ostanite vjerni sebi, pokažite i svoje negativne strane na kojima je grad spreman raditi i napraviti pozitivne promjene“.
Slogan Umeå, grada na sjeveru Švedske, aktualne Europske prijestolnica kulture glasi: „Svatko može pridonijeti kulturnom razvoju“. Svoj program podijelili su u osam sezona prema osam godišnjih doba iz kalendara autohtonog naroda Saami sa sjevera Švedske, a planirano je oko 40 festivala, 20 konferencija te više od 90 velikih događanja.
Kao osnovnu prednost Umee pred drugim švedskim gradovima, Frederik Lindegren je istaknuo povezanost svih razina društva – kulture, sporta, turizma, obrazovanja, javnog i privatnog sektora, ispreplitanje svih dionika i ujedinjenost u zajedničkom cilju. U tom smislu, u razdoblju kandidature grada stavljen je veliki naglasak na promociju projekta i što veću raširenost spoznaje o njemu, pa je tako već 2009. godine, 93 posto stanovništva grada znalo za kandidaturu grada za Europsku prijestolnicu kulture te je bilo posredno ili neposredno uključeno u provedbu.
Najave